جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: براساس آخرین اندازه‌گیری‌های انجام شده میزان آلاینده‌های سرطان‌زای شناخته شده بنزن در هوای تهران دست‌کم بیشتر از 10 برابر استاندارد‌های اتحادیه اروپاست و با آغاز مهر ماه بیم‌ آن می‌رود که آلودگی هوا بیشتر شود.

از طرفی،کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران که مسئول برگزاری جلسات با سازمان حفاظت محیط‌زیست است، با گذشت چند ماه هنوز جلسه‌ای برای بررسی مشکلات آلودگی‌هوا تشکیل نداده‌ که این امر نگرانی مسئولان را در پی داشته‌است.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: جدیدترین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد میزان آلاینده سرطانزای شناخته شده بنزن در هوای پایتخت بیش از 10 برابر استانداردهای اتحادیه اروپاست.

به گزارش ایسنا، به گفته وی اندازه‌گیری هیدروکربن‌های خاص در هوای تهران نشان می‌دهد وضعیت اصلا مناسب نیست؛ به شکلی که میزان آلاینده سرطانزای بنزن در تهران بین 2 تا 5 برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی و بیش از 10 برابر استاندارد اتحادیه اروپا و ژاپن است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه سرطانزایی بنزن در دنیا به اثبات رسیده است، افزود: این ماده برای افزایش عدد اکتان و بهسوزی بنزین اضافه می‌شود که علت اصلی افزایش میزان این آلاینده بخارهای بنزین و ترافیک است.

در تمام دنیا برای جلوگیری از افزایش این آلاینده بخارهای بنزین را کنترل می‌کنند به شکلی که بنزین تولیدی با وجود دارا بودن عدد اکتان 95 تا 98 فراریت بسیار کمی‌دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین درخصوص وضعیت کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران گفت: متأسفانه این کمیته از بهمن سال گذشته جلسه‌ای نداشته است و مسئولان آن هم پیگیر مسئله نیستند.

هشدار جدی‌است

قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر کاهش نزولات جوی در پاییز امسال و همچنین افزایش چشمگیر ترافیک تهران به واسطه بازگشایی مدارس از احتمال بالای افزایش شدید آلودگی هوای تهران در مهر ماه خبر داد.

به گزارش سما، صدرالدین علیپور با اعلام این خبر، گفت: با فرارسیدن مهرماه و کوتاه شدن طول روز و توزیع سفرهای درون‌شهری در زمان کمتر، براساس اعلام مرکز کنترل ترافیک با افزایش 30 درصدی سفرهای درون‌شهری و تراکم ترافیک مواجه می‌شویم.

این در حالی است که در ماه مبارک رمضان تغییر ساعات شروع کار ادارات، مدارس و مراکز تجاری و همزمان بودن آنها و نیز اضافه شدن تردد 3میلیون دانش‌آموز در این ایام، در عمل موجب ایجاد ترافیک بسیار سنگین می‌شود.

به گفته علیپور ساعات اوج ترافیک صبحگاهی بین ساعت 8 تا 10 خواهد بود و از آنجایی که 80درصد آلودگی هوای شهر تهران ناشی از منابع متحرک است به احتمال فراوان، افزایش چشمگیر آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت که این موضوع با توجه به مقایسه 15 روز قبل و 15 روز بعد از گشایش مدارس از لحاظ تعداد روزهای ناسالم در برخی سال‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

وی در ادامه با تاکید بر این مهم که کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا مهم‌ترین و مؤثرترین مرجع تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در عرصه آلودگی هوای کلانشهر تهران است، تشکیل نشدن جلسات این کمیته طی 8 ماه گذشته را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت:
با وجود وعده رئیس این کمیته که تصدی مقام معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست را نیز بر عهده دارد، طی هفته‌های اخیر نیز این جلسه تشکیل نشد.

دلایل بسیار و مقصران کم

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در چهل و هشتمین نشست این کمیته که به‌دلیل عدم‌تشکیل جلسات کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران به بررسی شرایط و آلودگی هوای تهران اختصاص داشت، با اشاره به شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی یکی از نگرانی‌های مدیریت شهری را آلودگی هوای شهر دانست.

به گزارش ایسنا، او در این جلسه افزود: درست است که در آغاز سال تحصیلی نگرانی از ترافیک و آلودگی هوا بیشتر می‌شود ولی مدیریت شهری به‌عنوان سیاستگذار و برنامه‌ریز شهر برای کاهش آلودگی هوا نباید به‌صورت مقطعی عمل کند.

برنامه‌ریزی تمام دستگاه ها 

به گفته معصومه ابتکار،بروز آلودگی هوا در فصل پاییز  به دلیل تغییرات جوی و ساختار جغرافیایی شهر، تردد خودروها و ترافیک سنگین، نبود سوخت مناسب و استاندارد، وجود خودروهای آلاینده و فرسوده و... است که برای ساماندهی این وضعیت باید تمام دستگاه‌های اجرایی همراه با مدیریت شهری برنامه‌ریزی بنیادین داشته باشند.

کد خبر 63784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز