شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

درست در هفته‌ای که دانشمندان، بزرگترین آزمایش تاریخ بشر را در مرز سوئیس و فرانسه راه انداخته‌اند تا تکلیف بعضی از اساسی‌ترین پرسش‌های علم فیزیک نظیر چگونگی پیدایش جهان را روشن کنند محققان دانشگاه ساوث همپتون در همایشی در سازمان ملل اعلام کردند به‌زودی بزرگترین آزمایش بالینی را آغاز خواهند کرد تا بفهمند در لحظه‌های نزدیک مرگ واقعا چه بر سر هوشیاری و مغز ما می‌آید؟

به گزارش سایت «Live Science» در این تحقیق که Aware (هوشیار) نامگذاری شده، قرار است همه بیماران بیمارستان‌های اروپا و آمریکای شمالی که ایست قلبی ـ تنفسی را تجربه کرده‌اند مورد بررسی قرار بگیرند.

مرگ پدیده‌ای است که هنوز بسیاری از جنبه‌های آن ناشناخته مانده و یکی از مشکلات علم پزشکی ارائه یک تعریف دقیق و بی‌چون و چرا از مرگ است. دکتر «سام پرنیا» سرپرست طرح هوشیار می‌گوید: «بر خلاف نظر مردم، مردن چیزی نیست که در یک لحظه خاص اتفاق بیفتد بلکه مرگ یک روند یا فرایند مرحله‌ای است که با قطع تنفس، ایست ضربان قلب و توقف فعالیت‌های مغزی آغاز می‌شود. از نظر زیست شناسی به این وضعیت مرگ بالینی می‌گویند. به‌دنبال این رخداد یک فاصله زمانی بین چند ثانیه تا یک ساعت یا کمی بیشتر وجود دارد که ممکن است تلاش‌های پزشکی برای به کار انداختن دوباره فعالیت‌های حیاتی بدن و تغییر جهت فرآیند مرگ نتیجه بدهد.»

آنچه طرح هوشیار می‌خواهد با فناوری‌های پیشرفته مشخص کند این است که در این لحظه‌های ایست قلبی ـ تنفسی وقتی تمامی عملکرد‌های مغزی خاموش است، هوشیاری ما در کجا به حیاتش ادامه می‌دهد؟

کد خبر 63804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز