اروپا دوباره به کانون پاندمی کرونا بدل شده است و برخی از کشورها در حال بررسی برقراری دوباره قرنطینه عمومی هستند و بخث درباره کافی بودن واکسیناسیون برای جلوگیری شیوع بیماری بالا گرفته است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اروپا بیش از نیمی از میانگین هفت روزه عفونت‌های کرونا در سراسر جهان و نیمی از آخرین موارد مرگ ناشی از آن در اروپا رخ داه است. اکنون شمار عفونت‌ها در اروپا به بالاترین میزان از آوریل (فروردین) سال پیش یعنی هنگام اوج‌گیری اولیه شیوع کرونا در ایتالیا رسیده است.

این اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در اروپا در هنگامی رخ می‌دهد که روند کارزارهای موفق واکسیناسیون در این منطقه در آستانه فصل سرد به وضعیت کفه‌ای رسیده‌ است.

حدود ۶۵ درصد از جمعیت «منطقه اقتصادی اروپا» (EEA)- که شامل اتحادیه اروپا، ایسلند، لیختن‌شتاین و نروژ- می‌شود دو دوز واکسن دریافت کرده‌آند، سرعت واکسیناسیون در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

در حالیکه میزان دریافت واکسن در کشورهای جنوب اروپا حدود ۸۰ درصد است، بی‌اعتمادی نسبت به واکسن‌ها باعث پوشش واکسیناسیون در اروپای شرقی و مرکزی و روسیه نسبتا پایین بماند و در نتیجه موج بیماران کرونا نظام مراقبت پزشکی را را زیر فشار قرار داده است.

آلمان، فرانسه و هلند نیز با وجود میزان بالای واکسیناسیون دستخوش افزایش شمار عفونت‌های کرونا شده‌اند.

البته شمار موارد بستری‌شدن و مرگ‌های ناشی از کرونا نسبت به یک سال پیش بسیار پایین‌تر است و تفاوت‌های زیادی میان کشورها از لحاظ پوشش واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور واکسن و نیز اقداماتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی وجود دارد و مشکل است درباره وضعیت کل منطقه اروپا نتیجه‌گیری کرد.

اما کارشناسان می‌گویند ترکیبی از عوامل شامل میزان پایین واکسیناسیون در برخی از کشورها، افت میزان ایمنی در میان افرادی که ماه‌ها پیش واکسن زده‌اند و کاهش سخت‌گیری درباره ماسک زدن و فاصله‌گیری اجتماعی همزمان با کاهش محدودیت‌های اعمال‌شده بوسیله دولت‌ها ممکن است مسئول این اوج‌گیری دوباره باشد.

گزارش سازمان جهانی بهداشت در این هفته نشان داد که اروپا شامل روسیه تنها منطقه‌ای در جهان است که شمار موارد عفونت کرونا در آن تا ۷ درصد در حال افزایش است، در حالیکه در سایر مناطق جهان پایدار شدن یا کاهش روند شیوع بیماری گزارش می‌شود. همچنین شمار موارد مرگ‌ ناشی از کرونا در اروپا افزایشی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد، در حالیکه در سایر مناطق میزان‌ مرگ دارد کاهش می‌یابد.

کد خبر 637166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha