مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

محققان آمریکایی امید دارند واکسن جدیدی که برای درمان سرطان سینه ساخته‌اند به خوبی و با کمترین هزینه و خطر از پس این سرطان شایع خانم‌ها برآید.

این واکسن سیستم ایمنی بدن را وادار می‌کند تا با تخریب گیرنده‌های پروتئینی موسوم به « HER2» تومورهای سرطانی را فلج کنند. «HER2» گیرنده‌ای است که روی سطح سلول‌های طبیعی پستان هم قرار دارد و باعث تشویق رشد سلولی می‌شود اما زمانی که تعداد آنها زیاد شود از کنترل خارج می‌شوند و سلول را به سمت سرطانی شدن سوق می‌دهند.

بین 20 تا 30 درصد از سرطان‌های پستان این گیرنده‌ها را دارند و این بدان معناست که چنانچه این واکسن‌ها همانطور باشند که در آزمایشگاه نشان داده‌اند برای نزدیک به یک سوم سرطان‌های سینه به‌خصوص بعضی از انواع مقاوم به درمان دارویی راه حل اساسی هستند.

چنین واکسنی جدا از اثرات درمانی ممکن است برای پیشگیری از ابتلای خانم‌های سالم به سرطان سینه نیز قابل استفاده باشد. اگر چه این واکسن در موش‌های آزمایشگاهی نتایج طلایی به بار آورده اما محققان می‌گویند هنوز درباره اثربخشی آن در خانم‌ها نباید عجله کرد.

سرطان سینه دومین علت مرگ ناشی از سرطان در خانم‌ها (سرطان ریه رتبه اول را دارد) و شایع‌ترین سرطانی است که در زنان تشخیص داده می‌شود. اگرچه به لطف روش‌های جدید تشخیص و درمان طول عمر این بیماران نسبت به گذشته بیشتر شده اما این سرطان در بعضی کشور‌ها روند رو به افزایش دارد.

کد خبر 63805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز