بوستان‌هایی مثل لویزان، سرخه‌حصار، چیتگر و پردیسان غیر از راحت‌تر کردن تنفس برای ساکنان تهران، امکاناتی را هم برای بازی، تفریح وگشت وگذار برای آنها فراهم می‌کنند. یک آخر هفته پاییزی می‌توان فرمان را به سمت شمال‌ شرقی تهران چرخاند و به جنگل رسید.

بوستان جنگلی لویزان

به گزارش همشهری آنلاین، برای تهران چندین تنفس‌گاه سبز باقی مانده است. بوستان‌هایی مثل لویزان، سرخه‌حصار، چیتگر و پردیسان. این لکه‌های سبز غیر از راحت‌تر کردن تنفس برای ساکنان تهران، امکاناتی را هم برای بازی، تفریح و گشت و گذار برای آنها فراهم می‌کنند. یکی از زیباترین این بوستان‌ها، بوستان جنگلی لویزان است که تقریبا ۱۴ کیلومترمربع وسعت دارد. این پارک جنگلی اوایل دهه ۱۳۴۰ به‌صورت مصنوعی به وجود آمد، تا از پیشرفت بافت شهری تهران جلوگیری کند و حالا خود تبدیل به تفریحگاهی دلپذیر شده. برای یک آخر هفته پاییزی که درس و مدرسه بچه‌ها امکان زیادی را برای سفر به خارج از شهر نمی‌گذارد، می‌توان فرمان را به سمت شمال‌شرقی تهران چرخاند و به جنگل رسید. از دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و بازی‌های دسته جمعی مثل زو (کبدی)، هفت سنگ، قایم باشک، طناب‌کشی گرفته تا کباب و ناهار و استراحت در این بوستان فراهم است. به اینها باید مناظر سرسبز و گاه پاییزی را هم اضافه کرد. این بوستان پستی، بلندی و پیچ‌ و خم‌های زیادی دارد، بنابراین به علائم هشداردهنده در بوستان بسیار دقت کنید.

جنگل شرقی

بوستان جنگلی لویزان که در شرق تهران قرار دارد، یکی از بوستان‌های بزرگ تهران است که البته در روزهای آخر هفته شلوغ می‌شود. اگر برای آخر هفته راهی آنجا شدید، هم موقع رانندگی و هم پیاده‌روی بسیار مراقب باشید. چون هم جاده‌ داخلی‌اش، پرپیچ و خم است و  هم خودروها در  این جاده با سرعت بالایی‌ می‌رانند.

کجا بمانیم؟ | متل شیان

غیر از شب‌مانی در کمپ و چادر، در بوستان لویزان امکان اقامت دیگری هم دارید. متل شیان در تهران معروف است.

چطور برسیم؟

مسیر اول یا ورودی غربی: وارد بزرگراه همت شرق یا شهید زین‌الدین شوید و بعد به سمت خروجی امام‌علی (ع) شمال بپیچید. در آنجا وارد خروجی لویزان مبارک‌آباد و بعد خیابان شهید بیات شوید. در میدان شهید طجرلو به سمت خیابان شهید طجرلو بپیچید و از ورودی غربی وارد بوستان شوید.

مسیر دوم یا ورودی شرقی: وارد بزرگراه صدر شوید و از آنجا هم وارد بابایی شرق شوید. در این بزرگراه خروجی هنگام را بپیچید تا ورودی شرقی بوستان را ببینید. ورودی دیگری هم در جنوب بوستان وجود دارد که البته مسیرهای دسترسی به آن هنوز کامل نشده است.

کجا بگردیم؟ | در میان جنگل و پرنده

از زمان احداث باغ پرندگان در بوستان لویزان، پرنده‌نگری هم به جذابیت‌های طبیعت‌گردی این بوستان اضافه شده است.

طبیعت‌گردی: لویزان یکی از بوستان‌های بزرگ تهران است و بنابراین در آنجا می‌توانید حسابی از طبیعت لذت ببرید. این بوستان پر است از درختانی مثل کاج، انواع سرو، چنار، اقاقیا، زبان گنجشک، توت و مو. در این بوستان غیر از پیاده‌روی و گردش در میان درختان امکاناتی مثل: سرویس بهداشتی، متل، رستوران، سفره‌خانه سنتی، مجموعه ورزشی و بازی کودکان، آلاچیق، ساختمان پلیس و مسجد وجود دارد.

باغ پرندگان: فاز اول باغ پرندگان، اوایل سال ۹۲ با ورود ۲۰ هزار پرنده بهره‌برداری شد. حالا هم حدود۲۵۰ گونه مختلف آسیایی و آفریقایی مثل انواع طوطی، کبوتر، جغد، عقاب، کرکس، شاهین، طاووس، فلامینگو، مرغابی، شترمرغ و انواع پرندگان آبزی را می‌توانید در آن ببینید. پرندگان اینجا تقریبا آزاد هستند و تا ارتفاع ۳۰ متری که تورهایی تعبیه شده، می‌توانند پرواز کنند. این مجموعه در بخش شرقی بوستان قرار گرفته و اگر فقط می‌خواهید در این باغ بگردید، برای رسیدن به آنجا باید از بزرگراه شهید بابایی شرق، بعد از هنگام در خیابان کوهستان به سمت پارکینگ بپیچید. در آنجا به کمک اتوبوس‌های موجود، به بلیت‌فروشی می‌رسید. خوشبختانه در شرق تهران، به اندازه کافی تابلوی راهنما برای رسیدن به باغ پرندگان نصب شده است.

بام سبز تهران | راهنمای گشت و گذار در بوستان جنگلی لویزان

منبع: سرزمین من، ماهنامه ایران‌شناسی، آبان ۱۳۹۳

کد خبر 637687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha