مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا تصویری فوق‌العاده از آخرین جایگاهش در سیاره سرخ در نزدیکی کوه «شارپ» به زمین ارسال کرده است.

MARS

تصویر کارت پستالی مریخ‌نورد «کنجکاوی» از چشم انداز سیاره سرخ

تصویر کارت پستالی مریخ‌نورد «کنجکاوی» از چشم انداز سیاره سرخ

به گزارش همشهری آنلاین تیم کنترل‌کننده این ماموریت با ترکیب دو نسخه از این تصویر سیاه‌وسفید مربوط به زمان‌های متفاوت روز و افزودن رنگ به آن یک تصویر نادر کارت پستالی از سیاره سرخ ساخته‌اند.

تصویر کارت پستالی مریخ‌نورد «کنجکاوی» از چشم انداز سیاره سرخ

«کنجکاوی» هر بار حرکتش در یک مسیر را کامل می‌کند، تصاویری با زاویه ۳۶۰ درجه از محیط اطرافش با با دوربین‌های ناوبری سیاه‌وسفیدش می‌گیرد. این مریخ‌نورد برای فرستادن آسانتر این نماهای پانوراما به کره زمین آنها را با فرمت فشرده و با کیفیت پایین نگهداری می‌کند. اما هنگامی که تیم کنترل‌کننده این مریخ‌نورد نمای گرفته شده از آن آخرین محل توقفش را دید، این چشم انداز آنقدر زیبا بود که تصمیم گرفت آن را بالاترین کیفیت عکسبرداری دوربین‌های ناوبری ثبت کنند.

مهندسان در روز ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) ۲۰۲۱ به «کنجکاوی» دستور دادند دو مجموعه تصاور موزائیکی از این چشم‌انداز در ساعت ۸:۳۰ صبح و ۴:۱۰ بعدازظهر به وقت محلی مریخ بگیرد.

این دو زمان متفاوت شرایط نوردهی متضادی ایجاد می‌کند باعث می‌شود جزئیات گوناگونی از چشم‌انداز ثبت شود. این تیم سپس این دو صحنه را به صورت یک بازِآفرینی هنری ترکیب کردند که اجزایی از صحنه صبحگاهی را به رنگ آبی و صحنه بعدازظهر را به رنگ نارنجی و ترکیبی از این دو را به رنگ سبز در خود دارد.

در مرکز این تصویر نمایی از پشت «مونت شارپ» دیده می‌شود که کوهی با ارتفاع  ۵.۵ کیلومتر است که در مرکز «دهانه گیل» قرار دارد و «کنجکاوی» از سال ۲۰۱۴ در حال پیمودن آن بوده است. تپه‌های مدوری در دور دست در سمت راست بخش مرکزی تصویر دیده می‌شوند همچنین پهنه‌ای از ناهمواری‌های شنی به نام Sands of Forvie در فاصله ۴۰۰ تا ۸۰۰ متری کشیده شده است.

«کنجکاوی» یکی از دو پیمایشگر ناسا روی سطح مریخ است که پس از فرود در اوت ۲۰۲۱ تقریبا یک دهه است که در حال اکتشاف روی این سیاره بوده است. این سفینه در حال اکتشاف «دهانه گیل» بوده است تا بتواند شناخت بهتری از آب‌وهوا و زمین‌شناسی مریخ چه در گذشته و چه در حال به دست آورد. این مریخ‌نورد همچنین به دنبال نشانه‌های حیات باستانی در روی این سیاره است.

کد خبر 639437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha