معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از بازگشت ۲۶۰۰ نفر نخبه ایرانی فارغ‌التحصیل از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ایران خبر داد.

سورنا ستاري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سورنا ستاریدمعاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در حاشیه آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جوایزی مانند نوبل که اقدام به انتخاب افراد برجسته در حوزه‌های مختلف می‌کند و همچنین جایزه مصطفی (ص) که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود، در واقع الگوهای علمی هستند و جهان اسلام می‌تواند جایزه‌ای برای خودش داشته باشد.

وی با اشاره به روند انتخاب دانشمندان برتر جهان اسلام در جایزه مصطفی(ص)، اظهار کرد: در این دوره از جایزه دانشمندان برتر در دو بخش انتخاب شدند؛ یک دسته از دانشمندان معرفی‌شده دانشمندانی هستند که مقیم کشورهای اسلامی‌اند.

ستاری با بیان اینکه این دسته از دانشمندان برگزیده تحصیلات خود را در کشورهای دیگر به پایان رسانده‌اند و در کشورهای اسلامی به فعالیت خود ادامه داده‌اند، ادامه داد: بخش دیگر برگزیدگان، افرادی هستند که می‌توانند به دانشمندان اسلامی در پیشبرد علم کمک کنند که اقدام بسیار ارزشمندی است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نمونه این دانشمندان را می‌توان در همه ادوار جایزه مصطفی(ص) مشاهده کرد، یادآور شد: کشف دانشمندانی که در اعطای جوایز دیگر جهانی دیده نمی‌شوند، می‌تواند یکی از اهداف جایزه مصطفی(ص) باشد و فکر می‌کنم که اعطای این جایزه حرکت و اقدام جدی در حوزه علم و فناوری در کشورهای اسلامی باشد.

وی درباره برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان برای بازگشت نخبگان ایرانی، توضیح داد: در ۵ سال گذشته برنامه‌ای را برای بازگرداندن نخبگان ایرانی مقیم خارج در بنیاد ملی نخبگان اجرایی کردیم که تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از این نخبگان که از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا فارغ التحصیل شده‌اند، در قالب این برنامه به کشور برگشته‌اند.

ستاری اضافه کرد: حدود ۲۵ درصد از این تعداد نخبه ایرانیِ بازگشته به کشور در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیتند، ولی بیشتر آنها در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی که بعضا خود آنها مؤسس بوده‌اند، مشغول به فعالیت شدند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری تاکید کرد: این اقدام برنامه‌ای است که در بنیاد ملی نخبگان برای بازگردان نخبگان ایرانی توسعه داده شده است.

کد خبر 633426

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha