فرونشست زمین در ایران تاکنون در مناطق کشاورزی و اطراف شهرها گزارش شده اما یافته‌های همشهری نشان می‌دهد در ورامین به عنوان رکورددار جهانی فرونشست زمین، زلزله خاموش به محیط‌های شهری و مسکونی هم گسترش پیدا کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ حجم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت ورامین در سالهای گذشته آنقدر بالا بوده است فرونشست از که پیش از این در محیط های کشاورزی و مناطق خارج شهر دیده می‌شد، اکنون مناطق مسکونی ورامین را هم درگیر کرده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری نشان می‌دهد یک مجتمع مسکونی ۴۰ واحدی در کاظم‌آباد ورامین، در حاشیه کمربندی شمالی این شهر، به دلیل فرونشست از وسط نصف شده است. 

در بیشتر واحدهای آپارتمانی این مجتمع خانواده‌ها سکونت دارند. یکی از ساکنین به همشهری گفت که یک واحد این مجتمع را با بیش از ۶۰ درصد تخفیف اجاره کرده است! ساکنین می‌گویند قیمت آپارتمان ها تا ۵۰ درصد زیر قیمت منطقه معامله می‌شوند. حتی یکی از ساکنان پس از شکاف ساختمان، یک واحد دیگر هم خریده است.

مدیر ساختمان هم به همشهری می‌گوید علت نیم شدن این خانه، یک چاه آب در مجاورت ساختمان بوده است. جالب اینکه به گفته مدیر ساختمان، شهرداری ورامین پس از زیرش چاه در حدود یک دهه پیش، حکم به تخلیه خانه‌ها داده است، اما مدتی بعد حکم ایمن بودن ساختمان صادر می‌شود!

نکته عجیب‌تر اینکه مهندسان ناظر به اهالی گفته‌اند این شکاف سراسری در ساختمان که هر دو بلوک مجتمع و همه ۵ طبقه را درگیر کرده است، درز انقطاع ساختمان است، اما احتمالا این نظر کارشناسی، درست نباشد، چه اینکه ترک‌ها در اتاق های خواب واحدها دیده می‌شود و نه بین دو واحد ساختمان.

آنچه که در ساختمان دیده می‌شود، ظاهراً تاکنون هیچ کاری برای ایمن‌سازی انجام نشده است. حتی در یکی از واحدها که چندماه پیش شکاف‌ها ترمیم شده بود، دوباره ترک‌ها روی دیوار پدیدار شده‌اند.

گزارش: امید کریمی

تصویر: امیر حمیدی‌نوید

تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 639728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ویدئو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح ر IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    24 4
    وقتی هر کی بدون مجوز شروع کرد به چاه عمیق زدن و آب های زیرزمینی به فنا رفت نتیجه اش بهتر از این نمی شود .
    • میم IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      15 4
      واقعا جای تاسف داره با این همه چاه عمیق
  • ناصر GB ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    13 6
    اگرمدیریت بهره برداری آب های زیر زمینی در دست سقاهای زمان قدیم بود وضع الان بهتر از این بود. زلزله خاموش نام این فاجعه زیست محیطی میباشد!!!!!!!
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    9 13
    فردا همین کشاورزان منطقه نیز ادعا می کنند که اب ما کجاست ؟ امروز انقدردر برداشت اب و کشت و کشاورزی و ساخت و ساز اسراف می کنند که فردا به مشکل می خورند و ادعا نیز خواهند داشت - مثل فلان شهرها که امروز می بینیم .
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    20 5
    درزانقطاع فاصله بین ۲تا پروژه هست اینجا اگریکپارچه یک ساختمان هست پس سازنده در اجرای فونداسیون از میلگرد و بتن وعیاربتن کم گذاشته و ناظر هم چشمپوشی کرده والا نشست ساختمان شیب پیدا میکنه اگرفونداسیون اصولی اجرامیشد
  • محسن بلالی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 4
    دوستان سلام. این ساختمونه برای 15 سال پیشه . به این علت فرو نشست کرده که این ساختمان روی قنات ساخته شده بود. از نظر متریال خدایی چیزی کم نزاشته بودند ولی متاسفانه سازنده ها هیچ خبری از قنات نداشتند.
  • ملا اسحاق جو IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 5
    شهردار ده سال پیش حکم تخلیه صادر کرده،اما بعدا با مطالعات نفس گیر وشبانه روزی متوجه شدن ،مبارک است،
  • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 2
    تکلیف اونهایی که انجا کل داراییشون رو دادن تا باهزار بدبختی و قرض و قوله یک واحد بخرن چیه کسی جواب گو بوده .کسی خبر از حال روز این بنده خداها داره الان با این گرونی چه کار میکنن کجا میشنن .
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    4 1
    دولت عزیز هیچکاری انجام نمیده ده سال پیش معین اباد ورامین یک متربیست سانت فرونشست داشت ولی کاری نکردند وهمچنان درحال برداشت اب هستند هی چاه عمیق تر هی چاه عمیق تر
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 9
    برام سواله اداره آب وفاضلاب چراجلوی این چاه هایی غیرمجازرانمی گیرد دراین وضعیت بی آبی لازم هست
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    اوف بر مسئولین ورامین
  • مریم IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 1
    دیگه ورامین جزو ایران نیست که باید بگیم شهر افغانیها
  • فرزاد IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    1 0
    باید هر چه زود تر اب در رودخانه ی زاینده رود مرکزی جاری گردد و این خشکسالی ضربه ی جدی از هم طرف در کشور وارد نموده است : فرو نشست زمین - اب و هوائی - محیط زیستی - اب های زیر زمینی - رونق کسب و کار - گردشگری - قایق های پائی - ورزش -شیوع بیماری ها و امراض واگیر دار به تمام کشور -.....
  • غریب IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام فامیلای ماهمه مقنی هستن اینقدری که تو ورامین چا ه های غیر قانونی میگیرن شهرهای دیگه نیست. واقعا عاقبت این شهر چی میخاد بشه؟؟
  • A،A IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    واقعا متاسف شدم