یک کارگردان انیمیشن معتقد است در سال‌های اخیر حضور جوانان باانگیزه به رشد تولید انیمیشن انجامیده است.

مهدى خرميان کارگردان انیمیشن

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی خرمیان داور سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: انیمیشن ایران از نظر کمی و کیفی در سال های اخیر رشد کرده، در حوزه فیلم کوتاه قابل رقابت با بهترین‌های جهان هستیم. بخش مهمی از این جریان محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. مرکز با حمایت از سینماگران جوان و استعدادهای تازه زمینه رشد و پیشرفت جوان‌های باانگیزه را در حوزه انیمیشن به وجود آورده است.

خرمیان ادامه داد: در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از نظر مضمون و فرم، کارها تنوع بالایی داشتند. انیمیشن در ایران، داستانی آشنا دارد. در دهه پنجاه کانون پرورش فکری متولی تولید و نمایش انیمیشن بود و فیلمسازان زیادی آنجا رشد کردند. پس از آن، انیمیشن متولی نداشت. چهره‌های شاخصی آمدند و درخشیدند اما جریانی مستمر در این حوزه به وجود نیامد.

وی ادامه داد: آنچه مرکز گسترش انجام داده، جریان‌سازی بوده. انیمیشن های کوتاهی که در مرکز تولید شده معمولا به جشنواره‌های درجه یک راه یافته و جایزه گرفته است. از زمان حضور آقای طباطبایی‌نژاد بحث انیمیشن در کنار مستند، در مرکز گسترش جدی گرفته شد و در دوره آقای حمیدی مقدم این حمایت ادامه یافت. آقای دهستانی معاون انیمیشن مرکز، نگاهی تخصصی و دلسوزانه به این حوزه و فعالان دارد. شوراهایی که تشکیل می شوند برخلاف اغلب نهادها و موسسه‌ها، شکل نظارتی ندارند، بلکه از فیلمسازان حمایت کرده و باعث رشد آنها می‌شوند.

این کارگردان گفت: در کشورهای اندکی مثل فرانسه و کانادا (و چند کشور اروپایی دیگر انیمیشن کوتاه مورد حمایت دولتی قرار می‌گیرند و در تمام کشورها بسیار اندک هستند نهادهای دولتی که از تولید انیمیشن کوتاه حمایت می‌کنند، در ایران مرکز گسترش فضایی فراهم کرده تا جوانان بتوانند فیلم بسازند. ممکن است عده ای بگویند این رقم ها اندک است، اما واقعا همین ارقام هم می تواند باعث کمک به یک فیلمساز جوان برای تولید اثر بشود. بسیاری از انیمیشن های مرکز که جایزه گرفته اند، پروژه های دانشجویی و پایان نامه بوده اند که مرکز امکان تولید آنها را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: با تماشای آثار در جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌شود دریافت که نسل تازه با توجه به دانش، تخصص، مهارت ها و امکاناتی که در دسترس دارد نسبت به نسل قبل، جهش و پیشرفتی در حوزه انیمیشن داشته است و این، چشم انداز آینده را امیدوارکننده کرده است.

کد خبر 634164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha