دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: فردا(۶آذر) درباره استفاده از دو قرص ضد کرونای مولنیپیراویر و پکسلووید در کشور بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

مولنیپیراویر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا جماعتی بیان کرد: قرص مولنیپیراویر، باتوجه به اینکه چند شرکت در کشور روی آن کار کرده و در حال ساخت هستند و حتی یکی از شرکت‌ها مولکول این قرص را هم ساخته است، ‌در جلسه‌ای که شنبه در زیر کمیته درمان کمیته علمی کشوری کرونا داریم، این موضوع بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: براساس مطالعاتی که انجام شده، اگر در ۵روز اول ابتلا به کرونا برای فرد مبتلا، به ویژه در افرادی که ریسک‌فاکتور دارند که منجر به افزایش میزان مرگ و میرشان می‌شود، مانند مبتلایان به دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و تنفسی و... از مولنیپیراویر استفاده شود، نشان داده شده که حدود ۵۰ درصد می‌تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و میزان بستری و مرگ‌ومیر را کاهش دهد.

جماعتی گفت: پکسلووید هم دارویی است که فایزر مطرح کرده و امیدوار است که تاییدیه FDA را برای درمان کووید دریافت کند. در مطالعات این دارو که از سوی خود شرکت فایزر انجام شده، نشان داده شده که اگر در سه روز اول ابتلا به کووید این دارو به بیماران داده شود، ۸۹ درصد می‌تواند جلوی بستری یا مرگ را بگیرد. البته هنوز مطالعاتی که روی آن در جاهای دیگر انجام شده باشد، در دسترس نیست و منتظریم که نتایج آن مطالعات هم منتشر شود تا بتوانیم تصمیم‌گیری کنیم. 

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره استفاده از مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها در درمان کووید ۱۹ نیز بیان کرد: روز شنبه در کمیته درمان کمیته علمی درباره مونوکلونال آنتی‌بادی‌های مختلفی که وجود دارد نیز بحث و تصمیم‌گیری می‌شود. مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها هم ضد کووید بوده و به صورت تزریقی هستند. مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها نیز در مرحله اولیه کووید تجویز می‌شوند که اعلام شده می‌توانند از پیشرفت بیماری پیشگیری کنند.

وی افزود: مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها در برخی کشورها مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما گران هیستند و هنوز اطلاعات کافی درباره آن‌ها نداریم. در عین حال پکسلووید هم جدید است و باید منتظر نتایج مطالعات بیشتر باشیم.

جماعتی گفت: فعلا اولویت بیشتر بحث و تصمیم‌گیری درباره مولنیپیراویر و داروهای خوراکی مانند پکسلووید است و بعد هم ممکن است مونوکلونال آنتی‌بادی‌ها مورد بررسی قرار گیرند. به هر حال در زیر کمیته درمان کمیته علمی کرونا، روز شنبه این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کد خبر 639550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 1
    سریعا کلیه پروازها از آفریقا را ممنوع کنید. بسیار کشنده و خطرناک است