یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

تجمع اعتراضی مخالفان واکسیناسیون در هلند، به خشونت کشید و پلیس برای مهار آشوب، به روی معترضان آتش گشود.

آشوب در هلند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، همزمان با عمیق‌ترشدن زخم همه‌گیری کرونا در اروپا، مخالفان واکسیناسیون هم با قاطعیت بیشتری بر مخالفت خود پافشاری می‌کنند؛ تا حدی که در تجمع اعتراضی در هلند، پلیس با شلیک گلوله آشوب را مهار کرده است.

به گزارش الجزیره، پس از اینکه این اعتراض در مرکز شهر روتردام شروع شد و به آشوب کشید، پلیس به روی معترضان آتش گشود. در جریان این درگیری‌ها، ۷ نفر مجروح شده‌اند. اعتراض این افراد به محدودیت‌های جدیدی است که دولت به خاطر اوج‌گیری دوباره کرونا در این کشور وضع کرده است. آنها همچنین به کاهش دسترسی افراد واکسینه‌نشده به برخی مکان‌های عمومی اعتراض دارند.

احمد ابوطالب، شهردار روتردام دیروز در تشریح خشونت‌ها در این شهر گفت که پلیس در برخی موارد احساس نیاز کرد برای دفاع از خود اسلحه‌ بکشد. او گفت معترضان با پرتاب مواد آتش‌زا و سنگ، جان افسران پلیس را به خطر انداخته بودند. ابوطالب این اقدام معترضان را «جنون خشم جمعی» خوانده است.

در اثر این رفتار معترضان، چند افسر پلیس هم مجروح شده‌اند. ده‌ها نفر از معترضان بازداشت شده‌اند و انتظار می‌رود بعد از بررسی دوربین‌های امنیتی، تعداد زیاد دیگری از آشوبگران هم شناسایی و دستگیر شوند.  هلند شاهد یکی از بدترین موج‌های همه‌گیری کرونا از زمان شروع ویروس است. زمستان پیش هم معترضان به وضع محدودیت‌های کرونایی دست به آشوب زدند و خیابان‌های روتردام را به آتش کشیدند. در آن زمان پلیس حکومت‌نظامی اعلام کرد.

هلند هم در کنار برخی دیگر از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، از هفته گذشته برخی محدودیت‌های کرونایی را مجددا اعمال کرده است. این محدودیت‌ها که بر فعالیت رستوران‌ها، مغازه‌ها و رویدادهای ورزشی اثر می‌گذارد، احتمالا ۳ هفته برقرار خواهد بود.
 

نگرانی سازمان بهداشت جهانی

این اقدامات، در پی اوج‌گیری دوباره کرونا در اروپا اعمال می‌شود. سازمان بهداشت جهانی، مدت‌هاست درباره شرایط در قاره اروپا هشدار می‌دهد. دکتر هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای این سازمان دیروز به بی‌بی‌سی گفت که این سازمان از میزان انتشار ویروس کووید-۱۹ در این قاره به شدت نگران است. به گفته او اگر اقدامات فوری در این قاره انجام نشود، ممکن است تا ۴ ماه  دیگر رکورد نیم‌میلیون مورد مرگ و میر ثبت شود. او گفته است یکی از اقداماتی که می‌تواند خیلی فوری جلوی فاجعه را بگیرد، اجباری‌ کردن ماسک است.

دکتر کلوگه پوشش ناکافی واکسیناسیون و چیرگی منطقه‌ای گونه دلتای ویروس را عوامل اصلی شرایط نگران‌کننده اروپا خوانده است.  شرایط در اروپا چنان وحشتناک است که اتریش، در اقدامی پیشگیرانه، به عنوان اولین کشور در قاره، قرنطینه سراسری را دوباره اعمال می‌کند. به گزارش الجزیره، علاوه بر آن، دولت اتریش از تمامی مردم این کشور خواسته تا فوریه (۱۰۰ روز دیگر) واکسن بزنند. دولت در حالی جمعه از بازگشت کامل قرنطینه‌های سفت و سخت در این کشور خبر داده که تقریبا دوسوم جمعیت در این کشور واکسن زده‌اند و از این منظر، اتریش یکی از بدترین آمار واکسیناسیون را در غرب اروپا دارد.

این کشور که یکی از بالاترین نرخ‌های ابتلا به کرونا را در غرب اروپا دارد، دوشنبه پیش قرنطینه موردی را برای افرادی که واکسن نزده بودند اعمال کرده و محدودیت‌هایی برای آنها در نظر گرفته بود، اما شرایط از آن زمان به‌شدت بدتر شده است.

الکساندر شالنبرگ، صدراعظم اتریش در کنفرانسی خبری گفته است: «ما در متقاعدکردن مردم برای واکسن زدن ناکام بوده‌ایم. کسانی که واکسن نمی‌زنند به سیستم بهداشتی کشور حمله می‌کنند....» قرار است قرنطینه سراسری در اتریش از دوشنبه شروع شود.

یکی از عوامل پایین‌بودن نرخ واکسیناسیون در اتریش، قدرت راست‌های افراطی در این کشور است. حزب راست افراطی آزادی،‌ که سومین حزب بزرگ در پارلمان اتریش است، به بی‌اعتمادی عمومی به واکسیناسیون دامن می‌زند. آنها دیروز عصر یک راهپیمایی برای ابراز مخالفت با واکسیناسیون تدارک دیده بودند.

مردم در قرنطینه جدید در اتریش، اجازه نخواهند داشت از منزل خارج شوند؛ تنها خروج برای خرید، رسیدگی به موارد اضطراری و ورزش مجاز است.
 

اتحاد جهانی افراطی‌ها

البته این تنها اروپا نیست که شاهد مخالفت مردمی با قرنطینه است. در استرالیا هم که دولت دوباره برخی محدودیت‌ها را اعمال کرده، مردم به خیابان‌ها ریخته و به سختگیری علیه واکسن‌نزده‌ها اعتراض کرده‌اند.

دیروز ده‌ها هزار نفر در ملبورن، با شعارهایی مانند «آزادی» و «جان واکسن‌نزده‌ها هم ارزش دارد» به خیابان‌ها آمدند. سیدنی، بریزبن و پرت هم شاهد تجمع‌های مشابهی بودند.

تا عصر دیروز، گزارشی از درگیری پلیس با معترضان مخابره نشده بود. برخی از معترضان، نگران قوانینی هستند که دولت به خاطر شرایط کرونا در حال تصویب است. آنها می‌گویند دولت با استفاده از شرایط همه‌گیری، قوانینی را تصویب می‌کند که قدرت خود را افزایش دهد. یکی از آنها، قانون «بدون واکسن، کار تعطیل» است که بر اساس آن،‌ افرادی که واکسن نزده‌اند نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند.  این اعتراض‌ها در استرالیا سابقه‌ای چندهفته‌ای دارند؛ با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جنبش ضدواکسن در این کشور بسیار کوچک است. دیروز همزمان با اعتراض افراد مخالف واکسن، جمع‌های کوچکی از طرفداران واکسن هم در کنار آنها تشکیل شده بود.

کد خبر 638809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha