مرز «گمشاد» در شمال سیستان و بلوچستان پس از موافقت وزیر کشور برای فعالیت کولبران بازگشایی شد.

کولبری

به گزارش همشهری آنلاین، یکی از برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت مرزنشینان سیستان‌وبلوچستانی، زمینه سازی برای فعالیت‌های تجاری همچون صادرات و واردات خرد است که اکنون شکل اجرایی به خود گرفته و باعث تحرکات اقتصادی در نواحی مرزی استان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان در ۲۶ مهرماه در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرده بود که مصوبه فعالیت تجاری مرزنشینان در سیستان‌وبلوچستان اکنون شکل رسمی به خود گرفته و مرزنشینان دارای کارت مرزنشینی می‌توانند با تمدید کارت‌های مرزنشینی خود به فعالیت‌های تجاری محدود اشتغال پیدا کنند.

ماندانا زنگنه گفته بود که فاز یک این طرح به اجرا در آمده و درهای بازارچه‌های مرزی میلک شهرستان هیرمند در منطقه سیستان و هم‌مرز با افغانستان و همچنین میرجاوه هم‌مرز با پاکستان گشایش یافته‌اند. البته باید متذکر شد که فعالیت‌های کوله‌بری محدود به این ۲ منطقه نخواهد بود و برنامه داریم ۲ تا ۳ نقطه مرزی در منطقه سیستان و ۳ نقطه مرزی دیگر در منطقه بلوچستان را برای فعالیت‌های خرد تجاری مرزنشینان آماده کنیم.

تداوم برنامه‌های تجارت خرد درمرزهای استان

در ادامه برنامه‌های بازگشایی مرزهای استان به‌روی کولبران، اکنون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان از بازگشایی مرز «گمشاد» در شمال استان خبر داد.

ماندانا زنگنه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان اغلب کالاهای خود را از ایران تأمین می‌کنند و نیاز است تا تجار استان برای حفظ این بازارها فعالیت بیشتری از خود به نمایش بگذارند.

وی بیان کرد: با توجه به فعال شدن رویه کولبری پس از میلک و میرجاوه با موافقت کابل، این رویه در مرز گمشاد نیز فعال می‌شود و کولبران هم اینک می‌توانند به وسیله چرخ دستی از این مرز مبادله کالا انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: پس از فعال شدن گمرک افغانستان کولبران قادر به حمل کالا با خودرو هم خواهند بود، برهمین اساس هم مرزنشینان باید برای بهبود معیشت شأن از این فرصت بهره ببرند.

وی افزود: سال گذشته برای افزایش مبادلات مرزی بین ایران و پاکستان نشستی مشترک در کویت برگزار شد که رضایت طرفین را به همراه داشت و تعهداتی هم در این رابطه به امضا رسید.

زنگنه افزود: با توجه به رغبت طرف پاکستانی، مقرر است دور جدید نشست مشترک اواخر آبان یا اوایل آذر امسال به میزبانی سیستان و بلوچستان برگزار شود که امید می‌رود تعهدات خوبی نیز در این نشست به تصویب و امضای طرفین برسد.

کد خبر 634133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha