هفته‌نامه‌ی دوچرخه: یک‌شنبه‌ی گذشته که داشتیم صفحه‌های دوچرخه‌ی این هفته را آماده می‌کردیم، خبر آمد که استان هرمزگان سخت و طولانی لرزید. چند ویدیو از وقوع زلزله را دیدیم. وقتی کامیون‌ها و تریلی‌ها به لرزه در آمده و از کوه‌های آن سوی جاده گرد و غباری ترسناک به‌هوا رفته بود.

زلزله

به‌گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور، در ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه‌ی روز یک‌شنبه، ۲۳ آبان، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶/۴ درجه‌ی ریشتر در عمق ۱۵ کیلومتری زمین در شهرستان فین و درست یک‌ و نیم دقیقه‌ی بعد، زمین‌لرزه‌ی‌ دیگری به بزرگی۶/۳ درجه‌ی ریشتر و تا ساعت ۹ صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰)، ۱۵۲ زمین لرزه‌ی دیگر در حوالی همین منطقه ثبت شد.

طبق گزارش ایرنا، متأسفانه در این زمین لرزه‌ها یک نفر جان خود را در روز ۲۳ آبان و بر اثر سقوط تیر برق در پی زمین لرزه‌های ۶ و چهار دهم و ۶ و سه دهم ریشتری از دست داد و ۹۸ نفر هم در این زمین لرزه‌ها مجروح شدند.آگاهی از نحوه‌ی پناه‌گیری از زلزله بسیار مهم است. دوستان نوجوان من، فرقی نمی‌کند کجای ایران هستید. این چند نکته را حتماً به‌خاطر بسپارید:

۱. از پنجره‌ها و کمدهای بلندی که بدون مهار هستند و هم‌چنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند، دور شوید.

۲. زیر میز ناهارخور، میزتحریر یا تخت‌خواب پناه بگیرید و اگر در اثر زلزله حرکت کردند، پایه‌های آن‌ها را با دستانتان محکم بگیرید.

۳. در کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سرخود را با بازوان خود گرفته‌اید، حرکت کنید.

۴. از پله‌ها یا آسانسور استفاده نکنید.

۵. اگر محل ایمنی وجود ندارد و شما در کریدور هستید، به کنار دیوار بروید و در حالی که نشسته‌اید، سر خود را روی زانوهایتان خم کنید و ضمن این‌که با کف دست‌هایتان پشت سر خود را گرفته‌اید، با بازوانتان از سر خود محافظت کنید.

کد خبر 638449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha