مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی پیش‌بینی کرد که امسال ۱۶۰هزار تن انار از باغ‌های این استان برداشت شود.

برداشت انار - شهرضا

احمد اسدی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: در بیش از ۱۰هزار و ۵۰۰هکتار از باغ‌های استان مرکزی انار کشت می‌شود که این باغ‌ها به صورت عمده در ساوه و به صورت جزئی در برخی شهرستان‌های نیمه‌گرمسیر چون محلات، دلیجان و بخشی از تفرش هستند.

وی تصریح کرد: ممکن است مردم، شهرستان تفرش را به عنوان شهری سردسیر که در آن گردو پرورش داده می‌شود به یاد بیاورند، اما بخشی از این شهرستان در نزدیکی ساوه نیمه‌گرمسیر است و انار خوبی دارد.

اسدی با بیان اینکه انتظار می‌رود امسال حدود ۱۶۰هزار تن انار از استان برداشت شود، گفت: متوسط عملکرد انار استان در ۷هکتار ۱۵تن پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مواجهه با حادثه سرمازدگی باغ‌های انار در سال‌های گذشته موجب کاهش عملکرد این باغ‌ها شد که خوشبختانه با میانگین مطلوبی که در سال جاری رقم خورد، مرکزی پس از یزد دومین استانی است که بیشترین سطح کشت و تولید انار در کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی ارقام این محصول در استان را شامل ملس ترش ساوه، ملس شیرین ساوه، یوسفخانی، خالک و برخی ارقام جزئی دیگر دانست، اما تاکید کرد که بیش از ۸۰درصد ارقام استان را ملس ساوه تشکیل داده است.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۵درصد انار شهرستان ساوه به عنوان انارهای خطی از سوی شرکت‌های این شهرستان از جمله شرکت نارایران و غیره که از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های کشور محسوب می‌شوند، برداشت شده است و در صنعت آبگیری و اسانس‌گیری و دیگر صنایع فرآوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته اسدی، در حال حاضر حدود ۵درصد از انار استان مرکزی به خارج از کشور صادر و بیش از ۶۰ تا ۷۰درصد در کشور توزیع می‌شود و ۲۰درصد باقی مانده در سطح استان به مصرف می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه صادارت این محصول به دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، افزود: کشورهای عربی و حاشیه خلیج‌فارس همچون عمان، امارات و همچنین کشورهای آذربایجان، ارمنستان، عراق و افغانستان متقاضی انار استان مرکزی هستند که برخی از کشورهای اروپایی چون آلمان، سوئد را نیز می‌توان به این اسامی افزود.

به گفته اسدی، آثار تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی در باغ‌های استان از جمله باغ‌های انار استان مرکزی محسوس است و در صورتی که در سال‌های آینده در این باره تدبیری اتخاذ نشود، کاهش عملکرد در واحد سطح را شاهد خواهیم بود.

از دیگر مشکلات انارکاران که معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی به آن اشاره کرد، آفتاب‌سوختگی در باغ‌ها در نتیجه کاهش رطوبت نسبی هوا و افزایش دماست.

او افزود: کرم گلوگاه انار نیز از جمله مشکلات فرعی در حوزه انار استان است که در سال‌های اخیر با اتخاذ راهکارهای مکانیکی بسیاری در این خصوص، جمعیت آن رو به کاهش است.

کد خبر 633522

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha