مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

اگرچه تلفن‌های هوشمند دریچه‌ای به دنیای شگفت‌انگیز و پرهیاهوی دیجیتال هستند اما همواره چالش‌ها و مشکلاتی را به همراه دارند که بعضا سبب کلافگی کاربران و هدر رفت انرژی و زمان آن‌ها می‌شود. یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که ممکن است گریبان کاربران موبایل را بگیرد، کند شدن عملکرد گوشی و به اصطلاح هنگ کردن یا سرعت پایین آن در اجرای دستورات است.

image-20211122131223-1.jpeg

اگر کاربر موبایل باشید، به طور حتم حداقل یکبار با این موضوع دست‌وپنجه نرم کرده‌اید و از اینکه نتوانستید بسیاری از کارهای روزمره خود را به راحتی و سرعتی که مطلوب نظرتان است انجام دهید احساس کلافگی کرده‌اید.

راهکارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا در معرض چنین شرایطی قرار نگرفته و یا در صورت بروز آن را به خوبی برطرف نمایید.

علت‌های رایج کند شدن عملکرد موبایل

زمانی که یک موبایل جدید خریداری می‌کنیم با عملکرد سریع و ظریف آن مواجه می‌شویم و این موضوع تجربه کاربری ما را در بالاترین سطح رضایتمندی قرار می‌دهد. اما رفته رفته با کندتر شدن سرعت عملکرد موبایل خود مواجه می‌شویم و حتی زمان‌هایی می‌رسد که با کلیک بر روی هر گزینه هیچ واکنشی از موبایل خود دریافت نمی‌کنیم و گاهی نیز مجبور به روشن و خاموش کردن دستگاه می‌شویم.

این اتفاق می‌تواند نشأت‌گرفته از دلایل مختلفی باشد که برخی از رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

- تجمع اپلیکیشن‌های بلااستفاده:

شاید شما هم عبارت Background Application یا همان اپلیکیشن‌های پس‌زمینه‌ای را شنیده باشید. ممکن است مدتی پس از داشتن یک گوشی موبایل، دست به دانلود اپلیکیشن‌های مختلف بزنیم و فراموش کنیم که موارد بلااستفاده قبلی را از روی تلفن همراه خود حذف نماییم. در چنین شرایطی موبایل ما مملو از اپلیکیشن‌هایی می‌شود که بسیاری از آن‌ها را مدت‌هاست استفاده نکرده‌ایم. تصور کنید که هر کدام از این اپلیکیشن‌ها به همراه اطلاعاتی که در زمان استفاده ما از آن‌ها در خود ذخیره کرده‌اند، چه حجم قابل توجهی از حافظه دستگاه ما را به خود اختصاص می‌دهند.

- پر شدن حافظه دستگاه با اطلاعات غیر ضروری:

همه ما با دیدن پیغام پر شدن حافظه موبایل، در اولین قدم به فکر پاک کردن تعدادی عکس و ویدیو از گالری تصاویر خود هستیم. اگرچه ویدیوها حجم زیادی از حافظه دستگاه ما را به خود اختصاص می‌دهند اما این موارد تنها فایل‌هایی نیستند که می‌توانیم برای سبک‌تر شدن حافظه گوشی به فکر زدودن‌شان باشیم.

صداهای ضبط شده با موبایل، داکیومنت‌ها و فایل‌های فشرده (زیپ) یا سایر مواردی از این دست که در قسمت‌هایی به جز گالری تصاویر ذخیره می‌شوند، همگی می‌توانند حجم قابل توجهی از حافظه موبایل را به خود اختصاص دهند.

- ضعیف شدن باتری موبایل:

باتری ضعیف یا قدیمی می‌تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که سرعت عملکرد موبایل را کاهش می‌دهد. دلیل این اتفاق نیز عدم توانایی نیرو رسانی باتری به تمام قطعات موبایل به صورت همزمان و یکسان است.

- عدم به‌روزرسانی سیستم عامل:

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به کند شدن سرعت عملکرد موبایل شود، سیستم عامل به‌روزرسانی نشده‌ای است که به اصرار می‌خواهد فرمان‌های پیچیده کاربر را اجرا نماید. گاهی نیز دستگاه موبایل توانایی به‌روزرسانی سیستم عامل را ندارد و از نسخه جدید سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کند. در چنین شرایطی یا باید حد انتظار کاربری را از این دستگاه پایین آورد یا باید آن را با یک دستگاه جدید که قابلیت پشتیبانی از نسخه جدید سیستم عامل را دارد تعویض کرد.

راهکارهای ساده برای سریعتر کردن عملکرد گوشی

در کنار مواردی که به عنوان دلایل کند شدن سرعت عملکرد گوشی مطرح شد، راهکارهای جانبی وجود دارد که به راحتی می‌توان با استفاده از آن‌ها سرعت عملکرد گوشی را بالا برد. برخی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین راهکارها به شرح زیر است:

- پاک کردن Cash موبایل:

کش یا اطلاعات ذخیره شده غیر کاربردی اپلیکیشن‌هایی مانند پیام‌رسان‌ها را از داخل تنظیمات حافظه گوشی خود حذف کنید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن‌های Clear Cash نیز استفاده نمایید.

- پاک کردن Cash اپلیکیشن‌ها:

برخی از اپلیکیشن‌ها مانند پیام‌رسان تلگرام یا واتس‌اپ، در بخش تنظیمات خود دارای قسمتی تحت عنوان مدیریت کش هستند. از این قسمت می‌توانید تاریخچه اطلاعات غیرضروری که به صورت خودکار در برنامه ذخیره شده‌اند را پاک و خالی نمایید.

- پاک کردن اپلیکیشن‌های غیر ضروری:

اگر فهرست اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی موبایل شما زیاد هستند و به راحتی نمی‌دانید که کدام یک از آن‌ها را دیگر نیاز ندارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مدیریت برنامه استفاده کنید. این اپلیکیشن‌ها، برنامه‌ها و اپ‌هایی را که مدت‌ها است از آن‌ها استفاده نکرده‌اید به شما نشان می‌دهند و همچنین مشخص می‌کنند که کدام برنامه‌ها چه مقدار از حافظه موبایل شما را به خود اختصاص داده‌اند.

- استفاده از آنتی‌ویروس و اسکنر:

اپلیکیشن‌های آنتی‌ویروس و اسکنر به شما کمک می‌کنند نسبت به وجود یا عدم وجود فایل‌های مخرب بر روی تلفن همراه خود آگاه شوید و اگر بدافزار یا فایلی به صورت غیر ضروری بخش قابل توجهی از حافظه موبایل شما را به خود اختصاص داده‌است، آن را شناسایی کرده و از بین ببرید.

اپلیکیشن‌هایی که به سریع‌تر کردن عملکرد گوشی کمک می‌کنند

به طور کلی برای داشتن یک موبایل مرتب و سالم، بهتر است ضمن رعایت مواردی که کنترل آن‌ها به دست کاربر است، از اپلیکیشن‌های کمکی برای افزایش سرعت عملکرد گوشی نیز کمک گرفت. اما اینکه از چه منابعی این اپلیکیشن‌ها را شناسایی کرده و نسبت به کاربرد آن‌ها مطلع شده و جهت دانلود امن و سریع آن‌ها اقدام نماییم نیز چالشی است که باید به صورت جداگانه به آن پرداخت.

اپ‌استورهای ایرانی مثل مایکت، مکان مناسبی برای کسب آگاهی نسبت به این اپلیکیشن‌های مدیریت فایل یا آنتی‌ویروس هستند. برای مثال فروشگاه اندرویدی مایکت ضمن ارائه به‌روزترین نسخه‌های چنین اپلیکیشن‌هایی، درباره کاربرد و امکانات هریک از آن‌ها اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار داده‌است که به آن‌ها در تصمیم‌گیری بهتر برای دانلود و نصب کمک می‌کند. دانلود اپلیکیشن‌های آنتی ویروس، Scanner یا Cleaner از اپ‌استوری مانند مایکت ضمن آنکه شما را نسبت به دریافت نسخه سالم این اپلیکیشن‌ها مطمئن می‌کند، سرعت عملکرد گوشی شما را نیز بالا می‌برد.

کد خبر 638998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha