هفته‌نامه‌ی دوچرخه > نفیسه مجیدی‌زاده: اینترنت مثل ماشین است. گاهی سرعتش بالا و گاهی سرعتش پایین است. در این دو سال اخیر زندگی دانش‌آموزان به اینترنت گره خورده است.

تصويرگري: رضوان وِزِتو

فرستادن مطالب سر ساعت خاص و حضور در کلاس‌های آنلاین، نیاز به اینترنت دارد.

تا پایان قطعی ویروس کرونا، هنوز بخش مهمی از آموزش از طریق فضای مجازی است و هم‌چنان بخش مهمی از جامعه به‌طور جدی کاربر اینترنت خواهند بود.

  • درس‌خواندن در این روزها

ممکن است شما هم از آن دسته دانش‌آموزانی باشید که از کندی اینترنت شکایت داشته باشید. کاربران اینترنت گاهی شاهد کاهش سرعت بازشدن صفحه‌های سایت‌های گوناگون هستند؛ به‌خصوص دانش‌آموزانی که از سرورهای آموزشی پرطرفدار استفاده می‌کنند.

احسان قربانی، دانش‌آموز سال نهم می‌گوید: «چندروز غیبت خوردم، چون صفحه‌ی ادوب‌کانکت باز نمی‌شد. من ساعت‌ها منتظر ‌ماندم تا صفحه بارگذاری شود، کلی حرص ‌خوردم، بعد از مدرسه تماس گرفتند و گفتند من غیبت داشتم و وقتی موضوع را گفتم جواب دادند: بعد از سه سال این بهانه‌ها قبول نیست!»

نازلی ۱۳ساله کلاس هفتم است و می‌گوید: «یک امتحان تستی داشتیم که معلم به ما گفت باید اسکن کنیم و آن را بفرستیم. برنامه‌ی اسکن درست کار نمی‌کرد و نتوانستم پاسخ‌نامه را ارسال کنم و خیلی کلافه شدم. مادرم و پدرم سر کار بودند و من در خانه تنها بودم. به مادرم زنگ زدم که به مدرسه اطلاع بدهد. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم کلاس‌های حضوری از کلاس‌های مجازی خیلی بهتر بودند و ما کم‌تر اذیت می‌شدیم.»

  • تقصیر آموزش است!

جالب این‌جاست که یکی از دلایل کندی‌های اخیر اینترنت را آغاز سال تحصیلی جدید و برگزاری کلاس‌های دانشجویان و دانش‌آموزان به‌صورت ‌مجازی اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «حسین فلاح‌جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگویی با شبکه‌ی خبر در این زمینه گفته است: «شروع سال تحصیلی و رشد سه تا پنج‌درصدی ترافیک استفاده از اینترنت در هفته‌ی ابتدایی مهرماه، باعث کندی سرعت اینترنت شده است.»

به‌گفته‌ی او برای رفع این مشکل، جلساتی با حضور همه‌ی عوامل تأمین و توزیع اینترنت از جمله شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات، اپراتورها و شرکت‌های اینترنت ثابت برگزار شده است.

  • دنیایی که به اینترنت پیوند خورده

می‌گویم: «تکلیفم رو می‌خوام بفرستم، آپلود نمی‌شه. چی‌کار کنم؟»

خواهرم می‌گوید: «مامان، تقصیر من نیست. اینترنت ضعیفه. رمز اینترنتی کار نمی‌کنه.»

و پدر پیام مهمی فرستاده که برای مادر ارسال نمی‌شود.

زندگی ما به شکل عجیبی با اینترنت پیوند خورده است. وقتی قطع می‌شود، انگار آب قطع شده یا برق‌ها رفته است و افزایش کندی سرعت اینترنت، مشکلات فراوانی را برای کاربران ایجاد می‌کند.

می‌توان گفت در دنیای امروز بسیاری از فعالیت‌ها مبتنی بر اینترنت است. هم‌چنین با شیوع کرونا و افزایش کارکرد اینترنت در جهان، فعالیت‌های آموزشی، تجاری، ارتباط تصویری، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های آنلاین، وابسته به اینترنت شدند.

به هرحال سرعت اینترنت در سراسر دنیا به پهنای باند ورودی اینترنت آن کشور هم ربط دارد. ممکن است اگر در یکی از این مسیرها اختلالی پیش بیاید، برای کاربران دردسر و مشکل جدی ایجاد شود.

چگونه مصرف اینترنت را مدیریت کنیم؟
تصویرگری: جاشوا پی. میراندا
  • خودتان کمی سرعت را بالا ببرید

اما راه‌هایی برای بررسی و بالابردن سرعت و کیفیت اینترنت وجود دارد. شما باید پهنای باند را مشابه یک لوله‌ی آب در نظر بگیرید که به خانه‌ی شما منتهی می‌شود. در صورتی که فردی بخواهد دوش بگیرد، تجربه‌ی دل‌پذیری خواهد داشت، اما اگر شش نفر هم‌زمان از آب استفاده کنند، قطعاً کاهش فشار آب را تجربه خواهند کرد.

پهنای باند اینترنت هم عملکرد مشابهی با دوش آب دارد؛ استفاده‌ی یک دستگاه از شبکه برای دانلود فایل‌های بزرگ بدون مشکل خواهد بود، اما هنگامی که شش دستگاه به شبکه متصل شده‌اند و هرکدام از آن‌ها مشغول انجام‌دادن کارهای گوناگون مثل پخش آنلاین هستند، قطعاً پهنای باند با فشار زیادی مواجه خواهد شد.

اما با ایجاد تغییراتی می‌توانید سرعت اینترنت را بهبود ببخشید:

۱. بستن برنامه‌هایی که استفاده‌ی زیادی از شبکه دارند

در صورتی که یک برنامه در حال استفاده‌ی بسیار زیاد از شبکه باشد، قطعاً سایر برنامه‌ها آسیب خواهند دید. پس برنامه‌هایی را که مصرف اینترنت زیادی دارند شناسایی کنید و آن‌ها را ببندید.

۲. بررسی سایر دستگاه‌های موجود در شبکه

اگر از برنامه‌ها خارج شدید، اما هم‌چنان با کاهش سرعت اینترنت مواجه هستید، احتمالاً دستگاه‌های دیگری به شبکه‌ی شما متصل شده‌اند. این احتمال وجود دارد شخص دیگری با دستگاه خود به شبکه متصل شده و در حال پخش فایل‌های ویدیویی است یا یک کاربر دیگر قصد دارد فایل‌های بزرگی را دانلود کند. بنابراین دستگاه‌های متصل به مودم را بررسی کنید.

۳. کانال وای‌فای خود را تغییر دهید

در صورتی که فقط هنگام اتصال به وای‌فای سرعت پایین اینترنت را تجربه می‌کنید، بهتر است تغییراتی را در کانال وای‌فای ایجاد کنید.

۴. کابل به‌جای وای‌فای

از آن‌جا که بسیاری از مشکلات به وای‌فای مربوط است، اگر مودم شما درگاه کابل شبکه دارد و اگر بتوانید مودم را از طریق کابل به کامپیوتر متصل کنید، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود و هنگام استفاده از اینترنت، سرعت بیش‌تری را تجربه خواهید کرد.

۵. با یک کارشناس مشورت کنید

روش‌های تخصصی‌تری هم وجود دارد که یک کارشناس آی‌تی می‌تواند برای شما انجام دهد تا کمی سرعت اینترنت بالا برود و کلاس‌ها را با آرامش بیش‌تری برگزار کنید.


تصویرگری: رضوان وِزِتو

کد خبر 639449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha