مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

۲۸ مهرماه به‌عنوان «روز اراک» نامیده شده‌است، اما بخش قابل‌توجهی از مردم شهر اطلاع دقیقی از این موضوع و دلیل نامگذاری ندارند.

اراک

همشهری آنلاین-فاطمه چاپاری: امروز «روز اراک» است؛ در سال ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر اراک ۲۸ مهرماه را به‌عنوان «روز اراک» نامگذاری کرده‌است. دلیل این نامگذاری به امیرکبیر برمی‌گردد؛ بیش‌از ۱۷۰ سال قبل، در چنین روزی «میرزا محمدتقی‌خان فراهانی» ملقب به امیرکبیر، یکی از مشاهیر ایران، به‌عنوان صدراعظم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار انتخاب شد. با اینکه صدراعظمی امیرکبیر تنها ۳ سال و ۳ ماه به‌طول انجامید، اما آوازه اقدام‌های آموزشی، اجتماعی و سیاسی او پس از گذشت بیش‌از یک‌ونیم قرن، هنوز در اذهان ایرانیان جاری است. مردم اراک از کودکان و نوجوانان گرفته تا سالخوردگان، امیرکبیر را می‌شناسند؛ برخی با تأسیس مدرسه دارالفنون و برخی با روزنامه «وقایع اتفاقیه» از کارهای امیرکبیر یاد می‌کنند، اما کم‌تر کسی از تاریخ آغاز صدارت او و نامگذاری «روز اراک» آگاه است.

غربت «روز اراک» درمیان شهروندان

بی‌خبری شهروندان از روز اراک
«نرگس بیات» معلم بازنشسته تاریخ، متولد اراک است و اکنون در ۵۴ سالگی خود دراین شهر سکونت دارد. همان‌طور که درایستگاه تاکسی ایستاده‌ایم، از او می‌پرسم که آیا خبر دارید «روز اراک» چه روزی است؟
او سر تکان می‌دهد و می‌گوید: «اراک؟ مگر «روز اراک» هم داریم؟» با سر تأیید می‌کنم و از تاریخ صدارت امیرکبیر که می‌پرسم بین سال‌های ۱۲۲۷ یا ۱۲۲۸ مردد است. دختری جوان کنار او ایستاده و با کنجکاوی وارد گفت‌وگو می‌شود و می‌گوید: «در یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی درباره این روز مطلبی دیدم؛ گمان می‌کنم روز اراک در مهرماه است.
بیشتر مردم اراک مانند خانم بیات از این موضوع که یکی از روزهای سال به نام اراک نامگذاری شده است، اطلاع دقیقی ندارند. معدود افرادی که از این روز خبر دارند نیز از چرایی نامگذاری بی‌خبر هستند.

احیای هویت فرهنگی
سرپرست شهرداری اراک در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری دراین باره می‌گوید: هدف از نامگذاری یک روز به نام شهر، احیای هویت فرهنگی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی است.
«محمد جعفرپور» ادامه می‌دهد: با توجه به رشد شتابان شهر اراک و تسلط صنعت دراین منطقه، خلأ به‌وجود آمده در پیوندهای اجتماعی شهر محسوس است.
وی تصریح می‌کند: به‌دلیل صنعتی و مهاجرپذیر بودن اراک، جمعیت این شهر ترکیب ناهمگونی دارد. از این‌رو، حس‌تعلق شهروندی درمیان شهروندان اراک آن‌چنان که باید پررنگ نیست. برهمین اساس تلاش کرده‌ایم به بهانه «روز اراک» در برنامه‌هایی که از روز ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود و تا یک هفته ادامه دارد، در راستای تقویت حس تعلق شهروندی درمیان مردم شهر بکوشیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی
با توجه به اینکه برنامه‌های فرهنگی شهرداری اراک ازسوی سازمان فرهنگی - ورزشی این نهاد برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌شود، به‌سراغ «اکبر رضایی» سرپرست سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری اراک رفتیم. وی با بیان اینکه ازجمله راه‌های تقویت هویت‌شهری، استفاده از مشارکت‌های مردمی در برنامه‌های شهری است، اظهار می‌کند: ۶۰ درصد از برنامه‌های هفته فرهنگی اراک با مشارکت‌های مردمی و با استفاده از ظرفیت‌های بومی این شهر برگزار می‌شود.
وی می‌گوید: سعی کرده‌ایم بیش‌از نیمی از برنامه‌های فرهنگی این هفته را با مشارکت مردم شهر برگزار کنیم و از طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی استفاده کرده‌ایم. دراین میان طرح‌هایی هم بوده که به‌دلایل مختلف مانند تکراری بودن، یا عدم امکان برگزاری دراین بازه زمانی محدود و... مورد تأیید قرارنگرفته است. در تلاش هستیم دبیرخانه «روز اراک» را دائمی و از ظرفیت‌های شناسایی شده در آینده نیز استفاده کنیم.
به‌گفته سرپرست سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری، بخشی از برنامه‌های هفته اراک شامل جشنواره‌ها و جُنگ‌های فرهنگی ورزشی به‌صورت‌مستقل ازسوی این سازمان طراحی شده‌است و برخی دیگر با مشارکت دیگر نهادهای فرهنگی برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان مرکزی نیز با تأکید بر نمایش ظرفیت‌ها در «روز اراک»، از برگزاری جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: این جشنواره ازجمله برنامه‌هایی است که با هدف گسترش دانش روز گردشگری، خلاقیت در کارآفرینی و اشتغال‌زایی در مقاصد نوین گردشگری در بازار تاریخی اراک و سرای کتابفروش‌ها برگزار می‌شود.
به‌گفته «هما داوری»، دبیر جشنواره ملی توسعه گردشگری پایدار خلاق، دراین جشنواره، شهر اراک میزبان استادان شاخص گردشگری ایران خواهد بود که در خانه امیرکبیر سخنرانی خواهند داشت و بازدید از جاذبه‌های تاریخی اراک ازجمله بازار اراک و روستای «هزاوه» به‌صورت مجازی و زنده به نظر مخاطبان در سراسرکشور خواهد رسید.
وی ادامه می‌دهد: موضوع‌هایی که دراین جشنواره ازسوی استادان شاخص کشور مطرح می‌شود، از مباحث به‌روز حوزه گردشگری است و از مهم‌ترین ویژگی‌های این جشنواره می‌توان به تخصیص عواید مالی آن برای احیای جنگل‌های زاگرس اشاره‌کرد.

اکران رایگان فیلم
معاون امورهنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز درباره برنامه‌های روز و هفته اراک به خبرنگارهمشهری می‌گوید: در برنامه‌های «روز اراک» همه دستگاه‌های متولی فرهنگ شرکت دارند که معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین هفته تدارک نمایش فیلم‌های سینمایی درچند سالن شهر را به‌صورت رایگان درنظر گرفته‌است.  
«افشین حسینی» ادامه می‌دهد: در برنامه‌ای دیگر سعی داریم با معرفی فعالان حوزه هنر و سینمای شهر به ستاد برگزاری «روز اراک» برای دریافت نشان و لوح، ضمن قدردانی از این هنرمندان، در راستای شناساندن آنان به مردم بکوشیم. همچنین دراین هفته از فیلم «ازعراق تا اراک» ساخته «سعید شاه‌حسینی، فیلمساز اراکی، رونمایی می‌شود.

***
به‌نظر می‌رسد هدف از برگزاری برنامه‌های فرهنگی در «روز اراک» در سومین سال پیاپی، تنها شناساندن هویت این شهر به مردمان این دیار است و باید دید آیا این برنامه‌ها می‌تواند از ظرفیت‌های مردمی این شهر به‌خوبی استفاده کند و مفاخر آن را به مردم سراسر کشور معرفی کند. اینها درحالی‌است که اراک به مهد مفاخر کشور معروف بوده و محل تولد فرهیختگان زیادی است؛ موضوعی که ضرورت معرفی هرچه بیشتر مفاخر و قابلیت‌های این شهر را به مردم سراسر کشور دوچندان می‌کند.

کد خبر 633200

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha