چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

سه حزب آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند و به ترتیب دوران صدراعظمی آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال به پایان می‌رسد و اولاف شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکرات جای او را خواهد گرفت.

Olaf Scholz

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز آقای شولتس و موئتلفان از حزب طرفدار محیط ‌زیست «سبز» و حزب طرفدار کسب‌وکار «دموکرات‌های آزاد» روز چهارشنبه در مقابل دوربین‌ها ظاهر شدند تا توافق‌نامه ۱۷۷ صفحه‌ای‌شان که با رازداری فوق‌العاده پس از انتخابات ۲۶ سپتامبر (۴  مهر) بر سر آن در حال مذاکره بودند، اعلام کنند.

این رهبران تفاوت آرایشان را پذیرفتند، اما گفتند زمینه های مشترک کافی را برای پیش بردن طرح‌ها برای مقابله با پاندمی کرونا، افزایش حداقل حقوق و قرار دادن آلمان در مسیر بی‌نیاز شدن از زغالسنگ و گسترش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ دارند.

آقای شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکرات در این کنفرانس خبری مشترک گفت: «ما در این عقیده به پیشرفت  و اینکه سیاست می‌تواند باعث خیر شود، توافق داریم. ما در خواست بهتر کردن، پیش‌بردن و متحد نگهداشتن کشورمان اتفاق نظر داریم.»

انتظار می‌رود شولتس در اوائل ماه آینده میلادی به عنوان صدراعظم جدید آلمان سوگند یاد کند. او بلافاصله پس از رسیدن به این مقام با مجموعه از بحران‌ها روبرو می‌شود، از جمله پاندمی کرونا که دوباره به سرعت در آلمان در حال اوج‌گیری است و نیز تعارض‌های مرزی که در بلاروس و اوکراین جریان دارد.

تشکیل دولت ائتلافی و انتخاب صدراعظم جدید برای آلمان شاخص پایان دورانی برای آلمان و نیز اروپا خواهد بود. خانم مرکل برای بیش از یک دهه نه تنها صدراعظم آلمان، بلکه عملا رهبر اروپا بوده است. او رهبری کشورش و این قاره را از میانه بحران‌های متوالی به عهده گرفت  و در طی این روند آلمان را برای نخستین بار در تاریخ مدرنش به قدرت اصلی اروپا بدل کرد.

حزب چپ میانه آقای شولتس که در انتخاب سپتامبر با اختلاف اندکی برنده شد، در سه دوره از چهار دوره صدراعظمی مرکل با حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی او در ائتلاف قرار داشت. خود شولتس در چهار سال گذشته وزیر دارایی دولت مرکل بوده است.»

جم اوزدمیر، قانونگذار برجسته حزب سبزها و یکی از ۳۰۰ نفری که در مذاکره برای تدوین پیمان ائتلاف جدید شرکت داشتند، در این کنفرانس خبری گفت: «این مشخصه آلمان است: تغییر و تداوم در آن واحد.»

اما روشن است که تنش به طور ساختاری در دولت جدید وجود خواهد داشت، چرا که وزارتخانه‌های مهم در دست شرکای ائتلافی سپرده خواهد شد که در دو انتهای متضاد طیف سیاسی قرار دارند. این تنش احتمال یکی از مضامین این دولت خواهد بود و توانایی آقای شولتس را برای ایجاد تعادل میان دستور کارهای رقیب را به آزمون خواهد گذاشت.

کد خبر 639460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha