ترس و اضطراب همان‌قدر که به روح و جسم آسیب می‌زند، انسان را از حرکت درست در مسیر اهدافش دور کرده و تلخی و سختی در پی دارد.

استرس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شاید امروز همان روزی باشد که برای خیلی از کارها مثل درس خواندن، ورزش و رژیم گرفتن وعده آن را به خودمان می‌دادیم.

اما در کنار همه این کارهای عقب‌افتاده امروز باید به کار دیگری پایان داد، که آن ترس و اضطراب است!

شناختن این دو عامل نگرانی و حال بد در زندگی، می‌تواند آن را از بین برده و سلامتی و انرژی مثبت را به ارمغان بیاورد.

ترس و اضطراب چیست؟

تـرس یک هیجان قوی است که بر ذهن و بدن ما تاثیر مستقیم دارد. ترس می‌تواند اخطارهای قوی پاسخ در زمان‌های اضطراری هم، چون زمانـی که در آتش گرفتار می‌شـویم یا مورد حمله قـرار می‌گیریم، ایجاد کنـد. ترس توانایی آن را دارد که در صـورت مواجهـه بـا رویدادهـای بی‌خطر ماننـد امتحانات، سـخنرانی، شـغل جدید، دیدارها یـا حتی مهمانی موثـر واقـع شـود.

ایـن یک واکنـش طبیعی به یـک تهدید درک‌شـده یا واقعی اسـت. اضطـراب از واژه‌هایی اسـت کـه مـا بـرای برخـی از انـواع ترس اسـتفاده می‌کنیم.

ترس و اضطـراب می‌تواند برای مـدت کوتاهی دوام آورده و سـپس از بین رفته و البته می‌شود بیشتر از این مدت کوتاه تداوم یافته و ذهن انسان را درگیر کند.

این دو عامل نگرانی، یعنی و ترس و اضطراب بسیار قوی‌اند، چرا که بر اشـتها، خـواب، تمرکز، سـفر، لـذت بـردن از زندگی، یـا حتـی تـرک خانه، رفتـن به محـل کار یا مدرسـه موثرند.

این رفتار توانایی آن را دارد که بر سلامت اثر منفی گذاشته و انسان را از انجام کارهای روزمره باز دارد. برخـی تحـت تأثیـر تـرس قـرار گرفته و ممکـن اسـت از موقعیـت‌هایـی کـه آنهـا را وحشـت‌زده یا مضطـرب می‌کنـد، اجتناب کننـد. شکسـتن این چرخه ممکن اسـت دشـوار باشـد، امـا روش‌های زیـادی برای انجـام آن وجـود دارد. می‌توان آموخت که چگونه ترس کمتری داشـته و با آن کنار آمده و مانع لذت از زندگی نشد.

چه چیز باعث ترس می‌شود؟

دانستن اینکـه از چـه چیـز می‌ترسـید و اینکـه وقتـی از چیـزی می‌ترسـید چگونـه رفتـار می‌کنید، بـرای هر فردی متفاوت اسـت. اولین قدم حل مشکلِ ترس، دانستن و شناختن ترس است. ترس اگر از حد خودش فراتر برود انسان متوقف و زندگی را سخت می‌کند.

چه چیزی شما را مضطرب می‌کند؟

اضطـراب، نوعی ترس برشمرده می‌شود، همچون مورد گفته‌شده در مبحث شناخت ترس، برای دانستن مشکلات ناشی از اضطراب نیز، شناختن  آن ضروری است.

کلمـه اضطـراب معمولا هنگامـی کـه تـرس آزاردهنده‌ای متوجه انسان شده و ادامه‌دار است، گفته می‌شود. اضطراب زمانی است که ترس ما در برای آنچه که در آینده رخ می‌دهد باشد نه صرفا زمان حال. تغییراتی کـه هنگام تـرس و اضطـراب احسـاس می‌شود، به دلیل آن که هیجان اولیه یکسان است، بسیار شبیه هم هستند.

علائم ترس و اضطراب را بشناسید!

در هنگام ترس و اضطراب واکنش‌های بدن پرسرعت شده و گاها این علائم دیده می‌شود:

تپش قلب یا بی‌نظمی در ضربان قلب

نفس کشیدن پرسرعت

ضعف در عضلات

عرق کردن زیاد

احساس دل‌شوره

تمرکز بر روی هر چیزی دشوار است

احساس سرگیجه

بی‌میلی و ناتوانی در غذا خوردن

احساس سرما یا گُرگرفتگی

خشک شدن دهان

ضعفی عضلات

۵ راهکار کاربردی برای کاهش ترس و اضطراب در زندگی روزمره

دلیل رخ دادن این اتفاق این است که بدن با احسـاس تـرس، فرد را برای اضطـرار آماده می‌کنـد، در نتیجه جریان خون را بـه ماهیچه‌هـا رسانده، قنـد خـون را افزایـش داده و ایـن توانایـی روانـی را می‌دهـد کـه روی موضوعـی کـه بـدن شـما به عنـوان یـک تهدیـد تلقـی می‌کند، تمرکـز کنید.

اضطراب در بلندمدت، ممکن است برخی از علائم فوق و همچنین احساس ترس آزاردهنده‌ای را به فرد متحمل کند، مشکل در خوابیدن، تجربه‌ سردرد، یا مواجه با مشکل در در ادامه کار و برنامه‌ریزی برای زندگی از عوامل ایجاد و پایداری اضطراب و ترس است.

در ادامه ۵ راه کابردی برای کاهش ترس و اضطراب را برای شما ذکر کرده‌ایم.

۱- ورزش کردن

ورزش استرس را کاسته و به فعالیت بدن نظم می‌دهد. ورزش کردن برای روح، چون مسکن قوی عمل کرده و اضطراب را کنترل می‌کند.

۲- نوشتن احساسات

دانستن آن چه انسان را آزرده و چه چیز او را خرسند می‌کند از اهداف مهمی است که نوشتن دنبال می‌کند. وقتی از حال و روز خود شناخت داشته باشیم می‌توانیم به بهترین نحو به خودمان کمک کنیم. شناخت آن چه اثر منفی دارد و چه چیز حال انسان را خوب می‌کند و سبب شکرگزاری از خدا می‌شود و قدم مهمی در کنترل ترس و اضطراب است.

۳- برنامه‌ریزی

برنامه ریزی نه تنها از اصول مهم موفقیت است، بلکه به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، تصور کنید انسانی که دائما از انجام کارهای روزانه اش واهمه دارد و دچار اضطراب است؛ زمان بندی کارها و برنامه ریزی که رفته رفته دقیق می‌شود چقدر می‌تواند به کاهش ترس و اضطراب خودش کمک کند.

۴-خوشحال بودن

احساس خوشحالی برای هر فرد تعریف متفاوتی دارد؛ ممکن است کسی با گذراندن وقت در کنار خانواده احساس خوشحالی کند و دیگری با معاشرت دوستانه و گردش و تفریح این حس را تجربه کند. دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی، خرید کردن، کتاب خواندن، انجام کار و فعالیت‌های انسان دوستانه هر کدام می‌توانند خوشحالی مطلوبی را به فرد هدیه کنند.

۵- تغذیه سالم

پرهیز از مصرف کافئین‌ها، توجه به مواد غذایی سالم و تازه و عدم مصرف فست‌فودها نگرانی انسان از مبتلا شدن به بیماری را کاسته و به سلامت جسم و در نهایت سلامت روان کمک می‌کند.

کد خبر 633626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha