یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفارتخانه جدید آمریکا در بغداد پروژه‌ای مخفی محسوب می‌شود که به شکل هرم در منطقه‌ای امنیتی واقع است.

برخی جزییات معماری این مجتمع که به اندازه 80 زمین فوتبال وسعت دارد و پارک و استخر نیز برایش در نظر گرفته شده است، در اخبار درز کرده است.
خبرگزاری آلمان در گزارشی از بغداد و قاهره نوشت، این سفارت در منطقه موسوم به "منطقه سبز" واقع است که ساختمان‌های پارلمان و کابینه دولت عراق نیز در آنجا واقع هستند و دادگاه صدام، دیکتاتور مخلوع عراق نیز در آنجا آغاز شده است. کاخ صدام که آمریکایی‌ها از آن به عنوان مقر امدادی استفاده می‌کنند نیز از این مجتمع چندان دور نیست.
قرار است 5500 تن در این سفارت مشغول کار شوند و به دلیل احتمال حمله به آنها هیچ کس نخواهد بود یا کمتر کسی خواهد بود که از مناطق امنیتی خارج شود و یا در محوطه بیرونی ساختمانش بخوابد. ساختمان‌های بزرگ آپارتمانی و مناطق تفریحی نیز برای این سفارت در نظر گرفته شده‌اند. یک باشگاه آمریکایی، پارک و مرکز خرید نیز برای کارکنان این سفارت در نظر گرفته شده است. آمریکایی‌ها در این سفارت با در اختیار داشتن سیستم تامین آب، برق و تصفیه فاضلاب، خود را از باقی شهر مستقل کرده‌اند و این در وضعیتی است که تامین برق در این کشور پس از گذشت سه سال از سرنگونی صدام همواره وضع تاسف‌باری داشته است.
عراقی‌ها در ژوئن سال 2007 که قرار است احداث بزرگ‌ترین سفارت جهان پایان یابد، از مسافتی دور به خوبی این مجمتع غول‌پیکر را تشخیص می‌دهند که هزینه احداثش حدود 600 میلیون دلار برآورد شده است. منتقدان احداث ساختمان جدید در عراق و آمریکا اعلام کرده‌اند که این پیام سیاسی تاکنون موفق و حاوی این مضمون بوده است: "ما از اینجا نخواهیم رفت." اما وزارت امور خارجه آمریکا این ایده را رد و ادعا کرده است که این پروژه بزرگ صرفا نشان‌دهنده آن است که آمریکا قصد دارد چقدر خود را مشغول عراق نگه دارد.
در حالی که پنج شرکت آمریکایی و یک شرکت کویتی مسوول احداث این ساختمان هستند، فقط تعداد اندکی از عراقی‌ها به عنوان کارگر یا مهندس بر روی این پروژه کار می‌کنند. یکی از آنان معتقد است: "ما عراقی‌ها اینجا فقط کارگرانی ساده به حساب می‌آییم." یکی دیگر از همکاران او نیز گفت: "ما به دلایل امنیتی مجاز نیستیم تنهایی در محوطه ساختمان گردش کنیم و هنگام ورود و خروج‌مان بازرسی می‌شویم." این عراقی‌ها نیز مانند دیگر هموطنان‌شان که در منطقه سبز مشغول به کار هستند، نخواستند به دلیل هراس از مورد حمله شبه‌نظامیان قرار گرفتن، نام‌شان فاش شود.
عراقی‌هایی که در این منطقه کار می‌کنند از ترس جان‌شان، زمان ترک محل کارشان مسیرهای متفاوتی را برای رسیدن به خانه پی‌ می‌گیرند. برخی نیز شب‌ها را به جای رفتن به منزل‌شان، در مکان دیگری برای مثال نزد دوستان یا بستگان‌شان سپری می‌کنند.
جوانان عراقی نیز برای نام‌نویسی و جستجوی شغل در این منطقه صف می‌کشند. سفارت آمریکا سه هفته است که برای جذب کارگر آگهی کرده است. محمود آ.، 26 ساله که پس از گذشت زمان طولانی موفق شده است نام خود را در فهرست بگنجاند، گفت: پس از اخذ مدرک کارشناسی مدیریت از دانشگاه دو سال است که نتوانسته‌ام شغلی بیابم و این در حالی بود که مبالغ بالایی را بابت رشوه پرداخت کردم. اگر آنها استخدامم کنند، تلاش خواهم کرد اقدامات احتیاطی را انجام دهم تا از شر حملات شبه‌نظامیان در امان بمانم.
کد خبر 6380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز