همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آقای متکی به منظور رایزنی درباره اوضاع قفقاز امروز دوشنبه(25 شهریور) به آلمان سفر می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، قشقاوی هدف از سفر متکی به آلمان را بحث قفقاز دانست و گفت: در این سفر روابط دوجانبه و مسائل بین المللی هم بررسی می‌شود.

حسن قشقاوی در این نشست خبری با اشاره به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز افزود: این دیپلماسی که از هفته پیش با سفر به روسیه و آذربایجان آغاز شد، مورد استقبال قرار گرفته است و در همین چارچوب وزیر امور خارجه ارمنستان فردا به تهران می‌آید.

انتظار ایران از آژانس: رویکرد فنی و سازمانی

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آستانه انتشار گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: از آژانس انتظار می‌رود به رویکرد فنی و سازمانی خود عمل کند و تحت تأثیر فشارهای بیرونی به ویژه امریکا قرار نگیرد.

حسن قشقاوی در پاسخ به سؤالی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال گزارش احتمالی البرادعی افزود: پس از انتشار گزارش، موضع خود را اعلام خواهیم کرد اما آنچه مسلم است همواره تأکید کرده‌ایم که همکاری با آژانس در چارچوب همکاری‌های پادمانی ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه عراق و تلاش وی برای آغاز دور جدید گفتگوهای ایران و امریکا گفت: اطلاع خاص و دقیقی درباره این موضوع نداریم اما روال گذشته این گونه بوده است که پس از مطرح شدن درخواست دولت عراق، موضوع در چارچوب برقراری صلح، ثبات و امنیت در عراق بررسی می‌شد.

خبرنگاری پرسید: سفیر عراق در تهران گفته است در سفر معاون رئیس جمهور این کشور به ایران نگرانی‌های مقامات ایرانی درباره توافقنامه امنیتی بغداد - واشنگتن برطرف شده است، آیا این خبر صحت دارد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: بارها گفته‌ایم حاکمیت ملی عراق و حفظ آن برای ما خیلی مهم است و به همین سبب معتقدیم که باید زمینه‌ای فراهم شود تا وضع عراق اشغال شده به اعمال حاکمیت ملی دولت این کشور تبدیل شود.

قشقاوی افزود: مواضع مختلفی در این باره و همچنین ضرورت رفع اشغال از عراق و استقرار حاکمیت ملی این کشور بیان شده است و ما هم همین مواضع را اعلام می‌کنیم و معتقدیم هنوز نکات مهمی در این توافقنامه وجود دارد که حل و فصل نشده است.

وی دربارة گفتگوهای ایران با پنج به علاوه یک نیز گفت: مذاکرات میان سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین در سطوح مختلف در فضای سازنده و رو به جلو ادامه دارد.

قشقاوی با بیان اینکه انتشار جزئیات مذاکرات بر عهده دو طرف گفتگوست افزود: امیدواریم با استمرار مذاکرات، مشکلات حل و فصل شود.

روند ارتباطات با امریکای لاتین رو به پیش است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: روند ارتباطات ایران با امریکای لاتین رو به پیش است که می‌توان به احیای مجدد روابط دیپلماتیک با نیکاراگوئه و ارتباط دیپلماتیک با بولیوی اشاره کرد.

حسن قشقاوی با اشاره به توانمندی‌های گسترده ایران برای افزایش این روابط و قراردادهای خوبی که تاکنون میان ایران و کشورهای امریکای لاتین منعقد شده است افزود: آن‌ها خیلی از توانمندی‌های اقتصادی و مصنوعات ما را دیده و از آن استقبال کرده‌اند.

وی گفت: به عنوان مثال وقتی رئیس جمهور بولیوی به ایران آمد و کارخانه‌ها و منطقه عسلویه را دید گفت: ای کاش زودتر این سفر را انجام می‌دادم.

قشقاوی با بیان اینکه برخی به این نوع روابط، نام دیپلماسی صنعتی یا ماشینی و یا حتی تراکتوری داده‌اند گفت: ظرفیت فراوانی برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در طول سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک مذاکرات پنج به علاوه یک انجام شود گفت: از چنین چیزی اطلاعی ندارم اما بنا بر طبیعت چنین اجلاسی مذاکرات دوجانبه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه با همتایان خود که ممکن است عضو پنج به علاوه یک هم باشند در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای یک نماینده کویت مبنی بر وجود 25 هزار نیروی سپاه در این کشور گفت: این ادعایی بی‌اساس است که خود این نماینده هم آن را پس گرفت.

قشقاوی تصریح کرد: وجود ایرانیان در کویت همواره در خدمت رفاه این کشور و اقتصاد سازنده آن بوده است.

وی درباره همکاری‌های ایران و چین هم گفت: حجم همکاری‌های دو کشور در سال 2008 به 20 میلیارد دلار رسید که پیش بینی می‌کنیم تا سال 2009 به 25 میلیارد دلار برسد.

سخنگوی وزارت خارجه حضور آقای احمدی نژاد در اجلاس شانگهای و سفر اخیر به چین و دیدار با رئیس جمهور این کشور به بهانه حضور در مراسم افتتاحیه پارالمپیک را در گسترش همکاری‌های دو کشور بسیار موثر دانست.

قشقاوی در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره امکان خرید موشک اس - 300 از کرواسی گفت: چنین چیزی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایرانی مبنی بر بدرفتاری با خبرنگاران در مسکو در راه بازگشت از کرواسی گفت:‌ خبرنگاران چشم و چراغ ما هستند و معتقدیم باید عزتشان همه جا حفظ شود.


قشقاوی درخصوص انتصاب حسین شیخ الاسلام به سمت قائم مقام وزیر خارجه گفت: وی از دیپلمات‌های بسیار کارکشته، باتجربه، دارای سابقه 16 سال معاونت سیاسی وزیر خارجه، نمایندگی مجلس، مدیریت نمونه طرح شهید رجایی و صاحب تالیفات و آشنا با زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه است که امیدواریم با حضور وی ظرفیت قائم مقامی وزیر بتواند در خدمت دیپلماسی وزارت خارجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با تجلیل از تلاش های شیخ عطار قائم مقام قبلی وزیر خارجه افزود: وی در هفته‌های آینده راهی آلمان می شود تا به عنوان سفیر ایران در این کشور در تنظیم و تعمیق و گسترش روابط ایران و آلمان بکوشد.

وی درباره انگشت نگاری نظامیان امریکایی از خانواده یکی از دیپلمات‌های ایرانی در بند عراق گفت: متاسفانه مواردی از دخالت اشغالگران در عراق دیده می‌شود و مشکلات موردی برای برخی زائران به وجود می‌آید.

قشقاوی افزود: از دولت عراق انتظار داریم در این باره عنایت داشته باشد و از سفارت خود در عراق نیز خواسته‌ایم حرمت و شخصیت زائران کشورمان بیش از پیش حفظ شود و البته زائران نیز باید رویه قانونی ورود به عراق را رعایت کنند.

خبرنگاری خواستار موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه در قبال اخراج سفیران امریکا از دو کشور امریکای لاتین شد که قشقاوی گفت: این بحث دوجانبه در امریکای لاتین است.

به جنگ سرد روانی رسانه‌های غربی عادت داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به ادعای رسانه‌های غربی درباره مفقود شدن مواد هسته‌ای در ایران گفت: همه مواد هسته‌ای موجود در تأسیسات غنی سازی ایران تحت نظارت و مهر و موم آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

حسن قشقاوی افزود: سخنگوی البرادعی روز گذشته (یکشنبه 14 سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی ادعای روزنامه دیلی تلگراف را تکذیب کرد.

وی اضافه کرد: این گونه ادعاها همواره در آستانه انتشار گزارش البرادعی مطرح می‌شود اما آنچه مسلم است البرادعی بارها در گزارش خود بر انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برنامه سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک گفت: این برنامه تدوین شده و در اختیار نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد قرار گرفته است که سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با برخی از رؤسای جمهور کشورهای جهان، مصاحبه مطبوعاتی و دیدار با ایرانیان مقیم امریکا از آن جمله است.

وی ابراز امیدواری کرد به زودی روادید برای رئیس جمهور و هیئت همراه صادر شود.

قشقاوی در پاسخ به این سؤال که آیا رئیس جمهور کشورمان در دانشگاه‌های امریکایی سخنرانی خواهد کرد یا نه گفت: جزئیات دقیق این برنامه متعاقباً اعلام خواهد شد.

کد خبر 63416

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز