یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

۳ امامزاده در روستاهای بخش آفتاب وجود دارد. امامزاده علی‌اکبر(ع) در روستای پلائین، امامزاده ابوالقاسم(ع) در روستای آفتاب و امامزاده سه‌برادران(ع) در روستای دانگه قرار گرفته است.

امامزاده
  •  امامزاده علی‌اکبر(ع)

بقعه متبرکه امامزاده علی‌اکبر(ع) در روستای پلائین در فاصله ۱۵ کیلومتری تهران نزدیک مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی واقع شده است. ساختمان اصلی امامزاده علی‌اکبر(ع) قدیمی خشتی و گلی و دارای گنبدی خشتی است و جاذبه تاریخی دارد. این بنا جزء آثار ملی به ثبت رسیده و در سال ۱۳۷۴ با نظارت میراث فرهنگی استان تهران مورد مرمت و توسعه قرار گرفته است. دیوارهای داخلی حرم سفیدکاری و کاشیکاری شده و محراب کاشیکاری شده زیبایی نیز در آن وجود دارد. محوطه این امامزاده به مساحت ۳ هزار و ۵۰۰ مترمربع دیوارکشی و درختکاری شده و محل مناسبی برای استراحت زائران است.

  •  امامزادگان سه‌برادران(ع)

بقعه امامزادگان سه‌برادران(ع) در خیابان شهید رجایی روستای دانگه قرار گرفته و از شمال به قلعه خورائین، جنوب به زمین‌های کشاورزی و از شرق به مترو ایستگاه باقرشهر منتهی می‌شود. این ۳ امامزاده، ۳ سید بزرگوار بودند که در زمان ورود حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به شهرری به این منطقه آمده و در این مکان زندگی کرده‌اند. امامزاده علی‌کیا، قاسم و جوانشیر با ۱۰ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منتسب می‌شوند و از سادات بزرگوار حسنی قرن پنجم هجری به شمار می‌آیند. دورتادور بقعه را فضای بایر و زمین‌های کشاورزی پر کرده و چند خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. در گذشته سنگ قبری برای این امامزادگان وجود نداشت و با خشت و آجر سکوهایی کوچک برای ۳ امامزاده ساخته شده بود. این امامزاده تا سال ۱۳۷۴، ۳ گنبد داشت که از خشت و گل ساخته شده بود و تقریباً هر سال روی گنبدها را کاهگل می‌کشیدند و طی چند سال اخیر مرمت و نوسازی اینجا با مشارکت خوب اداره اوقاف و شهرداری منطقه ۱۹ انجام شده است.

  •  امامزاده ابوالقاسم(ع)  

امامزاده ابوالقاسم از نوادگان گرامی امام صادق(ع) در روستای آفتاب واقع شده است. بنای اصلی و گنبد آستان امامزاده ابوالقاسم(ع) متعلق به ۷۰۰ سال پیش و خشت و گلی و ثبت میراث فرهنگی ثبت شده و بنای تازه ساخت شامل شبستان جنوبی قدمت ۶۰‌ساله دارد. برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مناسبت‌های مختلف توسط تولیت امامزاده برگزار می‌شود و یکی از اقدامات مدیریت امامزاده ایجاد بستر مناسب برای فعالیت خیّران و ارائه خدمات به نیازمندان است.

کد خبر 633019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha