مقامات بهداشتی انگلیس اخیرا یک زیرسویه‌ی جدید جهش‌یافته کروناویروس وابسته به سویه‌ی واگیر دلتای کروناویروس را در رده «سویه تحت بررسی» (VUI) قرار داده است.

AY42

«سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» (UKHSA) پس از آن زیرسویه‌ی AY.4.2 را در این رده‌بندی قرار داد که میزان رشد آن در ماه‌های اخیر در این کشور افزایش یافته است.

AY.4.2 یکی از اخلاف یا زیرتبارهای سویه‌ی‌ دلتای کروناویروس است. سویه‌ی دلتا که با نام عملمی B.1.617.2 شناخته می‌شود، برای نخستین بار در اکتبر ۲۰۲۰ شناسایی شد. این زیرسویه حاوی ۲ جهش در پروتئین‌ شاخکی یا گل‌میخی سطحی ویروس است – A222V و Y145H.  هنوز دقیقا معلوم نیست آیا این دوجهش سودمندی انتخابی برای این زیرسویه دارند یا نه.

جهش A222V در تبار B.1.177 کروناویروس هم مشاهده شد که سال پیش در اسپانیا ظهور کرد و سپس به شمال اروپا هم انتشار پیدا کرد. در آن هنگام بسیاری از کارشناسان درباره اینکه این جهش به نفع ویروس از لحاظ انتشار تمام می‌شود، شک داشتند. در واقع افزایش موارد عفونت با شکلی از ویروس که اکنون AY.4.2 نامیده می‌شود، ظاهرا پس از افزوده شدن جهش Y145H رخ داده است.

جهش Y145H در «ابرسایت آنتی‌زنی» پروتئین شاخکی سطح ویروس رخ داده است، یعنی در جایی که آنتی‌بادی‌ها اغلب آن را شناسایی می‌کنند و هدف قرار می‌دهند.  ما می‌دانیم که جهش در این بخش از پروتئین شاخکی ویروس قبلا در سویه‌ی دلتا هم رخ داده است و احتمالا با توانایی بیشتر آن در گریز از پاسخ ایمنی ارتباط دارد، چرا که آنتی‌بادی‌ها در نتیجه این تغییر کارشان برای هدف قرار دادن ویروس سخت‌تر می‌شود.

بنابراین این احتمال وجود دارد که جهش Y145H در این زیرسویه با جلوگیری از شناسایی این این «ابرسایت» بوسیله آنتی‌بادی‌ها توانایی بیشتر گریز از ایمنی را به آن بدهند.

در مقابل گروهی از کارشناسان به این موضوع اشاره می‌کنند که با وجود اینکه زیروسیه AY.4.2 به چند کشور اروپایی وارد شده است در این کشورها پا نگرفته است، بنابراین ممکن است هنوز نسبت سویه‌ی اصلی دلتا توانایی بیشتری برای گریز از ایمنی نداشته باشد. از طرف دیگر این احتمال هم مطرح است که میزان ورودی این سویه‌ی ویروس به این کشورها در حدی نبوده است که در آنها پا بگیرد.

تا به حال ۹۶ درصد موارد عفونت با زیرسویه‌ی AY.4.2 در انگلیس شناسایی شده‌اند و دانمارک و آلمان نیز هر کدام با یک درصد موارد در رده بعدی قرار دارند.

موارد عفونت با این زیر سویه در آمریکا، اسرائیل و روسیه هم شناسایی شده‌اند. 

UKHSA می‌گوید که هنوز شاهدی در دست نیست که AY.4.2 باعث بیماری شدیدتری شود یا در برابر واکسن‌های فعلی مقاومتر باشد.

کد خبر 634259

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha