مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

حدود ۸هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی زراعی کردستان زیرکشت پاییزه سیب‌زمینی رفته است.

سیب زمین کردستان

فرحناز چراغی-همشهری آنلاین:

استان کردستان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی پاییزه در کشور به‌شمار می‌رود و دشت‌های قروه و دهگلان و روستاهای اطراف این ۲ شهرستان، جزو مناطق اصلی کشت این محصول در استان کردستان محسوب می‌شوند. این درحالی‌است که براساس آمارهای سالانه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان، بیش‌از ۹۵درصد از سیب‌زمینی کردستان در این ۲ شهرستان کشت و برداشت می‌شود. ۸هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی زراعی استان امسال زیرکشت سیب‌زمینی رفته است و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است بیش‌از ۳۴۰هزارتن سیب‌زمینی از این سطح زیرکشت برداشت شود. هرساله از اواسط مهرماه کار برداشت سیب‌زمینی در کردستان آغاز می شود.

توسعه کشت پاییزه
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در پاییز امسال ۸هزارو ۵۰۰هزارهکتار از اراضی کردستان زیرکشت سیب‌زمینی رفته است، اظهار می‌کند: درفصل بهار سال‌جاری نیز درحدود همین میزان زمین زیرکشت سیب‌زمینی رفت که رقم قابل‌توجهی است.

«حیدر مرادی» به خبرنگارهمشهری می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود درسال‌جاری بیش‌از ۳۴۰هزارتن محصول از سطح زیرکشت سیب‌زمینی برداشت شود. این موضوع درحالی‌است که گسترش خشکسالی و بروز برخی مشکلات، سبب ایجاد موانعی دراین مسیر شد. با این وجود عملکرد سال‌جاری قابل‌قبول است. وی میانگین عملکرد هر هکتار را ۴۰تن عنوان می‌کند و می‌افزاید: هنوز برداشت سیب زمینی در کردستان‌ آغاز نشده‌است. برداشت برخی ارقام زودرس آغاز شده، اما میزان آن بسیار کم ‌است.
 
کارنامه قابل قبول
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح می‌کند: میانگین رتبه تولید محصول سیب‌زمینی استان درسطح کشور، ۱۶ است؛ موضوعی که نشان می‌دهد سیب‌زمینی‌کاران کردستانی عملکرد چشمگیری در زمینه توسعه کشت و برداشت این محصول دارند. مرادی ادامه می‌دهد: استان کردستان از لحاظ کشت پاییزه سیب‌زمینی جایگاه ویژه خود را دارد. در واقع از این نظر کشت پاییزه از جایگاه ویژه‌ای درسطح کشور برخوردار است.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید سیب‌زمینی استان مربوط به قروه و دهگلان است، اظهار می‌کند: این ۲ شهرستان از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در استان به‌شمار می‌روند. براین اساس بیش‌از ۹۵درصد از سیب‌زمینی تولیدی کردستان در قروه و دهگلان کشت می‌شود. مرادی ادامه می‌دهد: کیفیت سیب زمینی استان کردستان بالاست. کارشناسان معتقدند شرایط آب و هوایی، خاک مناسب و مدیریت تغذیه سیب‌زمینی تولید شده در کردستان از مهم‌ترین دلایل کیفیت بالای این محصول در استان است.  

ویژگی سیب‌زمینی کردستان
این مسئول به میزان نیترات سیب‌زمینی تولیدی استان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌هایی که توسط مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم‌پزشکی استان انجام شده، نشان می‌دهد میزان نیترات سیب‌زمینی تولیدی استان در حد استاندارد و حتی پایین‌تر از حد مجاز است که این موضوع نشان دهنده کیفیت بالای این محصول در کردستان است. مرادی تصریح می‌کند: بیش‌از ۵۰درصد از سیب‌زمینی تولید شده استان به سایر نقاط کشور صادر می‌شود و اقلیم کردستان عراق از مهم‌ترین مشتریان این محصول استان به‌شمار می‌رود.

وی به مشکلات و محدودیت‌های صادرات محصول به خارج از کشور نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: صادرات سیب‌زمینی شرایط سختی دارد؛ میزان عوارض گمرکی صادرات بالاست و این موضوع محدودیت‌هایی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند؛ موضوعی که باید تدابیر ویژه‌ای برای آن اندیشیده شود.

مزیت کشاورزی قروه
مرادی درباره کشت سیب‌زمینی در شهرستان قروه نیز اظهار می‌کند: نزدیک به ۴هزارهکتار از اراضی آبی قروه زیرکشت سیب‌زمینی قرار دارد و انتظار می‌رود ۱۶۰ هزارتن محصول تولید شود. وی بیان می‌کند: ۱۵رقم از ارقام سیب‌زمینی متناسب با شرایط منطقه در قروه کشت می‌شود که نشان می‌دهد این شهرستان از ظرفیت‌های ویژه‌ای دراین حوزه برخوردار است.

مرادی با بیان اینکه بیش‌از ۸۰۰ سیب‌زمینی کار در قروه مشغول تولید این محصول هستند، می‌افزاید: تولید سیب‌زمینی سهم به‌سزایی در توسعه اشتغال‌زایی در شهرستان قروه دارد، به‌طوری‌که به‌دلیل کمبود نیرو، در چند سال اخیر نیروی انسانی مورد نیاز زراعت سیب‌زمینی از استان‌های مجاور تأمین می‌شود.

دهگلان؛ قطب تولید سیب‌زمینی
وی در ادامه به تولید ۶رقم سیب‌زمینی در شهرستان دهگلان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این رقم‌ها شامل «جلی»، «اسپریت»، «بامبا»، «آگریا»، «ساتینا» و «مارفونا» است که در سطح زمین‌های زراعی این شهرستان کشت می‌شود. مرادی تصریح می‌کند: دهگلان نیز قطب دیگر تولید سیب‌زمینی در استان کردستان به‌حساب می‌آید و درحدود ۳ هزارو ۸۰۰ هکتار  از اراضی شهرستان دهگلان زیرکشت این محصول رفته است. مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان می‌گوید: براین اساس می‌توان گفت که در سال زراعی جاری درحدود ۳۰ درصد اراضی شهرستان دهگلان زیرکشت سیب‌زمینی رفته است.

تقویت زیرساخت‌های توسعه کشاورزی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان درباره ضرورت تقویت زیرساخت‌های توسعه کشت محصولات کشاورزی دراستان کردستان نیز می‌گوید: یکی از زیرساخت‌های اصلی در توسعه کشاورزی در کردستان و به‌ویژه در حوزه کشت سیب‌زمینی، ایجاد انبارهای موردنیاز و سردخانه‌های مدرن است.

مرادی ادامه می‌هد: البته باید به این موضوع هم اشاره کنم که درحال‌حاضر از لحاظ میزان حجم و انبار فنی در استان مشکل چندانی وجود ندارد، اما باید نیازهای توسعه‌ای را هم درنظر گرفت.  وی به سیب‌زمینی کاران کردستانی نیز توصیه می‌کند که به هشدارهای هواشناسی توجه و به‌موقع نسبت به برداشت محصول خود اقدام کنند تا دچار زیان‌ نشوند.

کد خبر 634091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha