گروه بین‌الملل: پس از درگیری شبه‌نظامیان وابسته به مقتدا صدر در شهر عماره با نیروهای دولتی که به کشته شدن دهها نفر انجامید، دیروز آرامش نسبی در این شهر برقرار شد.

درپی این حادثه مقتدا صدر از هواداران خود خواست خویشتن‌دار باشند و متعاقب آن نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، یک هیأت بلندپایه امنیتی را به ریاست وزیر مشاور در امور امنیت ملی و دو وزیر و نمایندگی از وزارت دفاع و کشور را برای بررسی اوضاع به عماره اعزام کرد.

در حال حاضر کنترل شهر برخلاف اخبار قبلی در اختیار نیروهای دولتی است.

درگیری روز پنجشنبه در عماره زمانی آغاز شد که قاسم التمیمی رئیس استانی اطلاعات پلیس عراق که از اعضای اصلی گردان‌های بدر است توسط بمب جاده‌ای کشته شد.

نیروهای دولتی مسئول این ترور را نیروهای جیش المهدی وابسته به مقتدا صدر اعلام کردند که متعاقب آن درگیری دو طرف شیعه در عماره آغاز شد.

از سوی دیگر دیروز اعلام شد که نمایندگان احزاب از دولت نوری مالکی خواستند که به‌دلیل عدم توانایی در پایان‌دادن به خشونت‌ها دولت را منحل کرده و از وزرای توانمند و باکفایت در کابینه جدید خود استفاده کند.

در همین حال منابع سیاسی در نجف اعلام کردند که نوری مالکی ضمن اعتراض و شکایت از مشکلات موجود در عراق به‌ویژه مشکلاتش با همپیمانانش در فهرست ائتلاف یکپارچه شیعه در نزد آیت‌الله سیستانی، حمایت و کمک ایشان را برای از بین بردن موانع موجود بر سر راه آشتی ملی در عراق خواستار شد.

اما درگیری‌ها و اختلاف‌نظرها در میان گروه‌های سیاسی در عراق تنها مربوط به اختلاف در صفوف شیعیان این کشور نیست.

درخواست نمایندگان پارلمان عراق برای تغییرات در دولت مالکی

خبرگزاری عراق گزارش داد: دفتر جلال طالبانی رئیس جمهور این کشور، با صدور بیانیه‌ای حارث الضاری رئیس هیات علمای مسلمین عراق را به ایجاد فتنه و آشوب طائفه‌ای در این کشور متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: در حالی که تمامی احزاب و گروههای خیرخواه داخلی و خارجی جهت ایجاد صلح و آرامش در عراق و توقف خشونت‌ها تلاش می‌کنند، بعضی‌ها عمدا به دنبال ایجاد فتنه و آشوب و قرار دادن موانع بر سر راه برقراری آشتی ملی در عراق هستند.

این بیانیه همچنین اظهارات الضاری را تلاش جهت تحریک عراقی‌ها علیه رهبرانشان دانست.

الضاری، سید عبدالعزیر حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، طالبانی و همچنین مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق را به تلاش برای تقسیم این کشور متهم کرده بود.

مسلمانان عراق سند میثاق مکه را امضا کردند

سند میثاق مکه که براساس آن تلاش خواهد شد تا به کشتار شهروندان عراقی در مناقشات مذهبی و طایفه‌ای خاتمه داده شود، جمعه شب در مکه مکرمه به امضای 25 نفر از علما و روحانیون شیعه و سنی عراق رسید.

این سند در ده بند تنظیم و در آن بر حفظ حرمت اموال، جان و ناموس مسلمین، تمسک به وحدت ملی اسلامی و آزادی افراد ربوده شده بی‌گناه و گروگان‌های مسلمان و غیرمسلمان در عراق تأکید شده است.

در این سند همچنین با محکوم کردن حمله به مساجد و حسینیه‌ها، بر لزوم محترم‌شمردن اماکن عبادی اهل سنت و شیعه و رد هرگونه تعرض و آزار و اذیت پیروان مذاهب اسلامی تأکید شده است.

میثاق مکه از شیعیان و اهل سنت عراق خواست تا در یک جبهه واحد قرار گیرند و از استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت و همچنین از روحانیون و علما در داخل و خارج عراق نیز می‌خواهد از بندهای ده‌گانه این سند حمایت کنند.

تداوم خشونت و کشتار در عراق

در تداوم حوادث خونبار در عراق دیروز بر اثر حمله افراد مسلح به غیرنظامیان در شهر الخالص در شمال شرقی بغداد سه نفر کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

در بغداد نیز به گزارش نیروهای آمریکایی یک سرباز این کشور به قتل رسید. همچنین افراد مسلح یاسر محسن عبدالحمید معاون سازمان اوقاف اهل تسنن عراق را ربودند.

در همین شهر بر اثر وقوع یک انفجار طی عملیات انتحاری 5 نفر کشته و 15 تن دیگر مجروح شدند.

ارتش آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای از کشته شدن یکی از رهبران ارشد القاعده در منطقه رمادی و دستگیری هفت تن از همدستان وی خبر داد.

کد خبر 6333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز