شهردار تهران بر لزوم حل معضل آسیب‌های اجتماعی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهر تهران تاکید کرد و گفت: تهران مانند یک کشور قلمداد می‌شود و بی‌تردید باید این شهر را به یک الگو تبدیل کنیم.

علیرضا زاکانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شهر، نخستین جلسه قرارگاه خدمات اجتماعی صبح امروز -سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰- با حضور شهردار و استاندار تهران در استانداری تهران برگزار شد. علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه با اشاره به این که در شهرداری بنا داریم مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی خود را بیش از گذشته بپذیریم، گفت: در این دوره برای حل موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی برنامه ۴ساله داریم.

زاکانی گفت: با یک همدلی و اشتراک بالا کنار یکدیگر جمع شده ایم تا گره‌های زندگی مردم را باز کنیم. امروز فرصت بی نظیری در تهران و کشور به وجود آمده که از اول انقلاب چنین فرصتی در دسترس نبوده است. 

شهردار تهران با بیان اینکه امروز هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست و باید یک اصلاح و اقدام جدی رقم بخورد، افزود: تهران به عنوان کلان شهری که ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار جمعیت ساکن دارد و ۳ تا ۴ میلیون نفر نیز در روز به آن افزوده می شود، شاید عدد جمعیتی ۱۳ تا ۱۴ میلیونی آن در مقایسه با جمعیت کشور چندان چشمگیر نباشد، اما موضوعات آن شرایط خاصی دارد و به فرموده رهبری، تهران خودش یک کشور است.

زاکانی ادامه داد: ما شهر را برای آدم‌های آن می خواهیم و شهر و استان تهران باید به نمادی از پیشرفت و یک الگو برای جهان اسلام تبدیل شود. باید اداره شهر را به سمت و سویی ببریم که یک تحول عمیق در همه ابعاد رقم بخورد و اقتضائات این کار وجود دارد. 

او اضافه کرد: در شهرداری بنا داریم مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی خود را بیش از گذشته بپذیریم. وقتی به فرمایشات گذشته رهبری رجوع می کنیم، نکاتی را می بینیم که به روح شهر مربوط می شود و باید یک اولویت ویژه برای آن در نظر بگیریم.

شهردار تهران گفت شهرداری امروز باید تلاش کند تا همه امکانات خود را برای خدمت در این مسیر و در جهت اصلاح قرار دهد. ما برای خود یک رسالت می بینیم که ناظر به معتادین متجاهر، کودکان کار، متکدیان، خانواده های زندانیان و معتادان و زنان سرپرست خانوار است که باید بتوانیم در مسیری حرکتی کنیم که با اراده منسجم بین همه دستگاه‌ها باری را از زمین برداریم. 

زاکانی عنوان کرد: باید با یکدلی و یکرنگی یک معجزه ای خلق کنیم. امکانات و مقدورات در شهر موجود است و امروز این اراده وجود دارد. در گذشته هم امکانات وجود داشت اما تشتت، بی ارادگی و عدم مسئولیت‌پذیری مانع از خدمت‌رسانی مطلوب شده است.

او بیان کرد: یکی از محورهایی که محور کلان تلاش شهرداری محسوب می‌شود، حوزه فرهنگی و اجتماعی است و  باید جنبه های مثبت و  سلبی آن در کنار هم دیده شوند. در این دوره برای حل موضوعات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی برنامه ۴ ساله داریم و باید  اعتقادی عمل کنیم تا گره باز شود که البته به لطف الهی این گره باز خواهد شد.

شهردار تهران گفت: مردم و رهبری انقلاب باید آرامش داشته باشند و شهر باید تحول پیدا کند. موضوعات را در تعارفات سپری نخواهیم کرد و آسیب ها را با پیوست های آن می‌بینیم و ناظر به یک نگاه مکانیکی نیستیم. بلکه درک چهارچوب مندی از ماجرا داریم. 

زاکانی افزود: مردم را تنها نمی گذاریمف شروع از خودمان است و با  تکیه به مردم کار را پیش خواهیم برد. به میدان آمدیم تا دست به دست هم دهیم تا این پرونده را ببندیم و این بار را برداریم. باید ظرف ۶ ماه شهر را منزه و پاک کنیم و ۴ تا ۶ سال بعد نیز پای آن بمانیم.

او یادآور شد: در این دوره در کشور پرچم به دست آقای رئیسی است و در جلسات به ایشان گفتیم که دغدغه تهران را از ذهن جنابعالی بر می داریم . با موضوعات شعاری برخورد نمی کنیم و باید  با سرمایه های خود مردم، نوکری کنیم و گره را از جامعه باز کنیم.

پیشنهاد لغو ممنوعیت تردد شبانه به ستاد کرونا

شهردار تهران همچنین در حاشیه نخستین جلسه قرارگاه اجتماعی در جمع خبرنگاران از ارائه پیشنهاد لغو ممنوعیت تردد شبانه به ستاد کرونا خبر داد و گفت: با توجه به شرایطی که امروز در حوزه کرونا وجود دارد، تمامی اعضای حاضر در جلسه گذشته شورای عالی ترافیک قائل به لغو این ممنوعیت بودند. 

زاکانی عنوان کرد: یکی از بندهای مصوبه جلسه شورای عالی ترافیک این بود که شهرداری پیشنهاد لغو ممنوعیت تردد شبانه در دوران کرونا را ارائه دهد تا از این طریق هم در ستاد ملی کرونا پیگیری شود.

وی در ادامه با بیان این که شهر تهران از یک آسیب بسیار جدی در حوزه مسائل اجتماعی رنج می‌برد که روح و روان شهروندان را جریحه دار و چهره شهر را زشت و غیرقابل تحمل کرده است، گفت: براساس اجماع نظر مسئولان مرتبط با مسائل و معضلات اجتماعی مقرر شد تصمیمی قاطع و جدی در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی در تهران اتخاذ شود.

شهردار تهران ضمن اشاره به ریشه این آسیب‌ها که فراتر از شهر تهران هستند، گفت: آن چیزی که امروز اتفاق افتاد یک تصمیم قاطع و جدی در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی است.

به گفته زاکانی، کلانشهر تهران در مسیر ساختن یک الگو، نیازمند عبور از این آسیب‌ها و گره گشایی از این مشکلات بزرگ در شهر و زندگی شهروندان است.

او در ادامه اضافه کرد: در زمان تصدی پست شهرداری بیان کردم که باید توأمان دنبال تحول در روح و جسم شهر به صورت نرم افزاری و سخت افزاری باشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد دغدغه مدیریت شهری، آسیب‌های اجتماعی است، افزود: لذا بنا شد که با یک هم افزایی بین دستگاهی، بتوان در شهر تهران یک برنامه چهارساله‌ای را دنبال کرد تا در یک مقطع سه تا ۶ ماهه، چهره شهر از آسیب‌ها منزه شود و همزمان یک کار مردمی و دقیق صورت گیرد.

زاکانی با تأکید بر اینکه باید در این مسیر به التیام ریشه‌های آسیب زا دقت کرد، گفت: همچنین باید با فکر و اراده صحیحی با همه دستگاه‌ها بر محور مردم، دست به دست هم دهیم. چرا که ستون فقرات کار، شهروندان هستند. 

او با بیان اینکه باید این تحول را استمرار بخشید، عنوان کرد: نباید شاهد این باشیم که مدیریت شهری یک شرایط مقدماتی را فراهم کرده تا دوباره این گروه از افراد به همان صورت پیشین و بدتر به جامعه برگردند.

کد خبر 635454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha