شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

یافته جدید: معروف است که گیاه اسطوقدوس یا اسطوخودوس (Lavandula) برای رفع سردرد و کمک به خواب مفید است اما اکنون ثابت شده است که عطر این گیاه برای رفع دلهره مراجعان به دندانپزشکی هم مفید است.

روش تحقیق: مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کینگز لندن روی 340 داوطلب صورت گرفته، نشان داده است  آنهایی که در معرض عطر روغن اسطوقدوس قرار گرفته بودند کمتر از دندانپزشکی واهمه داشته‌اند. تمام بیمارانی که تحت مطالعه قرار گرفته بودند قرار دندانپزشک داشته‌اند. میزان اضطراب نیمی از آنها که برای چهار هفته به دفعات عطر اسطوقدوس استشمام کرده بودند کمتر از نیم دیگر بود. بنا بر  تحقیق دانشگاه کینگز لندن میزان اضطراب آنهایی که عطر روغن اسطوقدوس استشمام نکرده بودند 7/10 بود در حالی که این میزان در میان کسانی که عطر این گیاه را استشمام کرده بودند 4/7 بوده است. البته در کنفرانس جامعه روان‌شناسی بریتانیا گفته شد که عطر اسطوقدوس تاثیر چندانی در کمتر شدن وحشت این داوطلبان درباره مراجعات بعدی آنها به مطب دندانپزشکی نداشته است.

توضیح: متاکسیا کریتسیدیما، که این تحقیق را هدایت می‌کرده است، به بی‌بی‌سی می‌گوید: شمار قابل توجهی از مردم از رفتن به دندانپزشک اجتناب می‌کنند چون از درمان دندانپزشکی هراس دارند و این وضعیت هزینه گزافی برای بهداشت دندان آنها در پی دارد. اضطراب این دست از بیماران نه‌تنها برای آنها بلکه برای دندانپزشک نیز تنش زاست. کار کردن در شرایط بالقوه پرتنش ممکن است عملکرد دندانپزشک را ضعیف کند و همچنین باعث افزایش دفعات مراجعه شود. به همین دلیل یافتن راهی که اضطراب بیمار دندانپزشکی را کاهش دهد واقعا مهم است.

دکتر کولا آسیماکوپولو، دیگر عضو گروه دانشگاه گینگز لندن هم اضافه می‌کند: تفاوتی که در میزان اضطراب داوطلبان دیده شده چشمگیر است.

کاهش اضطراب در همه داوطلبانی که عطر اسطوقدوس استشمام کرده بودند - بدون توجه به نوع درمانی که نیاز داشته‌اند - مشاهده شد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که از عطر روغن گیاه اسطوقدوس می‌توان به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش اضطراب بیماران استفاده کرد و این کار را می‌توان هنگام مراجعه آنها به مطب دندانپزشک و زمانی که در اتاق انتظار نشسته‌اند، انجام داد.

با این‌حال از این روش تقریبا در هیچ جای دنیا برای آرامش بخشیدن به بیماران استفاده نمی‌شود. گذشته از داروها، هیپنوتیزم، رایج‌ترین روش مورد استفاده است. یکی از سخنگویان انجمن دندانپزشکان بریتانیا می‌گوید: دندانپزشکان از روش‌های مختلف برای آرام کردن بیماران مضطرب استفاده می‌کنند؛ برخی از متخصصان از روش هیپنوتیزم یا مشاوره استفاده می‌کنند اما من تاکنون نشنیده‌ام که کسی از عطر روغن اسطوقدوس استفاده کرده باشد.

کد خبر 63797

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز