جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
۰ نفر

امروز جمعه، ۲۱ آبان، زادروز پدر شعر نو ایران است؛ علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج خودمان و خبر خوب این‌که می توانیم در این روزهای کرونایی، حتی در یوش هم برای نیما جشن تولد بگیریم.

نيما يوشيخ

هفته‌نامه‌ی دوچرخه: نیما برای ادبیات ما کار بزرگی کرد. در آن روزهایی که همه عاشق ردیف و قافیه بودند و حاضر نبودند در دنیای شعر، فاعلاتن فاعلاتن را کنار بگذارند، نیما یک تنه، فریاد زد که من عاشق مفاهیم خیال‌انگیز در دنیای شعرم و حاضرم برای رسیدن به هدفم، حتی اگر لازم باشد، ردیف و قافیه و وزن و طول ابیات را هم قربانی کنم.

همیشه اولین‌ها در تاریخ، با بی‌مهری مواجه بودند و نیما هم از این قاعده مستثنی نبود. اما او سختی‌های ابتدای راه را به جان خرید و اشعاری چون «می‌تراود مهتاب» و «داروگ» و «آی آدم‌ها» را خلق کرد؛ اشعاری که برخی از آن‌ها در کتاب‌های درسی هم خودنمایی می‌کنند و بین نوجوانان هم طرفداران فراوانی دارد.

خانه‌ی نیما هم جایی جذاب و دیدنی است. اگر تابه‌حال از جاده‌ی هراز یا چالوس به سمت شمال کشور رفته باشید، حتماً‌ تابلویی توجه شما را هم به خودش جلب کرده: به‌طرف‌یوش! در روستا، خانه‌ای قجری و با سبک و سیاق معماری آن دوره که به دستور ناظم‌الایاله، جد نیما در محله‌ی لالوی یوش و با مصالح خشت و گل و چوب ساخته شده. خود نیما درباره‌ی خانه‌اش می‌گفت: «پدربزرگ من برایم قصر و قلعه ساخته است؛ نه خانه؛ دیوارهای منقش؛ سقف‌های منبت‌کاری شده...».

خانه‌ی نیما البته سال‌هاست به شکل موزه درآمده و پذیرای بازدیدکنندگان است. اما خبر خوب به نقل از خبرگزاری «ایبنا» این‌که در این روزهایی که کرونا کمی کم‌رنگ شده، موزه و کتاب‌خانه‌ی نیما مجدداً بازگشایی شده و شما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانید مهمان خانه‌ی نیما شوید.

کد خبر 637174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha