دانشمندان می‌گویند یک سویه جدید کروناویروس که «شمار بسیار بالایی» از جهش‌ها را دارد ممکن است با گریز از دفاع‌های بدنی امواج بیشتری از بیماری را ایجاد کند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین تا به حال فقط ۱۰ مورد عفونت با این سویه‌ی جدید کروناویروس در سه کشور با توالی‌یابی ژنومی شناسایی شده است، اما این سویه‌ی جدید باعث نگرانی جدید در میان برخی از پژوهشگران شده است، چرا که شماری از جهش‌های موجود در آن ممکن است به گریز ویروس از پاسخ ایمنی کمک کند.

سویه‌ی ‌B.1.1.529 دارای ۳۲ جهش در ژن‌های مربوط به پروتئین شاخکی یا گل‌میخی است، یعنی بخشی از ویروس که اغلب واکسن‌ها دستگاه ایمنی را بر ضد آن تحریک می‌کنند. جهش‌ها در پروتئین شاخکی می‌توانند بر توانایی ویروس بر آلوده کردن سلول‌ها و انتشار میان افراد تاثیر بگذارد و همچنین باعث مقاوم‌تر شدن آنها در برابر حمله سلول‌های ایمنی شوند.

این سویه در ابتدا در کشور آفریقایی بوتسوانا کشف شد که سه مورد از عفونت با آن اکنون توالی‌یابی ژنومی شده‌اند. شش مورد دیگر عفونت با این سویه در آفریقای جنوبی و یک مورد دیگر در هنگ‌کنگ در مسافری که از آفریقای جنوبی بازگشته بود، شناسایی شده است.

دکتر تام پیکاک، ویروس‌شناس در ایمپریال کالج لندن که خصوصیات این سویه‌ی جدید در یک وب‌سایت مربوط به اشتراک‌گذاری ژنوم کروناویروس‌ها ارسال کرد و یادآور شد که «شمار بسیار بالای جهش مربوط به پروتئین شاخکی می‌تواند مایه نگرانی واقعی باشد.»

پیکاک در رشته‌ای از توئیت‌ها نوشت که این سویه‌ی جدید با توجه به این خصوصیات ژنتیکی باید زیر نظر قرار داشته باشد، اما افزود که ممکن است معلوم شود که این سویه یک «خوشه قدیمی»  است که واگیری بالایی ندارد و «امیدوارم که این چنین باشد.»

دکتر میرا چاند، رئیس بخش کووید-۱۹ در «سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» گفت این سازمان در همکاری با مجامع علمی در سراسر جهان به طور مداوم وضعیت ظهور و گسترش سویه‌های کروناویروس جدید (سارس-کوو-۲) را زیر نظر دارد.

او گفت: «طبیعت ویروس‌ها این است که به طور مداوم و به طور تصادفی جهش پیدا کنند، بنابراین غیر معمول نیست که شمار اندکی از موارد عفونت با سویه‌ی‌های حاوی مجموعه‌های جدید جهش یافت شوند. هر سویه‌ی جدید که شواهدی از انتشار آن پیدا شود، به سرعت ارزیابی می‌شود.»

نخستین موارد عفونت با این سویه جدید در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) در بوتسوانا یافت شد و نخستین موارد عفونت در آفریقای جنوبی سه روز بعد ثبت شدند. مورد یافت‌شده در هنگ‌کنگ در یک مرد ۳۶ ساله یافت شد که پیش از پرواز از هنگ‌کنگ به آفریقای جنوبی- که در فاصله ۲۲ اکتبر تا ۱۱ نوامبر در آن اقامت کرده بود-  آزمایش PCR منفی داشت. او در بازگشت به هنگ‌کنگ نیز آزمایش منفی داشت، اما در ۱۳ نوامبر در هنگام گذراندن دوران قرنطینه آزمایشش مثبت شده بود.

برخی از ویروس‌شناسان در آفریقای جنوبی از هم اکنون نگران این سویه‌ی جدید هستند، به خصوص با توجه به اینکه شمار موارد عفونت کرونا در «گائوتنگ»، یک منطقه شهری که شهرهای پرتوریا و ژوهانسبورگ را در برمی‌گیرد و موارد عفونت با سویه‌ی B.1.1.529 در آن شناسایی شده، اخیرا در حال افزایش بوده است.

راوی گوپتا، استاد میکروب‌شناسی بالینی در دانشگاه کمبریج گفت بررسی‌ها در آزمایشگاهش نشان داده است دو جهش از جهش‌های سویه‌ی B.1.1.529  توانایی این ویروس را در آلوده کردن سلول‌ها افزایش و شناسایی ویروس‌ بوسیله آنتی‌بادی‌ها را کاهش می‌دهند. 

او گفت: «این سویه بر اساس جهش‌های موجود در آن یقینا نگران‌کننده است. با این حال، یک خصوصیت کلیدی این سویه یعنی واگیری آن میان انسان‌ها هنوز نامعلوم است، یعنی همان خصوصیتی عمدتا باعث غالب شدن سویه‌ی دلتا شد. گریز از ایمنی فقط بخشی از چیزی است که ممکن است رخ دهد.»

کد خبر 639468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha