با شدت پیدا کردن بارش‌های پاییزی در پایتخت، اقدامات شهرداری مناطق ۲۲ گانه تهران برای پیشگیری از آبگرفتگی خیابان ها و معابر شهر به طور مستمر در حال انجام است. نیروهای خدمات شهری مناطق پایتخت از ابتدای سال با لایروبری و پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌های اصلی و همچنین جمع آوری زباله‌ها از انهار، شهر را برای بارش های شدید پاییزی آماده کرده اند.

لايروبي انهار

همشهری آنلاین: معاون خدمات شهری شهرداری تهران از آماده باش و فعالیت ۱۰ هزار نیروی خدمات شهری و هزار نفر از عوامل اجرایی در روزهای بارانی شهر تهران خبر داد و گفت:از لحظه شروع بارش‌ها در سه روز اخیر عوامل خدمات شهری که تعداد آن به ۱۰ هزار نفر می‌رسد همراه با هزار نفر عوامل اجرایی در سطح شهر به صورت شبانه روزی و با تمام امکانات و تجهیزات مشغول فعالیت هستند و هیچ‌گونه رودخانه، کانال و مسیل اصلی دچار آبگرفتگی و انسداد نشده است.

اصغر عطایی افزود: در بعضی نقاط شهر تهران انهار فرعی به صورت موضعی دچار آبگرفتگی شده، که بسیار طبیعی است. عوامل شهرداری به سرعت این آبگرفتگی‌های فرعی را برطرف کرده‌اند. بعضی از نقاط انهار فرعی نیاز به کار عمرانی جزئی دارد که بعد از بارش‌ها این نقاط توسط مسئولان منطقه‌ای و نواحی شهرداری شناسایی و احصا خواهد شد و پس از اتمام بارش‌ها به سرعت ترمیم خواهد شد.

او با بیان این که زمان بارش، آبگرفتگی‌های جزئی اتفاق می‌افتد، گفت: عوامل نظارتی و اجرایی، کارشناسان و... در مناطق و نواحی حضور دارند و سریع آبگرفتگی‌ها را برطرف می‌کنند. ضمن این که لایروبی‌ها و پاکسازی مسیل‌ها و کانال‌های اصلی و انهار فرعی کماکان به صورت مستمر انجام می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که پاییز فصل برگ‌ریزان است، اضافه کرد: انهار فرعی دچار گرفتگی ناشی از برگریزان می‌شود و عوامل مناطق و نواحی، نهرها را به سرعت پاکسازی می‌کنند.

آمادگی کامل منطقه۹ برای مقابله با بارش‌ها

شهردارمنطقه ۹ درباره تمهیدات این منطقه برای مقابله با آبگرفتگی معابر، گفت: باتوجه به آغاز فصل بارش ها در پایتخت، نیروهای دمات شهری منطقه، با لایروبی انهار روباز و بسته، مسیل ها و قنوات با آمادگی کامل به مقابله با آب ماندگی ها در مبادی و شریان های ورودی شهر تهران رفته است.

محمد جواد خسروی افزود: در همین راستا و طی برنامه ریزی های انجام شده نسبت به لایروبی و پاکسازی کانال ها و انهار سرپوشیده، براساس برنامه زمان بندی شده به صورت مستمر و روزانه بدون وقفه اقدام شده است.

آمادگی شهرداری تهران برای بارش‌های پاییزی| لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌های اصلی شهر مانع از آبگرفتگی معابر و خیابان های پایتخت شد

او همچنین گفت: اکیپ های اجرایی خدمات شهری منطقه و نواحی این آمادگی را دارند تا در نقاط آبگیر شناسایی شده در حین و بعد از بارندگی اقدامات لازم را به منظور تسهیل در تردد شهروندان در اسرع وقت انجام دهند که در این راستا و با شروع بارش ها شاهد تردد روان در معابر و شریان های منطقه۹ هستیم.

خللی درتردد شهروندان شرق تهران و منطقه 8 ایجاد نشد

شهردار منطقه ۸ هم از اجرای تمهیدات ویژه همزمان با بارش‌های پاییزی جهت جلوگیری از آبگرفتگی معابر، در شرق تهران خبر داد.

فاطمه تنهایی گفت: همزمان با فرارسیدن فصل بارندگی به منظور جلوگیری از بروز آب گرفتگی معابر و در راستای ضرورت تسهیل در تردد شهروندان، تمامی کانال‌ها، قنوات و انهار سطح منطقه لایروبی و پاکسازی شد.

او به آمادگی کامل نیروهای خدماتی اشاره کرد و افزود: به منظور رفاه حال شهروندان، نیروهای خدماتی منطقه ۸ در آمادگی کامل به سر می‌برند تا از بروز هر گونه آب گرفتگی در روزهای بارندگی جلوگیری کنند.

شهردار منطقه ۹ گفت: همچنین در نقاط حساس و آبگیر، ماشین‌های ۱۳۷ مستقر شده است و به صورت مدوام مدیران حوزه خدمات شهری و اجرایی کنترل مستمر در سطح نواحی را دارند. همچنین در محدوده میدان قمر بنی هاشم «ع»، بزرگراه شهید سلیمانی، خیابان شهید ثانی، میدان نبوت، خیابان مدنی، خیابان دماوند، کرمان و اتوبان باقری و … تمامی نیروهای اجرایی در آماده باش کامل قرار دارند.

او گفت: همچنین مشارکت شهروندان در عدم تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی در انهار و مسیل‌ها؛ مانع از بروز آب گرفتگی به ویژه در فصل بارندگی می‌شود.

پایش و رصد مستمر نقاط آبگیر منطقه ۲

شهردار منطقه ۲ تهران هم با اشاره به اقدامات انجام شده در این منطقه برای جلوگیری از آبگرفتگی خیابان‌ها و معابرگفت: با تمهیدات پیش بینی شده در ماه‌های گذشته و اقدامات انجام شده برای رفع نقاط آبگیر و لایروبی مسیل‌ها و انهار، بحران‌های احتمالی ناشی از بارندگی‌های دو روز گذشته مدیریت شد.

آمادگی شهرداری تهران برای بارش‌های پاییزی| لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌های اصلی شهر مانع از آبگرفتگی معابر و خیابان های پایتخت شد

مهدی صالحی، به پایش و رصد مستمر نقاط آبگیر اشاره کرد و افزود:با توجه به پیش بینی  بارش‌های فصلی، اقدامات لازم از سوی مدیریت شهری منطقه انجام و آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌های دور روز گذشته  به سهولت و سرعت در مسیر کانال‌های جمع آوری کننده هدایت شد.

او افزود: همزمان با آغازبارندگی، تیم‌های امور شهری و پاکسازی مسیل‌ها نیز در آماده باش هستند و با  پایش‌های مستمر از هرگونه آبگرفتگی پیشگیری شد.

شهردار منطقه۲با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته در مدیریت بارش های فصلی گفت: با آمادگی کامل معاونت خدمات شهری و محیط زیست و نواحی ۹گانه، نقاط آبگیر شبکه بزرگراهی، معابر اصلی و فرعی  شناسایی و با احداث چاه جذبی، تغییر مسیر انهار و همچنین نصب دریچه‌های زباله گیرو... و. نقاط آبگیر رفع شد و به رغم بارش مستمر تا کنون هیچ‌گونه مشکلی در منطقه وجود نداشته و تردد در بزرگراه ها و معابر روان است.

صالحی با اشاره به اینکه پاکسازی و لایروبی مسیل‌ها و کانال‌های فرعی و اصلی از مهمترین اقداماتی است که به صورت مستمر و منظم در حال اجراست، افزود: در همین راستا لایروبی و پاکسازی ٣٠ کیلومتر مسیل و ۵٠ کیلومتر کانال اصلی و ۱۳۰ هزار متر طول کانال های فرعی با استفاده از عوامل کارگری، ماشین آلات و ادوات سنگین انجام شد.

او با تاکید بر ضرورت مشارکت شهروندان در خصوص عدم تخلیه زباله‌های شهری در انهار و کانال‌های عبوری برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر، گفت: با توجه به اینکه مدیریت شهری تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده است ولی همچنان از طریق سامانه های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ آماده دریافت نظرات و نقطه نظرات شهروندان است.

جلوگیری از طغیان احتمالی مسیل‌ها در منطقه ۴

شهردار منطقه ۴ نیز با بیان اینکه با آغاز بارش باران، بیش از ۱۰۰ نیروی خدمات شهری در معابر منطقه ۴ برای جلوگیری از طغیان ها و آبگرفتگی های احتمالی مستقر شدند، گفت: طرح لایروبی تمامی مسیل ها و کانال های روباز و بسته منطقه ۴ از شهریور امسال به صورت برنامه ریزی شده اجرا شد.

محمدرضا پوریافرافزود:پیش از آغاز بارش های پاییزی، لایروبی و پاکسازی مستمر مسیل‌ها، کانال ها و حوضچه های رسوبگیر  ورودی شبکه های اصلی طبق برنامه زمانبندی روزانه انجام شد و با آغاز بارش ها، شاهد وضعیت متعادل در سطح منطقه ۴ بودیم.

او افزود: در این راستا اقدامات پیش از بارش نسبت به احصاء و رفع معضلات موجود در خصوص کنترل و پایش آب های سطحی (لایروبی و حفر چاه) پیرامون نقاط مستعد آبگرفتکی و آب ماندگی، بررسی منهول های آدم رو شبکه های اصلی جمع آوری آبهای سطحی، احصاء و رفع نقیصه  عدم وجود شبکه در ورودی حوضچه های مرتبط به شبکه های جمع آوری آبهای سطحی و جلوگیری از ورود هرگونه زباله و بازدید و کنترل ادوات و ملزومات مورد نیاز و تجهیزات انفرادی کارگران اجرایی در دستور کار قرار گرفت.

شهردار منطقه ۴ اضافه کرد:در شبانه روز گذشته، گشت زنی  و بازدید از شبکه های اصلی جمع آوری آب های سطحی و  نقاط حساس و مستعد محدوده، آمادگی کامل عوامل پیمانکاری با تجهیزات کامل  و  استقرار عوامل کارگری با تجهیزات مورد نیاز در نقاط حساس از طغیان های احتمالی اجرایی شد.

پوریافر با اشاره به اینکه از مهمترین عوامل آبگرفتگی در سطح معابر، تخلیه زباله در انهار است، از شهروندان خواست نسبت به تخلیه زباله در سطل های مخصوص اقدام کنند تا شاهد ابگرفتگی در زمان های بارش باران نباشیم.

تردد روان خودروها در معابر داخلی منطقه ۱۹

علی توکلی، شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به انجام پایش‌های مستمر در معابر داخلی و محورهای بزرگراهی محدوده منطقه گفت: با توجه به بارش های دیروز کنترل و اقدامات لازم به منظور جلوگیری از هر نوع آب گرفتگی در معابر محدوده‌ منطقه به ویژه نقاط حساس از جمله بزرگراه آزادگان زیر پل شهید کاظمی، خیابان میثاق شمالی تقاطع تندگویان، بلوار علامه عسگری تقاطع سه راه باقرشهر، بزرگراه آزادگان شرق به غرب، خیابان شهید رحمانی تقاطع میثاق و میعاد و ... صورت گرفته واین نقاط با استقرار نیرو و تجهیزات لازم تحت کنترل کامل هستند.

او با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکلی در تردد خودروها و شهروندان گزارش نشده است، ادامه داد: پیش از این نیز اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آب ماندگی های احتمالی در معابر این منطقه صورت گرفته که از جمله آن ها لایروبی مستمر انهار روباز و روبسته برای هدایت آب های سطحی و رفع مشکل برخی از چاه های جذبی از طریق احداث نهر و لوله گذاری بوده است.

آمادگی شهرداری تهران برای بارش‌های پاییزی| لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مسیل‌های اصلی شهر مانع از آبگرفتگی معابر و خیابان های پایتخت شد

شهردار منطقه ۱۹ با اشاره به نظارت مستمر بر فعالیت لایروبی، نظافت انهار، شستشو و تخلیه دریچه های نصب شده روی انهار بیان کرد: به منظور جلوگیری از تجمع زباله و آبگرفتگی در انهار اصلی، حوضچه های واقع در ورودی این انهار مجهز به سیستم های زباله گیر شده است.

به گفته توکلی این منطقه از ۴ کانال اصلی شامل بهشتی، دولتخواه، بهمنیار و آزادگان برخوردار است که به دلیل منتهی شدن شبکه های فرعی جمع آوری آب های سطحی به آنها، جلوگیری از ورود زباله به این کانال ها در بروز سیلاب های احتمالی هنگام بارندگی ها اهمیت بسیاری داشته و در اولویت اقدامات شهری قرار گرفته است.

این مسئول عنوان کرد: عوامل خدمات شهری به منظور رفع هرگونه آب گرفتگی و با آب ماندگی احتمالی در آماده باش کامل هستند.

بازدید مستمر ۶ اکیپ ۱۳۷ در منطقه ۶

معاونت روابط عمومی منطقه ۶ تهران هم درباره بارندگی شب گذشته اعلام کرد است که باتوجه به پیش بینی های انجام شده تمامی ورودی کانال‌ها، انهار و حوضچه های سطح محدوده به صورت برنامه ریزی شده لایروبی و پاکسازی شده بودند و در زمان شروع بارش در سطح محدوده تعداد ۳۲ عامل ثابت در ورودی کانال ها و حوضچه با تجهیزات کامل مستقر شده است.

همچنین ۶ اکیپ ۱۳۷ به طور مرتب از سطح محدوده نواحی ۶ گانه بازدید و درصورت وجود مشکل آن را رفع می‌کردند. از این تعدادحوضچه، ۱۳ مورد ورودی به کانال های هدایت آب سطحی بوده که خوشبختانه هیچگونه مشکل آبگرفتگی در سطح محدوده منطقه وجود نداشته است.

طی دو ماه گذشته در قطعه اول کانال خیام واقع در میرزای شیرازی تقاطع خیابان نژادکی به طول ۲۵۰ متر و خیابان انقلاب از تقاطع موسوی تا ضلع جنوب میدان فردوسی نیز به طول ۲۵۰ متر لایروبی کانال انجام شده است تا در طول بارندگی ها مشکلی وجود نداشته باشد.

ضلع شمال میدان حضرت ولیعصر (ع) درباره انتقال آب نهر دو طرف شمال میدان به جنوب فقط در حد تجهیز کارگاه اقدام شده است.

نهر خیابان حضرت ولیعصر (ع) حد فاصل بوستان ساعی تا پل شهید همت فاقد هرگونه ورودی به کانال خاکریز آب بوده که در زمان بارش های شدید با توجه به جاری شدن آب از میدان ونک و فرعی های خیابان حضرت ولیعصر (ع) - محدوده شهرداری منطقه ۳ - به دلیل عدم کشش انهار آب در سطح سواره رو جاری می‌شود.

کد خبر 636168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha