دادگاه ایالات متحده در حکمی بی‌سابقه شخصیت حقوقی اسب‌های آبی پابلو اسکوبار را پذیرفت. اسکوبار که سلطان مواد مخدر کلمبیا بود، چهار راس اسب آبی را به صورت غیرقانونی وارد املاک خود کرد که اکنون به هشتاد راس افزایش یافته‌اند.

اسب آبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دادگاه ایالات متحده در حکمی بی‌سابقه شخصیت حقوقی اسب‌های آبی پابلو اسکوبار را پذیرفت. به رسمیت شناختن شخصیت حقوقی این حیوانات به عنوان «افراد ذینفع» اولین قانونی در ایالات متحده است که سازوکار دفاع از منافع این حیوانات را در دادگاه فراهم می‌کند.

فرزندان چهار اسب آبی که زمانی پابلو اسکوبار، سلطان مواد مخدر کلمبیا، به صورت غیرقانونی وارد این کشور کرده بود اکنون به سرعت افزایش یافته و به هشتاد راس رسیده‌اند. 

اگرچه گروه‌های حامی حقوق حیوانات از این حکم به عنوان یک پیروزی مهم در به ثمر رسیدن تلاش‌های طولانی مدت خود استقبال کردند اما یک کارشناس حقوقی گفت این قوانین در کلمبیا که این اسب‌های آبی در آن زندگی می‌کنند، ارزشی ندارد.

«این حکم فقط در قلمرو خود تأثیر دارد» این را کامیلو بوربانو سیفوئنتس، استاد حقوق کیفری در دانشگاه کلمبیا، گفت و افزود: «مقامات کلمبیایی هستند که تصمیم می‌گیرند با اسب‌های آبی چه کنند و نه آمریکایی‌ها».

دولت کلمبیا اما در مورد کشتن یا عقیم کردن این اسب‌های آبی تصمیم گرفته چراکه تعداد آنها با سرعت زیادی در حال افزایش است و این تهدیدی برای تنوع زیستی منطقه به شمار می‌رود.

این اسب‌های آبی، مشهور به کوکائینی، از نوادگان حیواناتی هستند که اسکوبار در دهه ۱۹۸۰ زمانی که بر تجارت مواد مخدر این کشور حکومت می‌کرد، به‌طور غیرقانونی به مزرعه کلمبیایی خود وارد کرد.

پس از مرگ او در درگیری با نیروهای دولتی در سال ۱۹۹۳، اسب‌های آبی در املاک به جا مانده از اسکوبار رها شدند و بدون وجود شکارچیان طبیعی، تعداد آنها در هشت سال گذشته از ۳۵ راس به چیزی بین ۶۵ تا ۸۰ راس افزایش یافته است.

گروهی از دانشمندان محلی هشدار داده‌اند که اسب آبی تهدیدی برای تنوع زیستی منطقه است و حتی می‌تواند برخورد مرگباری با انسان داشته باشد؛ در همین راستا مباحثی پیرامون عقیم سازی یا کشتن این حیوانات مطرح شده است.

به همین دلیل وکلای صندوق دفاع حقوقی حیوانات از دادگاه منطقه‌ای سینسیناتی آمریکا خواستند تا به اسب‌های آبی وضعیت ذینفع اعطا کند؛ در نتیجه این حکم حقوق این حیوانات قابلیت پیگیری قانونی خواهد داشت. بر اساس قانون فدرال آمریکا، هر کسی که «شخصی ذینفع» در یک دعوی حقوقی خارجی است می‌تواند از مزایای حمایتی یک دادگاه فدرال استفاده کند.

این در حالیست که در هند، پاکستان و آرژانتین، پیش از آمریکا، به حیوانات حقوق قانونی اعطا شده است.

کد خبر 634098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha