حتی در گرگ و میش یک روز پنجشنبه، وقتی وارد معابر منطقه ۳ می‌شوی، باید چند کوچه و خیابان بالا و پایین بروی تا شاید جای پارک پیدا شود.

گره های ترافیکی

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور:فرقی هم نمی‌کند شهروند عادی‌باشی یا از مدیران شهری حوزه ترافیک که برای شرکت در برنامه بازدید چهارمین پویش قرار خدمت به تکه سوم پایتخت آمده‌ باشی. البته مدیران منطقه راهکارهایی برای رفع گره‌ها و مشکلات ترافیکی منطقه در ۲۵ عنوان پیشنهاد دادند که برخی از آنها به تصویب رسید و تعدادی برای بررسی به شورای ترافیک ارسال شد. در این محله‌گردی «شهریار افندی‌زاده» مشاور عالی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران را معاون شهردار منطقه و شهردار ناحیه ۳ همراهی کردند.  

۲۵ راهکار برای گشودن گره‌های کور ترافیکی در منطقه ۳
مریم نخعی پور/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه

چهارمین قرار خدمت حوزه ترافیک از ساختمان شهرداری ناحیه یک منطقه ۳ در خیابان شهید خدامی شروع می‌شود؛ محدوده‌ای که «مهدی میرزاپور» شهردار ناحیه، وجود نمایشگاه بین‌المللی در خیابان سئول، مراکز تجاری و اداری بدون پارکینگ، نبود دسترسی محله ده‌ونک به بزرگراه شهید چمران و نبود دسترسی به بزرگراه شهید همت از خیابان شیراز را از بزرگ‌ترین عوامل بروز ترافیک در آن می‌داند و می‌گوید: «طی ماه‌های اخیر کارهای زیادی مانند ساخت پهلوگاه و مناسب‌سازی مسیر در بزرگراه شهید همت تقاطع شیخ بهایی و شهید چمران به طول ۸۵ متر، اصلاح هندسی در چهارراه یاسینی به طول ۱۸۰‌متر طول، اصلاح هندسی و حذف پارک حاشیه‌ای در خیابان خدامی، بن‌بست شیرین به طول ۲۲‌متر و... به درخواست شهروندان و پس از بررسی کارشناسان انجام شده است. اما معضل ترافیک در معابر ناحیه همچنان ادامه دارد. چون در این ناحیه مراکز تجاری و اداری زیادی هست و از طرفی زمینی برای ساخت پارکینگ وجود ندارد. همچنین میدان ده‌ونک نیاز به اصلاح هندسی دارد و در بزرگراه سئول مقابل کمیته المپیک وضعیت ناایمن است.»

  • ۲۵ راهکار ترافیکی در معابر

با گذر زمان و افزایش‌ ترددها در شهر پیشنهاد می‌شود که از پروژه‌های ترافیک، بازدید و ادامه جلسه در ساختمان شهرداری منطقه و دفتر «مریم نخعی پور» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه برگزار شود. از خیابان خدامی تا شریعتی هر چند هم به راه آشناباشی و کوچه‌پسکوچه هارا بشناسی، باز هم ترافیک سدراه مدیران می‌شود. نخعی‌پور می‌گوید: «این منطقه، ۲۱ کیلومتر طول شبکه بزرگراهی و ۴۱ کیلومتر طول شبکه شریانی دارد و طول معابرش هم به ۸۲ کیلومتر می‌رسد. با این حجم شاهد ترافیک در بخش‌هایی از آن هستیم که می‌توان با اجرای طرح‌هایی مشکلات را کاهش داد.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه، ۲۵ چالش تکه سوم پایتخت در حوزه ترافیک را مطرح می‌کند و می‌گوید: «با افزایش اعتبارات منطقه و اجرای اصلاحات هندسی مانند دوربرگردان شمال به شمال میدان قبا، رمپ سئول به شیخ بهایی، دوربرگردان سئول مقابل کمیته المپیک اجرای برخی طرح‌های کلان مانند طرح موضعی ده‌ونک، نصب دوربین در بلوار میرداماد و... می‌توان بخش زیادی از مشکلات ترافیک منطقه را رفع کرد.»
با طرح این موارد با تبادل نظر بین «شهریار افندی‌زاده» مشاور عالی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران و کارشناسان ترافیکی درخواست‌ها به تصویب ‌رسید که در طول سال و برخی هم طی سال آینده اجرایی خواهند شد.

  • خبرهای خوش مشاور معاون شهردار تهران

از رفع مشکل جای پارک تا افزایش اتوبوس میدان ونک

در حاشیه بازدیدها «شهریار افندی‌زاده» مشاور عالی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری محله درباره تکه سوم پایتخت و طرح‌های اجرایی در آن برای کاهش ترافیک می‌گوید: «این محدوده یکی از مناطق پرترافیک به شمار می‌آید و بحث عمده آن هم پارکینگ است. به همین دلیل در زمینه پارک حاشیه‌ای، ساماندهی انجام و پارکینگ‌های عمومی و محلی با مشارکت سرمایه‌گذار راه‌اندازی می‌شود.» او درباره مشکلات ترافیک هم می‌گوید: «برای رفع مشکل نیاز به اصلاحات در برخی معابر مانند کردستان، شیراز و... است که بررسی خواهد شد. البته بخشی از ترافیک‌های منطقه در نتیجه سرریز ترافیک از دیگر مناطق ایجاد می‌شود که امیدواریم با دید کلان توسط بخش مطالعات ترافیک حل شود.»
افندی‌زاده درباره گسترس حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۳ هم می‌گوید: «موضوع خط ۱۰ مترو و بررسی و بازنگری در سیستم تاکسیرانی و اتوبوسرانی به‌ویژه در محدوده میدان ونک انجام خواهد شد.»

۲۵ راهکار برای گشودن گره‌های کور ترافیکی در منطقه ۳

  • پیشنهاد ساخت پارکینگ

زمین بایری در تقاطع خیابان آفتاب و شهید خدامی متعلق به شهرداری وجود دارد که به شهرداری ناحیه ۳ معرفی شده است تا در آن پارکینگ ساخته شود. ساخت پارکینگ در این زمین که ۲ هزار و ۱۰۰ متر وسعت دارد پس از مصوبه کمیسیون ماده ۵ عملی خواهد شد.

۲۵ راهکار برای گشودن گره‌های کور ترافیکی در منطقه ۳

  • اتصال ۲ خیابان و کاهش ترافیک

در ادامه بازدیدها مدیران شهری به محلی می‌رسند که خیابان شیراز شمالی و جنوبی با عبور بزرگراه شهید همت از هم جدا شده است. درحالی که در هر ۲ خیابان مراکز زیادی وجود دارد و از معابر پرتردد این محدوده است. میرزاپور می‌گوید: «با توجه به شیب خیابان اگر از طریق روگذر این ۲ خیابان به هم وصل شود، ترافیک خیابان ملاصدرا کاهش می‌یابد.»

در بازدید از فضاها و اماکن مختلف مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و ترافیک «مریم نخعی‌پور» معاون شهردار منطقه پیشنهادهایی می‌دهد و پس از بحث و تبادل‌نظر، برنامه‌ها و دستوراتی برای اقدام مطرح می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • از پیشنهاد تا تصویب

موضوع: طرح امتداد کردستان تا بزرگراه شهیدچمران با تملک املاک شخصی و دولتی
مصوبه: پیشنهاد برای سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، ارسال و نتیجه در مدت‌زمان تعیین‌شده به منطقه اعلام شود.

موضوع: نبود حمل‌ونقل عمومی انبوه‌ بر شرقی ‌ـ غربی در منطقه ۳ و تملک املاک معارض برای ساخت ایستگاه‌ها
مصوبه: پس از شناسایی سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه، موضوع عملیاتی شود.

موضوع: مسقف‌سازی پایانه‌های شهیدحقانی و قلهک با توجه به افزایش مسافران در سال ۱۴۰۱
مصوبه: قرار شد در صورت تأمین منابع مالی پروژه اجرایی شود.

موضوع: کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در میدان ونک و پوشش حداکثری اتوبوسرانی و تاکسیرانی به‌ویژه در ساعت عصرگاهی برای جلوگیری از تجمع مسافران
مصوبه: برداشت میدانی و نیازسنجی، انجام و طرح کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تدوین و اجرایی شود.

موضوع:تملک املاک معارض محدوده خیابان‌های راجیان، ده‌ونک و اختیاریه. چون وجود املاک معارض مانع اجرای کامل طرح‌های ترافیکی است.
مصوبه: از محل اعتبارات متمرکز تملک املاک سازمان املاک اقدام شود.

موضوع: تعیین تکلیف پل دوچرخه میرداماد و مسیرهای دوچرخه میرداماد و ولی‌عصر(عج)
مصوبه: با توجه به تصویب نشدن پل دوچرخه‌سواری در کمیته شبکه معابر ساخت پل، منتفی و پیشنهاد شد از طریق بازطراحی پل عابر موجود و ادامه مسیر تا پردیس ملت اقدام شود.

موضوع: ساخت رمپ جنوب به غرب شریعتی به بزرگراه صدر از تراز زیرین خیابان شریعتی برای کاهش گره ترافیکی در تقاطع صدرـ شریعتی
مصوبه: علاوه بر بررسی در کمیته شبکه معابر، تمهیدات لازم برای تأمین دسترسی‌های محلی و مسیرهای انحرافی با در نظر گرفتن شرایط و بار ترافیکی پروژه در تمامی ساعت‌ها و شرایط آب و هوایی پیش‌بینی شود.

موضوع: جایگزینی ناوگان خط اتوبوسرانی پایانه بیهقی به انتهای آفریقا با مینی‌بوس نو به دلیل وجود معابر کم‌عرض متعدد
مصوبه: درخواست منطقه از طریق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بررسی و اعلام نظر شود.

موضوع: نصب دوربین در بلوار میرداماد. چون سرعت غیرمجاز خودروها در بلوار میرداماد بارها منجر به جرح و فوت عابران پیاده شده و باید کنترل شود.
مصوبه: از محل اعتبارات سال ۱۴۰۱ به‌صورت رفت‌وبرگشت دوربین ثبت تخلف سرعت پیش‌بینی و تأمین اعتبار شود.

موضوع: نصب پل عابرپیاده‌رو در بزرگراه شهید مدرس، محدوده خیابان آرش به دلیل بروز تصادفات منجر به جرح و فوت
مصوبه: نصب پل عابر انجام شود.

کد خبر 639420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha