طی نشستی در تهران پرونده ثبت ملی شهرستان تفرش در استان مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تفرش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در اولین جلسه از سلسه جلسات پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی که  در ساختمان تاریخی کوشک تهران برگزار شد، شرایط اولیه ثبت ملی شهر تفرش به صورت رسمی بررسی شد. در این نشست که پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی م مسئولان استانی حضور داشتند، پرونده سه استان کشور و همچنین و پرونده شهر پرونده تفرش در استان مرکزی به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی مورد بررسی قرار گرفت.  

در این جلسه پرونده شهر تفرش به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی بررسی شد که ولی‌الله بیاتی نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در این نشست، برگزاری جلسات شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی را یک اقدام مهم برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی ذکر کرد و گفت: خوشبختانه تفرش در حوزه صنایع‌دستی دارای طرفیت‌های گوناگونی است و می‌توان از طریق گردشگری و صنایع‌دستی برای مردم تفرش شغل ایجاد کرد.

عبدالرضا حاج‌علی بیگی فرماندار تفرش نیز در این نشست به ظرفیت‌های این شهر در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع‌دستی اشاره کرد و اظهار کرد: این شهر نقش مهمی درتاریخ داشته است و در حال حاضر صنایع‌دستی این شهر به‌عنوان یکی از محصولات ارزشمند به حساب می‌آید و از تاریخ و قدمت برخوردار است. این در حالی است که خود تفرش ۳ هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: تفرش یک باغ‌شهر است، سه برابر عرصه مسکونی باغ در تفرش داریم و چهره‌های ماندگاری مانند پرفسور حسابی متعلق به این شهر است. خوشحالیم که در این نشست قرار است این شهر به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی ثبت شود، البته این درحالی است که طرفیت‌های فراوان دیگری در حوزه صنایع‌دستی در این شهر وجود دارد که نیازمند توجه هرچه بیشتر است.

فرماندار تفرش یادآور شد: هنرمندان زیادی داریم که در این رشته مشغول هستند، خوشبختانه فروش آنلاین تفرشی‌دوزی راه‌اندازی شده و در فضای مجازی شاهد فعالیت فروشگاه‌هایی هستیم که به عرضه این محصول اختصاص دارند.

پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست و بعد از پایان بررسی پرونده‌های سه استان سمنان، مرکزی و همدان، با اشاره به نتایج بسیار خوب چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گفت:  امیدواریم که پنجمین شورای راهبردی نیز نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: پرونده‌های مطرح شده از استان‌ها در این شورا اهمیت فراوانی دارد و ثبت ملی هر کدام از شهرها و روستاهای صنایع‌دستی می‌تواند به رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در استان کمک کند.

محمودیان ادامه داد: بعد از ثبت ملی هر شهر یا روستا باید چند کار اساسی انجام دهیم. اولین موضوع تمرکز بر آموزش است و در کنار آن تهیه و نصب نمادهایی که در نقاط مختلف صنایع‌دستی آن منطقه را به نمایش بگذارد. این در حالی است که مسئولان ارشد استانی باید برای فروش و عرضه صنایع‌دستی بازارچه و مکان ثابتی را در اختیار هنرمندان قرار دهند.

محمودیان افزود: ثبت ملی یک روستا یا شهر در حوزه صنایع‌دستی که زمینه‌ساز ثبت جهانی است، عزم ملی می‌طلبد و تمام مسئولان ارشد استانی و نمایندگان مجلس باید به این موضوع کمک کنند.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: حضور استانداران و نمایندگان مجلس در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند به تسهیل کارها کمک کند، چرا که توسعه صنایع‌دستی در هر استان نیازمند همکاری و مشارکت مسئولان استانی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارتزاق خانواده‌های هنرمند از طریق فروش صنایع‌دستی است، ادامه داد: حمایت از آن‌ها لازم است و باید برای فروش هرچه بهتر محصولات صنایع‌دستی برنامه‌ریزی شود و با استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی از آن‌ها حمایت شود تا شرایط بهتری برای فروش صنایع‌دستی فراهم شود.

محمودیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرونده شهر تفرش اشاره کرد و افزود: شهر تفرش یک شهر دانشمندپرور و نخبه‌پرور است و در حوزه صنایع‌دستی ظرفیت‌های بسیار خوبی در این شهر داریم. به طور حتم ثبت ملی تفرش به‌عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی نقش مهمی در توسعه و رونق صنایع‌دستی در این شهر خواهد داشت.»

وی ادامه داد: تلاش خواهیم کرد تا تفرشی‌دوزی را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم. راه‌اندازی فروشگاه صنایع‌دستی و سایت فروش در این شهر اهمیت فراوانی دارد، خصوصا این که در حوزه تجاری‌سازی در این خصوص فعالیت‌های خوبی انجام شده است. یکی از موضوعاتی که باید حتما به آن توجه کرد، تبلیغات وسیع این هنر زیبا و نیز تداوم آموزش علاقه‌مندان به این رشته است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: برای ثبت ملی یک شهر یا روستا نیازمند همکاری مسئولان ملی و استانی هستیم. بدون همکاری و مشارکت مسئولان استانی نمی‌توان انتظار داشت که اتفاقات خوبی بیفتد، حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی یک مطالبه مهم مردمی است چرا که ثبت‌های ما ثبت‌های اقتصادمحور است. از این رو همه مسئولان باید پای کار باشند.

کد خبر 639120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha