پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

سحر قاسم نزاد: بهار و تابستان امسال برای خانواده‌های ایرانی با خاطره و تجربه‌های جالب و حتی حیرت انگیزی همراه بود.

و در این مدت مصرف‌کنندگان هر گاه سبد خانوار تحلیل رفته خود را به دست گرفتند و سری به مراکز خرید زدند قیمت‌هایی را به چشم دیدند که تا چند ماه پیش در باور هیچ‌کس نمی‌گنجید؛ از برنج 4 هزار تومانی تا مرغ 3 هزار و300 تومانی و ظاهرا قرار هم نیست به این زودی‌ها چشم خریداران به ثبات قیمت‌ها روشن شود چون در چند قدمی پاییز که کتاب به دست‌ها منتظر به صدا درآمدن زنگ مدارس هستند ویروس گرانی به بازار لوازم التحریرهم رسیده و صیادان حرفه‌ای فرصت‌ها فعلا در حال صید ماهی از آب گل آلود هستند.

به هر حال در شرایطی که وزارت بازرگانی مدعی شده شهر در امن وامان است وخبری از افزایش قیمت نیست فعالان بازار لوازم التحریر می‌گویند به برکت ورود فله‌ای اجناس بی‌کیفیت چینی بازار تولیدات وطنی تخته شده و افزایش تعرفه واردات هم گرانی 10 تا 15 درصد را به خریداران تحمیل کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد امسال دانش آموزان برای اینکه بیاموزند بدون کمترین تردیدی علم بهتر از ثروت است و در ادامه برای همکلاسی‌های خود توضیح دهند که تعطیلات خود را چگونه گذرانده‌اند باید هزینه بیشتری بپردازند.

عباس هدایتیان، رئیس اتحادیه نوشت‌‏افزار، رقم رشد هزینه‌های باسواد شدن را نسبت به سال پیش 15 درصد اعلام می‌کند و به ایلنا می‌گوید: آزاد شدن نرخ ارز و افزایش تعرفه گمرکی مواداولیه تولیدی نوشت‌‏افزار، عامل تاثیرگذار در افزایش قیمت نوشت‌‏افزار و به‌ویژه بعضی از اقلام مهم این صنف شده است. هدایتیان در ادامه به افزایش شدید هزینه‌های تولید و عدم‌حمایت جدی از صنف اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد:واسطه‌ها به گرانی‌ها دامن می‌زنند با این‌همه تخلفات آنها به‌صورت جدی مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد.

دامنه گله‌گزاری رئیس اتحادیه نوشت افزار در ادامه دامن سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و  تولیدکنندگان را هم می‌گیرد.  او با انتقاد از این  سازمان  می‌گوید: این سازمان نه تنها نظارت مستمری بر بازار اعمال نمی‌کند بلکه خود به عامل بی‌‏ثباتی و گرانی در بازار نوشت‌‏افزار بدل شده است. هدایتیان با انتقاد از معیار تعیین قیمت فروش از سوی سازمان حمایت از مصرف‌‏کنندگان می‌افزاید: فاصله قیمت خرید و فروش که توسط این سازمان تعیین می‌شود، بسیار زیاد است به نحوی که در بعضی از اقلام قیمت برای مصرف‌کننده به جای 15 درصد، 30درصد گران‌تر از بهای خرید تعیین شده است.

اومعتقد است: بخشی از گرانی‌‏های موجود در بازار توسط خود سازمان حمایت  مصرف‌‏کنندگان ایجاد می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران در گفتگو با ایسنا هم از توزیع5 میلیون دفترچه در چند مرحله توسط لوازم‌التحریرفروشی‌های سطح شهرتهران تا پایان شهریور خبر می‌دهد و می‌گوید: توزیع دفترچه‌های دولتی با استقبال مناسب مردم روبه‌رو شده و بسیاری از آنها خواستاردریافت سهمیه بیشتری شده‌اند که در این خصوص منتظر وصول محموله‌های جدید هستیم. او می‌افزاید: بناست وزارت بازرگانى، 5 میلیون دفترچه در اختیار اتحادیه قرار ‌دهد که تعدادی از آن در مرحله اول به اتحادیه تحویل داده شد.

به گفته هدایتیان قیمت این دفترچه‌ها از 70 تومان شروع و به 400 تومان مى‌رسد. رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار درباره تأثیر گرانی کاغذ بر قیمت دفترچه‌هاى داخلى می‌افزاید: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی دفترچه توسط وزارت بازرگانى توزیع مى‌شود قیمت‌ها ثابت مى‌ماند اما گرانى کاغذ بى‌تأثیر هم نبوده است. هدایتیان البته به مصرف‌کنندگان مژده می‌دهد در سال‌های آینده هم شاهد توزیع دفترچه از سوی وزارت بازرگانی خواهند بود.

کد خبر 63628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز