پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دومین بخش نشست مطبوعاتی رییس جمهور در 28 شهریور با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری:

رییس‌جمهور گفت: مراجع محترمند و جایگاه خود را دارند و ما به مراجع احترام کامل می‌گذاریم.

دکتر احمدی نژاد در ادامه کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ همشهری در رابطه با اینکه به طور صریح بگویید موضع دولت در خصوص تخریب و توهین مراجع تقلید چیست و پاسخ شما در رابطه با درخواست مراجع برای برکناری مشایی چه خواهد بود خاطرنشان کرد: تخریب‌ها را قبول نداریم و معتقدم ارتباطی به دولت ندارد. البته کشور ما آزاد است و افراد نظرات خود را اعلام می کنند که بسیار ارزشمند است اما من از تحلیل‌گرانی که نظرات خود را می‌دهند می‌خواهم که توهین نکنند به خصوص توهین به مراجع که در ترویج فرهنگ اسلامی، تربیت طلاب، پیگیری ونشر فرهنگ اسلامی و غیره نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

احمدی نژاد افزود: ما نهایت احترام را برای مراجع قائل هستیم، اما تصمیم‌گیری در عرصه‌ی سیاست کشور تابع مقررات موجود است و اجرای مقررات به معنای توهین به کسی نخواهد بود.

وی افزود: توصیه‌ها نمی توانند در تصمیم گیری‌ها دخالت کنند و ضمن اینکه نظرات را محترم می دانیم تصمیمات دولت مستقل از اظهارنظرهای افراد گرفته می‌شود حتی اگر افراد محترم و عزیز باشند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، احمدی نژاد در ادامه‌ی نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان در رابطه با موضوع طرح تحول اقتصادی و اینکه این طرح از سوی مخالفان با دو موضع متناقض روبه رو است، گفت:‌ درست است ما در برابر اظهارنظرهای متناقض از افراد واحد قرار گرفته‌ایم .

وی افزود: اگر سال اول دولت این طرح را اعلام می کردیم می‌گفتند کارشناسی نیست و حالا که در سال‌های آخر مطرح شده است می‌گویند شتاب‌زده یا انتخاباتی است و باید بگویم اگر اجرای این طرح سیاسی است یعنی اینکه هر کار مثبتی در کشور سیاسی است و نباید در کشور کار سیاسی کرد، یعنی اینکه نباید در کشور کار مثبت کرد وهیچ دولتی نباید کار کند.

وی افزود: سال گذشته طرحی برای سهمیه‌بندی بنزین مطرح شد که بسیار ابتدایی و در حد یک خط بود .

سنگین‌ترین کار اجرایی انجام شد و تمام پمپ‌ بنزین‌های کشور به مرکز کنترل وصل شده‌اند و البته باید بگویم در زمان اجرای این طرح از نمایندگان مجلس خواهش کردم تا فرصت دهند طرح را آزمایش کنیم و با کارت انجام دهیم تا این همه فشار برای سهمیه‌بندی به وجود نیاید؛ چرا که شبکه‌ی گسترده ای است و اگر دچار مشکلی شود با بحران مواجه می‌شویم .

وی افزود: اما مطمئن شدم این طرح برای زمین زدن دولت است و نه برای حل مشکل بنزین، بنابراین به دوستان گفتم هر طور شده آن را اجرایی کنند و دولت توانست سنگین‌ترین تکلیف بعد از انقلاب بر دوش دستگاه اجرایی را به خوبی اجرا کند و کمترین انحراف را در این مسیر داشتیم .

رییس جمهور افزود: چون می‌دانند دولت توانمند بر اجرا است مخالفت می‌کنند و جایی که دولت ضعف ندارد ضعف می‌تراشند و تبلیغات می‌کنند؛ در حالی که می دانند دولت با لطف خدا و حمایت مردم زمین نمی‌خورد.

احمدی نژاد با طرح این پرسش که چرا برخی نمی‌خواهند کارهای خوب در کشور اجرا شود؟ گفت:‌ در دولت‌های قبل به نحوی جلوی اقدامات مثبت را می‌گرفتند و در این دولت هم به نحو دیگر و باید بگویم که مهم این است که طرح به نفع کشور است یا به ضرر آن و اگر به نفع است چرا مانع تراشی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، ‌احمدی نژاد در ادامه ی نشست مطبوعاتی خود اضافه کرد:‌ ما تمام قوانین لازم برای اجرای طرح را در اختیار داریم و این قوانین در قانون برنامه ، قانون وزارت رفاه و قانون حمل ونقل وجود دارد اما می خواهیم این طرح با تفاهم و هماهنگی و مشارکت همه انجام شود.

وی افزود: ما نمایندگان مجلس را بهترین دوستان خود می دانیم و معتقدیم که از عناصر ارزشی و انقلابی و بهترین یاران دولت امروز در مجلس هستند و می خواهیم که با کمک یکدیگر این طرح را اجرایی کنیم و خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق اعضای مجلس موافق این طرح هستند و باید بگویم همان‌هایی که برای مردم فلسطین دلسوزی کردند پشت دولت و پشت قضیه‌ی اجرای طرح تحول اقتصادی هستند.

احمدی نژاد خطاب به برخی افراد که مانع تراشی می‌کنند، گفت: ماه رمضان است به جای اینکه جلسه بگذارید و نقشه بکشید که بعد از ماه رمضان به دولت حمله کنید جلسه بگذارید و برای خدمت به مردم تلاش کنید.

وی افزود: به جای اینکه جلسه‌ بگذارید و از علما علیه دولت امضا بگیرید طرح و پیشنهادهایی برای حل مشکلات ارائه دهید و باید بگویم که هیچکدام از آنهایی که مخالفت می‌کنند حتی یک صفحه پیشنهاد برای رفع مشکلات کشور ارائه نکرده‌اند و سه سال است که مداوم حمله می‌کنند. این دولت جرات کرده به مردم کمک کند ، کمکش کنید اگر کمکش نمی کنید سکوت کنید؛ چرا که ممکن است بعدها خودتان در این جایگاه بنشینید.

وی در رابطه با اینکه اجرای دقیق طرح به چه زمانی موکول می‌شود، گفت: در تلاش هستیم از نیمه دوم سال طرح را اجرایی کنیم و باید بگویم نظام مالیاتی از اول مهر عملیاتی می‌شود. نظام توزیع کالا شروع شده و نظام بانکی از نیمه‌ی دوم سال آغاز خواهد شد. ما همه تلاش خود را می کنیم که در نیمه‌ی دوم سال طرح هدفمندسازی یارانه‌ها با قدرت انجام شود.

احمدی نژاد اضافه کرد: برای اینکه مشکلی ایجاد نشود و همکاری و همراهی همه‌ی نمایندگان مجلس را در این طرح داشته باشیم لایحه جامعی تنظیم شده که به زودی به مجلس تقدیم می ‌شود‌، بعد از بازگشت از سفر به سازمان ملل هم در برنامه‌ای تمام جزییات را برای مردم تشریح می‌کنیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد ملی که پرسید«آیا واقعا شما نظرتان این است که مردم در بهشت زندگی می‌کنند؟» گفت:« اگر منظورتان از بهشت، ایران است که آری. ایران بهشت عالم است. بهترین مردم، بهترین جای دنیاست و والاترین مردم را دارد. از این نظر ایران بهشت است. اگر منظورتان این است که مشکلات اقتصادی هست، چه کسی گفته که ایران مشکلات اقتصادی ندارد؟ گزارش‌های من دایر بر عملکرد دولت است و اگر می‌خواهید گزارش‌ها را بر اساس مشکلات بگویم، می‌گویم که در سه سال قبل چه بود و الان چه وضعیتی است. عده‌ای تنها بد می‌گویند، خب بگویند، شما خودتان را ناراحت نکنید.»

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی قدس درباره‌ی دیپلماسی عمومی ایران در دنیا گفت:« همان‌طور که می‌دانید ایران ادبیات جدیدی در دنیا ایجاد کرده است که ابتکار ملت ایران است و این دیپلماسی عمومی است و آن را فعالانه ادامه خواهد داد. درکنار آن دیپلماسی رسمی نیز با جدیت دنبال می‌شود. در سفر نیویورک نیز همین کارها را خواهیم کرد. با رسانه‌ها، با دانشجویانی که امکان حضورشان وجود دارد، با اصحاب اندیشه و هنرمندان و رسانه‌های آمریکایی دیدارهایی خواهم داشت. هم‌چنین نشستی با نمایندگان ادیان مختلف و نیز نشستی با نمایندگان آفریقا و نشستی نیز با عنوان همبستگی برای صلح جهانی خواهم داشت. البته ریز برنامه‌ها را مسوولان در روزهای آینده خواهند داد.»

وی درباره‌ی موضع ایران نسبت به قرارداد امنیتی عراق و آمریکا گفت:« ما خواهان عراقی آباد، مستقل، متحد، یکپارچه و قدرتمند هستیم و خواهان حاکمیت مردم عراق بر سرنوشتشان می‌باشیم و در این راستا همراه دولت عراق خواهیم بود. تا آن‌جا که ما می‌دانیم چنین اموری بر ملت عراق تحمیل می‌شود و ملت و دولت عراق علاقه‌ای به این مسایل ندارند اما اگر دولت عراق چیزی را بپذیرد از نظر ما پذیرفته شده است و به دولت و مربوط به خود ملت و دولت عراق است.»

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر درباره‌ی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: مجلس همیشه قوانین انتخاباتی را اصلاح می‌کند. به نظر می‌رسد در دوره‌های گذشته افراد زیادی ثبت نام می‌کردند که بررسی صلاحیت اینها هزینه‌های زیادی برای شورای نگهبان و دولت داشته است و برای محدود کردن دایره‌ی ثبت نام کنندگان، مجلس درصدد اصلاح قوانین است. من در این‌باره نظری ندارم و هرچه قانون باشد همان اجرا می‌شود.

احمدی‌نژاد سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری مهر که پرسید آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شوید؟ را بی‌پاسخ گذاشت
احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی براین که مجلس بخش‌هایی از نظرات دولت را درخصوص لایحه ی حمایت خانواده حذف کرد. دیدگاه‌های دولت درمورد این لایحه و حذف دو ماده از آن توسط مجلس چیست؟ اظهار کرد: قانونگذاری کار مجلس است و حق مجلس این است. مجلس هر قانونی تصویب کرد برای همه محترم است و باید تبعیت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رییس‌جمهور در ادامه نشست مطبوعاتی خود با بیان این که این دولت قانونمندترین دولت پس از انقلاب و در طول قانونگذاری رسمی در این کشور است، تصریح کرد: به سند آمار و اسنادی که در کمیسیون تطبیق مجلس و اداره کل قوانین موجود است، این دولت قانونمندترین دولت‌ها است، اما آنچه در قضیه لایحه حمایت خانواده اتفاق افتاد چه بود؟ خطاب من به رسانه‌ها است. قوه قضاییه لایحه ای را به دولت داد تا آن را تقدیم مجلس کند. در جلسه ای که البته من در آن حضور نداشتم و بقیه اعضای دولت در آن بوده‌اند لایحه بررسی شد و دیدند در مورد ازدواج مجدد یا قانون مسکوت است یا خیلی شل.

وی ادامه داد: اعضای دولت دلشان سوخت. گفتند مانعی بگذاریم که ازدواج مجدد به راحتی انجام نشود. به همین دلیل مواردی را در لایحه درنظر گرفتند. بعد جنجالی درست شد که دولت اجازه داده است. این اشتباه است ما چه کاره هستیم که اجازه بدهیم؟ ما نه صاحب نظر شرعی و فقهی هستیم نه قانونگذار هستیم. تنها اعضای دولت دلشان سوخت و موانعی گذاشتند، بعد دیدیم سروصدایی به پا شد و من به آقای الهام گفتم مصاحبه کند و موضوع را پس بگیرد و بگوید اشتباه کردیم.

احمدی نژاد گفت: آمدیم ثواب کنیم، کباب شدیم. اشتباه کردند. من اگر در جلسه دولت بودم اجازه نمی دادم و می‌گفتم قوه قضائیه است و مجلس؛ هرچه آن ها تصویب کردند همه تبعیت می‌کنیم. چرا بی جهت دلسوزی اضافه بر حد خود می‌کنید؟ آمدید برای خانم‌ها دلسوزی کنید کباب شدیم.

رییس جمهور ادامه داد: من فکر می‌کنم مجلس همان موانع را هم سنگین‌تر خواهد کرد؛ چون نمی‌شود بی قید و بند موضوع را رها کنیم، گرچه برخی از معاونین کمیسیون‌ها و دیگران دولت را محکوم کردند اشکال ندارد. شما دولت را محکوم کنید، اما موانع را ایجاد کنید ما دست شما را می‌بوسیم و از شما تشکر می کنیم. مهم نیست خطاب تبلیغات منفی سمت چه کسی باشد مهم این است که قانون خوبی واقعاً در جهت تحکیم خانواده و حمایت از حقوق زن تصویب شود. حال می گویید کار دولت ضعیف بوده اشکالی ندارد شما کار دولت را تقویت کنید.

رییس جمهور اضافه کرد: رسانه‌ها و خانم ها مراقب باشید. من دیدم بعضی از خانم ها داد سخن علیه لایحه دولت دادند. من یاد آن داستان مولانا افتادم که می خواستند سواری فردی را بکشند و کباب کنند، خود آن فرد هم با دزدها همراه شده بود و شعر می‌خواند نمی دانست که اموال خودش را می‌برند. هوشیار باشید به هر حال در پس بازی‌های سیاسی حقایق مدفون نماند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار بی بی سی مبنی براین که باتوجه به بحران مالی در جهان منشاء آن را از کجا می‌دانید و تاثیر احتمالی آن بر اقتصاد ایران چیست؟ تصریح کرد: وقتی بحرانی در جهان درست می شود با شرایط امروز اقتصاد جهان بر همه کشورها کم و بیش اثر خود را خواهد داشت، اما تاثیر این امر روی ایران کمتر از سایر کشورها است؛ چون اقتصاد ما تا حد بسیار بالایی بعد از انقلاب خودکفا و مستقل شده است.

وی ادامه داد: ریشه این بحران را باید در مدیریت ناصحیح برخی کشورها بر اقتصاد جهانی جستجو کرد. دولت آمریکا سال‌های سال آنقدر تاثیر بودجه‌ها و تورم را در قبال توزیع اعتبار بدون پشتوانه و دلار بدون پشتوانه در جهان به دیگران منتقل کرد دولت انگلیس هم همین کار را کرد و این وضع انباشته شد. امروز دیگر اقتصاد جهانی ظرفیت جذب دلارهای تقلبی و بدون پشتوانه را ندارد. الان کار اشتباهی که طی سی سال اتفاق افتاد برگشت کرده است.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: اقتصاد انگلیس الان به شدت در بحرانی بسیار سنگین است. علت دیگر بحران اقتصادی در جهان لشکرکشی های آمریکا و انگلیس به نقاط مختلف دنیا است که مناسبات اقتصادی را به هم زده و هزینه‌های سنگینی بردوش دولت آمریکا و انگلیس گذاشته است. آن‌ها برای تامین هزینه‌های خود مجبورند پوند و دلار بدون پشتوانه به اقتصاد تزریق کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم مبنی بر این که اخیراً برخی از کشورهای خلیج فارس مدعی حضور نیروهای قدس در این کشورها هستند از جمله یکی از نمایندگان کویت اعلام کرده است که بیش از 25هزار نیروی قدس در کویت مستقر هستند و در صورت لزوم در حمله آمریکا به ایران به حرکت درمی‌آیند و امنیت آن جا را مختل می‌کنند، بحرین هم صحبت‌های مشابهی کرده است. پاسخ شما در این باره چیست؟ اظهار کرد: من فکر می کنم الان 1میلیارد و 500میلیون مسلمان به اضافه ی سه چهارمیلیارد مردم سایر کشورها همه نیروی قدس هستند. همه طرفدار ملت فلسطین و مخالف صهیونیست‌ها و نقطه مقابل جنگ آفرینی‌های آمریکا هستند.

وی ادامه داد: الان از ژاپن تا آمریکای جنوبی و خود آمریکا داوطلبان فراوانی هستند که اگر دولت آمریکا بخواهد جسارتی به ملت ایران کند از ملت ایران دفاع کنند. از این آدم ها در تمام کشورهای اطراف فراوان و زیاد است. حال ما نمی دانیم اسم خود را نیروی قدس گذاشته‌اند یا چیز دیگری، ولی می‌دانیم که ملت‌ها طرفدار ملت ایران و فلسطین‌اند، مردم کویت هم همین طور. مردم کویت، مردمی مؤمن و مسلمان و مخالف سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، دولت کویت هم با ما رابطه ی خوبی دارد و در جهت بسط روابط هم حرکت می‌کنیم حال ممکن است این تبلیغات هم کار عده‌ای باشد که می خواهند روابط را مخدوش کنند.
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه‌ی کنفرانس خبری خود به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس در خصوص طرح تحول اقتصادی، پاسخ داد که پرسید: با توجه به روند سقوط قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی، آیا دولت شما برای اجرای طرح تحول اقتصادی با مشکلی روبرو خواهد شد و آیا اساسا ارتباطی بین این دو مقوله وجود دارد؟

به گزارش ایسنا،احمدی‌نژاد پاسخ داد: ارتباطاتی وجود دارد، اما تاثیر تعیین کننده‌ای ندارند و دولت مصمم است این طرح را به اجرا درآورد و نوسانات قیمت نفت تاثیری در اصل اجرای طرح نخواهد داشت. چرا که اصلاح ساختارهای اقتصادی مد نظر است و نوسانات قیمت نفت همیشه خواهند بود، اما این اصلاحات حتما باید انجام بپذیرد.

در ادامه خبرنگار روزنامه‌ی آرمان در طرح پرسش خود گفت: خوشبختانه استکبار جهانی بنا به اراده‌ی ملت ایران و تلاشها و فداکاری‌های شما و مقام معظم رهبری به زانو درآمده و امروز رایس (وزیر امور خارجه آمریکا) بنا به گزارش رسانه‌ها درکمال خضوع و خشوع آماده شده است که با دولت و ملت ایران به گفت‌وگو بپردازد. الحمدالله استکبار جهانی به زانو درآمده است، اما پرسش من این است که شما با مستکبرین داخلی چه خواهید کرد؟ چرا که مستکبرین داخلی فوق‌العاده بیشتر از استکبار جهانی علیه مملکت زیان‌آور بوده و هستند و امیدواریم خداوند آنها را هدایت کند.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه نشست مطبوعاتی خود با تایید اظهارات خبرنگار آرمان گفت: اظهارات مربوطه در خصوص استکبار جهانی حرف درستی است و به بهانه‌ی این پرسش می‌خواهم اشاره‌ای به فرهنگ ناب اسلام داشته باشم.

رییس‌جمهور افزود:از یک جهت خوشحالیم که ملت ما با ایستادگی توانست بدخواهان را به زانو درآورد و این موجب عزت ملت ما و فرهنگ و الگویی برای سایر ملت‌هاست. به طوری که ملت ایران یکپارچه و متحد همراه با مقام معظم رهبری در مقابل همه‌ی قدرت‌ها بر روی حرف خود ایستاد و بدین ترتیب امروز پیروز است.

رییس‌جمهور طی اظهارات خود با اعلام این که پیامی به سران دولت آمریکا و همراهان دولت آمریکا دارد، گفت: غیر از این روشی که اینها در پیش گرفته‌اند، روش‌های بهتری هم برای زندگی هست.

وی خطاب به سران و همراهان دولت آمریکا گفت: بالاخره شما حاصل کار خود را دیده‌اید و با لشگرکشی‌های شما جز کشته شدن انسان‌ها و توسعه‌ دشمنی و کینه ورزی چیزی حاصل نشده است و خود شما نیز زمین خورده‌اید از این رو توصیه‌ی من این است که از این راه برگردید.

رییس‌جمهور افزود: به خدا قسم برای شما بهتر است که به دامان پیامبران بازگردیم و به اخلاق، معنویت و عدالت بازگردیم چرا که این به نفع شماست و البته هر کدام از آنها که برگردند ما استقبال می‌کنیم. چرا که ما نمی‌خواهیم آدم‌ها سقوط کنند و نمی‌خواهیم در دنیا به دست عده‌ای جنایتی اتفاق بیفتد.

رییس‌جمهور افزود: دولتمردان آ‌مریکا و همراهان آمریکا از مسیر غلط برگردند و یا اعلام کنند که دیگر نمی‌خواهند همانند گذشته عمل کنند .

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه نمی‌خواهم اقدام به تحقیرکرده و یا خدای ناکرده توهین کنیم، تصریح کرد:‌همان گونه که به سران صهیونیست‌ها توصیه کرده‌ام به شما هم می‌گویم از این راه باز گردید؛ دیگر بس است؛ روش‌تان را عوض کنید و بگذارید دنیا نفس بکشد و بگذارید صلح،‌ برابری و دوستی، عشق و محبت بیاید؛ چرا که اینها شدنی است.

احمدی‌نژاد اعلام کرد: هر کدام از اینها در هر لحظه‌ای که از مسیر خود برگردند و بخواهند بر اساس قانون، احترام متقابل و عدالت تعامل بکنند ملت ایران استقبال خواهد کرد. چرا که ملت ایران ملت بزرگ و بزرگواری است و نمی‌خواهد دشمنی کند و می‌خواهد دوستی کند اما اگر کسانی دشمنی کند از خود دفاع می‌کنند.

رییس‌جمهور افزود: من تصور می‌کنم دوستی بهتر است و هر کس در هر زمانی از موضع دشمنی به موضع عدالت و قانون برگردد در هر کجا که باشد ما از آن استقبال می‌کنیم و آن را می‌پذیریم و با آن همراهی خواهیم کرد.

کد خبر 63722

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز