محسن جهانی پرستاری که همزمان با فراگیری کرونا مستند «آنجا سپیده‌دم» را با کارگردانی مشترک هاشم مسعودی درباره کرونا ساخت، درباره این تجربه سخن گفت.

«آنجا سپیده‌دم»

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، مستند «آنجا سپیده‌دم» به کارگردانی مشترک محسن جهانی و هاشم مسعودی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

این فیلم مستند روایتی از روزهای ابتدایی کرونا و شرایط خاص آن ایام است. محسن جهانی که هم فیلمساز است و هم پرستار همراه با دوربین موبایلش وارد بخش بیماران کرونایی شده و تصاویر مختلفی را از این همه‌گیری را به نمایش گذاشته است.

محسن جهانی یکی از کارگردانان مستند «آنجا سپیده دم» با اشاره به فیلمسازی درباره کرونا گفت: از ابتدای فعالیت حرفه‌ایم همیشه دوست داشتم فیلمی بسازم که نقطه مشترک با پرستاری داشته باشد. کرونا نقطه طلایی فعالیت هنری‌ام شد چرا که فصل مشترک دو کار من یعنی پرستاری و فیلمسازی بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم که این مستند را بسازم. نکته مهمی که باید اشاره کنم این است که داستان فیلم کاملاً واقعی است، کرونا وارد کشور شده بود، کمبود نیرو وجود داشت و من تصمیم گرفته بودم که با تغییر شیفت خود به عنوان پرستار بخش کرونا باشم.

وی اضافه کرد: آقای مسعودی وقتی از این کار من خبردار شد، ازم درخواست کرد که با دوربین وارد بخش بشوم و از اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهد تصویربرداری کنم. ساخت این فیلم از همین‌جا جرقه خورد و به نظرم آمد که می‌تواند روایت صحیحی از کرونا از منظر یکی از کادر درمان را به تصویر بکشد.

این مستندساز درباره انتخاب فرم موبایلی برای ساخت این مستند گفت: پیشنهاد شد که به سمت ساخت مستند موبایلی برویم تا هم روایت واقعی‌تر باشد و هم محدودیت‌های بیمارستان برای ورود دوربین رعایت شود. البته با توجه به اینکه از کادر بیمارستان هستم، احتمالاً ممنوعیت‌های کمتری برای ورود دوربین به بیمارستان داشتم، اما طبیعتاً با ۲-۳ روز تصویربرداری نمی‌شد فیلمی واقعی ساخت. در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که با دوربین موبایل تصویربرداری کنیم تا بتوان در طولانی مدت تصویربرداری کرد.

جهانی عنوان کرد: به نظرم مستندهای موبایلی، مستندترین نوع از فیلم‌های بیوگرافی است، چرا که از ابزاری استفاده می‌کنید که کاملاً مستند است و فیلمساز در هیچ اتفاقی دست نمی‌برد. به هر حال حضور افراد تیم تولید نظیر فیلمبردار، صدابردار و … باعث برهم خوردن وقایع شده و ممکن است سوژه به‌گونه‌ای رفتار خود را سانسور کند، این موضوع در حالی است که در مستندهای موبایلی چنین چیزی وجود ندارد. بر همین اساس، تلاش کردیم که فیلم‌مان کاملاً مستند باشد.

کارگردان مستند «آنجا سپیده‌دم» درباره بازخوردها پس از ساخت این فیلم گفت: بازخوردهای بسیار خوبی داشتیم؛ اهالی فن آن را پسندیدند، چیزی که ما را دلگرم کرد و نشان داد که کارمان را درست انجام داده‌ایم این بود که در بخش کارگردانی فیلم‌های بلند جشنواره سینماحقیقت نامزد شد. عامه مردم نیز می‌گفتند که چیزهای جدیدتری درباره کرونا دریافت کردیم. در این مستند تلاش کردیم که به خانواده کادر درمان بیشتر بپردازیم.

مستند «آنجا سپیده‌دم» امشب ۲ آبان ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۲۴ و ۹ صبح فرداست.

کد خبر 633782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha