گرگ و میش سحر است و از شلوغی محوطه امامزاده اسماعیل(ع) و بازارچه تره‌بار محله زرگنده خبری نیست که چهارمین قرار خدمت شهردار تهران از نخستین ساعات صبح و پس از زیارت آستان مقدس این امامزاده آغاز می‌شود.

گره گشایی

همشهری  آنلاین _ حسن حسن‌زاده: بازدید از پروژه‌های نیمه‌کاره منطقه ۳، نشست با نخبگان و دیدار با مردم در مسجد شهید نواب صفوی شهرک فجر خلاصه برنامه قرار خدمت این هفته «علیرضا زاکانی» است. شهردار تهران با حضور جمعی از معاونان، مدیران شهری و منطقه‌ای سری به سومین تکه پایتخت زد تا از نزدیک در جریان مشکلات قرار بگیرد و با نشستن پای درددل شهروندان، برای باز کردن گره‌ها چاره‌جویی کند.

شهردار تهران در چهارمین پویش قرار خدمت به منطقه ۳ رفت | به وقت گره‌گشایی

  • مقصد نخست

زیارت آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع)

هوا هنوز روشن نشده و کوچه‌های تنگ و ترش محله زرگنده در سکوت و تاریکی صبحگاهی به سر می‌برند که شهردار تهران و همراهانش از راه می‌رسند. محله زرگنده میزبان آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) است و بازدید زاکانی از پروژه‌های مختلف این منطقه در چهارمین قرار خدمت هم با زیارت این آستان مقدس شروع می‌شود. مقبره شهدا در محوطه امامزاده که با تصاویری از سرداران شهید اکبر محمدی، عباس عبدی، سعید علی‌مددی، حمیدرضا مهرآیی و مرتضی محمدی مزین شده، مقصد بعدی شهردار و همراهانش در نخستین قدم‌های بازدید امروز است. زاکانی و «حمید جوانی» شهردار جدید و جوان منطقه ۳ بر مزار ۵ شهید گمنامی که در قلب بنای مقبره ‌شهدا آرمیده‌اند حاضر می‌شوند تا قرار خدمت این هفته با زیارت و فاتحه‌خوانی بر مزار این قهرمانان گمنام متبرک شود.

شهردار و معاونانش برای صبحانه‌کاری و تبادل نظر درباره بازدیدهای امروز آماده می‌شوند که یکی از مسئولان هیأت امنای امامزاده اسماعیل(ع) طرح و درخواست مکتوب خود برای رفع مشکلات حریم امامزاده را در اختیار شهردار قرار می‌دهد. زاکانی که بازدیدهای خود را با زیارت آستان امامزاده اسماعیل(ع) در دل بافت فرسوده محله زرگنده آغاز کرده است، اطمینان می‌دهد برای محله اقداماتی انجام می‌شود تا شاهد بهبود وضعیت این محله باشیم.

شهردار تهران در چهارمین پویش قرار خدمت به منطقه ۳ رفت | به وقت گره‌گشایی

  • مقصد دوم:

بازدید از پروژه نیمه‌کاره پارکینگ نیایش

حالا دیگر هوا روشن شده و ترافیک صبحگاهی خیابان‌ها و بزرگراه‌های منطقه ۳ به تدریج خودی نشان می‌دهد که شهردار و همراهانش به دومین مقصد بازدیدهای امروز می‌رسند. زاکانی پیش از بررسی وضعیت پارکینگ طبقاتی نیایش سراغی از محل اسکان کارگران پسماند در مجاورت پارکینگ نیایش می‌گیرد تا از فراهم بودن امکانات لازم و شرایط مساعد برای اسکان این کارگران زحمتکش مطمئن شود. کمی آن سوتر بنای نیمه‌کاره پارکینگ طبقاتی نیایش انتظار شهردار و همراهانش را می‌کشد؛ پروژه‌ای نیمه‌کاره که روند ساخت و بهره‌برداری از آن به دلیل برخی مشکلات مالی و برنامه‌ای به کندی پیش می‌رود. در حالی که با توجه به حجم بالای‌ تردد خودروها در معابر منطقه ۳ و وجود مراکز اداری، درمانی، سازمان‌ها و نهادهای متعدد در این منطقه، تکمیل پارکینگ طبقاتی نیایش می‌تواند گام مهمی برای حل بخشی از مشکلات کمبود جای پارک در محدوده بزرگراه نیایش و بوستان ملت باشد.

زاکانی با توجه به اهمیت این پروژه از کارشناسان طرح توضیحاتی درباره آخرین وضعیت تکمیل آن می‌خواهد. یکی از کارشناسان پروژه توضیح می‌دهد که پارکینگ طبقاتی نیایش سازه‌ای ۱۱ طبقه شامل ۹ طبقه پارکینگ با ظرفیت حدود هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروست که امکان مراجعه کم‌ دردسر شهروندان به پردیس سینمایی ملت، بوستان ملت، بیمارستان قلب شهید رجایی و... را فراهم می‌کند. به گفته کارشناسان طرح، این پروژه تاکنون حدود ۵۰‌درصد پیشرفت داشته است. حرف‌ از زمان تکمیل پروژه که می‌شود زاکانی بازه زمانی تکمیل طرح را در صورت تأمین اعتبار جویا می‌شود که یکی دیگر از کارشناسان، مهر ماه سال آینده را در صورت تأمین اعتبار و منابع لازم، زمان منطقی بهره‌برداری از پارکینگ نیایش عنوان می‌کند.

شهردار تهران در چهارمین پویش قرار خدمت به منطقه ۳ رفت | به وقت گره‌گشایی

  • مقصد سوم

بررسی وضعیت سوله بحران

مقصد بعدی زاکانی و همراهانش نزدیک است؛ یکی از ۳ سوله مدیریت بحران منطقه ۳ که انبار مرکزی تجهیزات مدیریت بحران این منطقه محسوب می‌شود. پشت بنای نیمه‌کاره پارکینگ طبقاتی نیایش، سوله مدیریت بحران شهرداری منطقه ۳ خودنمایی می‌کند؛ جایی که در صورت وقوع حوادث پیش‌بینی نشده، امید تیم‌های امداد و نجات برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان خواهد بود. در قفسه‌های فلزی سوله، تجهیزاتی مانند اره برقی، بتن‌بر، ست‌های نجات، جعبه ابزار، بیل‌ تاشو، کلاه ایمنی، موتور برق و... با نظم و وسواسی خاص چیده شده است. هنگام بازدید زاکانی از این تجهیزات، یکی از مسئولان مدیریت بحران منطقه، شهردار را در جریان بررسی‌های دوره‌ای تجهیزات سوله و کارآیی آنها در زمان لزوم قرار می‌دهد. وقتی زاکانی بازدید از تجهیزات را با سر زدن به تمام قفسه‌ها ادامه می‌دهد، جوانی شهردار منطقه ۳ توضیح می‌دهد تمام تجهیزات مدیریت بحران منطقه شامل تجهیزات اولیه امداد و نجات، حفاری، جمع‌آوری خاک و سرویس‌های بهداشتی سیار در این سوله مستقر شده و در مواقع بحران کمک بزرگی برای تیم‌های امداد و نجات است.

شهردار تهران در چهارمین پویش قرار خدمت به منطقه ۳ رفت | به وقت گره‌گشایی

  • مقصد چهارم

دیدار با نخبگان

سوله مدیریت بحران منطقه میزبان نشست هم‌اندیشی شهردار با نخبگان است. چهره‌های نام‌آشنا و دغدغه‌مند منطقه که هرکدام در حوزه‌های مختلف قدمی برای حل مشکلات شهر برداشته‌اند این‌بار قرار است در حضور شهردار و همراهانش از ایده‌ها، طرح‌ها و ظرفیت‌های منطقه برای غلبه بر مشکلات و موانع موجود در حوزه‌های مختلف بگویند. مجری ابتدا تریبون را در اختیار نخبگان قرار می‌دهد تا آنها با بیان نظرات خود آغازگر نشست باشند. فعالان اجتماعی و نیکوکاران در جلسه پرتعدادترند. نشست با توضیحات «امیر بنی‌آدم» برنده جایزه صلح جهانی فیلیپین و یکی از خیّران مدرسه‌ساز سرشناس تهران درباره لزوم همکاری تنگاتنگ شهرداری با سازمان‌های مردم‌نهاد برای حل مشکلات دانش‌آموزان و افزایش سرانه آموزشی و ورزشی شروع می‌شود. بازسازی مساجد فرسوده، تقویت مسجدمحوری در محله‌ها، حمایت و رسیدگی به مسئله کودکان زباله‌گرد که شمار زیادی از آنها در منطقه ۳ تن به کار در خیابان داده‌اند، حل معضلات سدمعبر و دستفروشی در منطقه با حمایت از روزبازارها و... مهم‌ترین مسائلی است که نخبگان در این نشست با شهردار تهران در میان می‌گذارند.

در بخشی از این نشست صمیمی «سعید بیابانکی» شاعر و منتقد ادبی از کمبود فضاهای فرهنگی در این منطقه می‌گوید و راهکار حل آن را تقویت‌سراهای محله با حمایت از گروه‌های فرهنگی و همکاری نخبگان برای جلب مشارکت مردمی می‌داند.   صحبت‌های نخبگان ۲ ساعتی طول می‌کشد. نوبت به شهردار می‌رسد تا از نگاه ویژه شهرداری به نخبگان و اهمیت مشارکت آنها در طرح‌ها و برنامه‌های شهرداری بگوید: «شهرداری برای حل مشکلات شهر آماده است مسئولیت‌های بزرگ قبول کند و برای باز کردن گره مشکلات هم نیاز به همکاری همه نهادها و مشارکت همه مردم دارد تا تهران به آرمانشهری که انتظارش را داریم تبدیل شود. برای تحقق این امر ۱۵ محور اصلی در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها محور قرار دادن نخبگان هر محله در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌ برای آن محله است.

می‌خواهیم با جلب مشارکت نخبگان و در نتیجه مشارکت مردم، جمعی شکل بگیرد که در نهایت به هویت‌بخشی محله کمک کند و زمینه‌ساز تعالی محله و کاهش معضلات شود.» تجلیل از «محمد محمدی» پاکبان پاکدست شهرداری که مدتی پیش یک فقره چک ۵۰۰ میلیون تومانی را به صاحبش برگرداند پایان بخش این نشست صمیمی است. وقتی این پاکبان باوجدان لوح تقدیر خود را از دست شهردار تهران می‌گیرد، صحنه‌های زیبا و احساسی در نشست رقم می‌خورد.

شهردار تهران در چهارمین پویش قرار خدمت به منطقه ۳ رفت | به وقت گره‌گشایی

  • مقصد پنجم

بازدید از شیرخوارگاه آمنه

شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر پس از نشست با نخبگان منطقه راهی شیرخوارگاه آمنه در حوالی میدان ونک می‌شوند؛ معروف‌ترین مرگز نگهداری از شیرخواران و کودکان زیر ۶ سال تهران که از سال ۱۳۴۷ مشغول به فعالیت است. در بخش نونهالان این مرکز که از کودکان ۴ تا ۶ ساله مراقبت می‌شود، چند اتاق بازی تعبیه شده که بچه‌ها در حضور مربیان از نخستین ساعات صبح با اسباب‌بازی‌هایشان سرگرم شده‌اند. زاکانی و هیأت همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد اتاق بازی می‌شوند و بر سر کودکان دست نوازش می‌کشند. یکی از کارشناسان شیرخوارگاه از نیازها و کمبودهای این مرکز می‌گوید و ویژگی‌های بخش‌های مختلف آن را به مهمانان معرفی می‌کند.

شهردار تهران در چهارمین پویش قرار خدمت به منطقه ۳ رفت | به وقت گره‌گشایی

  • مقصد ششم

چهره به چهره با مردم

شهردار تهران پس از بازدید از شیرخوارگاه آمنه برای دیدار چهره به چهره با مردم راهی مسجد شهید نواب صفوی شهرک فجر می‌شود. جمعیت زیادی از این شهرک مسکونی، محله‌های اطراف و حتی دورترین مناطق تهران از نخستین ساعات روز خود را به مسجد رسانده‌اند تا پس از نماز ظهر و عصر، نامه‌هایشان را به دست شهردار تهران برسانند. وقتی زاکانی و هیأت همراه به محوطه مسجد می‌رسند، مردم دور آنها حلقه می‌زنند و درددل‌ها از همین‌جا شروع می‌شود. قرار است شهردار در شبستان مسجد حرف دل شهروندان را بشنود و در حضور معاونانش به درخواست‌های آنها پاسخ بدهد؛ اما با این جمعیتی که از صبح انتظار رسیدن شهردار را می‌کشند، ورود به شبستان مسجد کار آسانی نیست. زاکانی رسیدگی به درخواست‌های مردمی را با صبر و حوصله از حیاط مسجد شروع می‌کند.

جوانی ویلچرنشین که به زحمت خود را از میان جمعیت به زاکانی رسانده است مدارک درمانی و نامه‌اش را به شهردار می‌دهد و از اینکه شهردار تهران پس از گرفتن نامه، قول پیگیری درخواست‌هایش را می‌دهد با امیدواری از سیل جمعیت فاصله می‌گیرد. در ورودی مسجد، پیرمردی جلو شهردار را می‌گیرد و در حالی که از مشکلات بیکاری جوانان دل پری دارد می‌گوید: «تو را به خدا برای بیکاری جوان‌هاکاری کنید. پسرم سال‌ها بدون چشمداشت در اردوهای جهادی فعالیت کرده اما حالا که درسش تمام شده و باید تشکیل خانواده بدهد بیکار است.» چند دقیقه بعد زاکانی و هیأت همراهش وارد شبستان مسجد می‌شوند. شهردار تهران در گوشه‌ای از شبستان و در میان حلقه جمعیت‌دوزانو می‌نشیند تا به درخواست‌های مردمی رسیدگی کند.

یکی از اعضای هیأت امنای مسجد که مسئول ثبت‌نام از شهروندان است یک به یک نام اهالی را از روی فهرست می‌خواند تا رسیدگی به درخواست‌های مردمی نظم بهتری پیدا کند. یکی سال‌هاست که به دلیل مشکلات طرح تفصیلی امکان نوسازی خانه فرسوده‌اش را ندارد و دیگری هم به نمایندگی از اهالی محله‌اش از فقر امکانات شهری و رفاهی محله‌اش می‌گوید. زاکانی در حضور جوانی، شهردار منطقه ۳ با صبر و حوصله درخواست‌ها را بررسی می‌کند تا شاید راهکاری مناسب برای رفع مشکلات پیدا شود. اگرچه شمار مراجعه‌کنندگان زیاد است اما شهردار تهران در رسیدگی به درخواست‌ها تنها نیست. در گوشه دیگری از مسجد معاون معماری و شهرسازی شهردار به درخواست‌های مربوط به حوزه خود رسیدگی می‌کند تا کسی بدون پاسخ مسجد را ترک نکند.

  • مقصد هفتم

مهمان خانواده شهید الله‌کرمی

چهارمین قرار خدمت شهردار تهران که با زیارت آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) و شهدای گمنام در محله زرگنده آغاز شده بود با احوالپرسی از خانواده شهید «نصرالله الله‌کرمی» به مقصد نهایی می‌رسد. شهید الله‌کرمی از کارکنان شاغل در اتوبوسرانی شهرداری تهران بود که مثل بسیاری از شیرمردان ۸ سال دفاع‌مقدس برای حفظ این آب و خاک راهی جبهه شد و به درجه رفیع شهادت نایل آمد. در مهمانی آرامش‌بخش این شهید سرافراز که حضور سبزش در چهارگوشه خانه احساس می‌شود، «مهدی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جوانی شهردار منطقه ۳ هم زاکانی را همراهی می‌کنند. نگاه‌ها به قاب عکس شهید است که در بهترین نقطه خانه جا گرفته و انگار با آن لبخند دلنشینش به مهمانان خوشامد می‌گوید. خاطرات رشادت‌ها، اخلاق خوش و وجدان‌کاری شهید الله‌کرمی خیلی زود نقل محفل می‌شود و هرکدام از اعضای خانواده برگی از دفتر خاطرات سبز آن شهید سرافراز را برای مهمانان نقل می‌کنند.

کد خبر 639404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha