کارنامه‌کاری شهرداری منطقه ۱۶ در زمینه شناسایی و پاکسازی فضاهای بی‌دفاع شهری بسیار روشن است و تقریباً در هرکدام از نواحی ۶‌گانه که بگردید چندین نمونه از این پاتوق‌های محلی را پیدا می‌کنید که با تلاش «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ به ثمر رسیده است.

همسایه های مزاحم

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:   کارنامه‌کاری شهرداری منطقه ۱۶ در زمینه شناسایی و پاکسازی فضاهای بی‌دفاع شهری بسیار روشن است و تقریباً در هرکدام از نواحی ۶‌گانه که بگردید چندین نمونه از این پاتوق‌های محلی را پیدا می‌کنید که با تلاش «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ به ثمر رسیده است. پیام‌های متعدد تقدیر و تشکر شهروندان از عملکرد شهرداری منطقه ۱۶ درسامانه‌های نظارتی شهرداری تهران نیز می‌تواند پشتوانه محکمی باشد برای کار و تلاش بیشتر و رسیدن به شهر و محله‌ای مطلوب برای زیستن. در هفته‌های گذشته چند اتفاق خوب درمحدوده ناحیه ۵ منطقه ۱۶ افتاده که بی‌ارتباط با سوژه این هفته ما نیست. به گفته اهالی تا قبل از اقدام شهرداری برای پاکسازی و مناسب‌سازی فضاهای بی‌دفاع شهری، این نقاط محل اتراق آدم‌های ناباب از معتادان تزریقی و متجاهر گرفته تا کارتن‌خواب‌ها و موادفروشان بوده است. به کمک شهروندان و مسئولان شهرداری از حال و هوای دیروز و امروز پاتوق‌های محلی برایتان نوشتیم.

درگذشته اگر درمحدوده منطقه ۱۶ قدم می‌زدید با زمین‌های متروکه و فضاهای بی‌دفاع شهری فراوانی مواجه می‌شدید که به دلیل انواع ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی که به همراه داشتند به وصله‌های ناجور محله و شهرمان تبدیل شده بودند اما در چند سال اخیر به کوشش شهرداری تعداد بسیاری از این فضاها پاکسازی و به نقاط اجتماعی و پاتوق‌های محلی تغییر ماهیت پیدا کردند و با هویت تازه‌ای در دل محله‌ها متولد شدند. بدون‌ تردید این محل‌ها دیگر وصله ناجور محله نیستند و از آن دوران پرآسیب فاصله زیادی گرفته‌اند.

  • داشتن محله‌ای امن و آسوده حق ماست

«زکریا یاورزادگان» از اهالی ساکن در نزدیکی خیابان شهید مهاجر، نخستین شهروندی است که در ناحیه ۵ منطقه ۱۶ با او مواجه می‌شویم. او با انگشت اشاره، نقطه‌ای را نشانمان می‌دهد که مدتی قبل به محلی بدنام تبدیل شده بود. جایی که معتادان متجاهر بدون ترس انواع موادمخدر تزریقی و صنعتی را مقابل دیده رهگذران مصرف می‌کردند و حتی در مقابل اعتراض ساکنان و رهگذران به آنها و اینکه از محله‌شان زودتر بیرون بروند با نشان دادن سرنگ آلوده و حمله به سمت شهروندان تهدیدشان می‌کردند که کاری‌شان نداشته باشند وگرنه صدمه می‌بینند، اما دیگر از آن روزها فقط خاطرات تلخش درذهن باقی مانده و با بیرون راندن معتادان متجاهر وکارتن‌خواب‌ها از این محل با تلاش شهرداری و همکاری نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج می‌توان گفت که امنیت و آسایش به محله‌شان بازگشته است. کنجکاوی برای دیدن فضای پاتوق محله جدید در خیابان شهید مهاجر باعث شد تا به آنجا برویم. فضای داخل پاتوق کاملاً آرام به نظر می‌رسد. نصب نیمکت‌های رنگی، پایه چراغ‌های روشنایی، گلکاری و کاشت نهال در اطراف آن توانسته آثار شوم و سیاه فضای گذشته را به خوبی از بین ببرد. این شهروند با بیان اینکه زندگی در محله‌ای امن و آسوده حق اهالی است از همت شهرداری برای برچیدن دورهمی معتادان و افراد خلافکار و ایجاد پاتوق محلی قدردانی می‌کند.

خداحافظی با همسایه‌های مزاحم
«میثم صمدی»/  شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶
  • نمی‌گذاریم پاتوق محله دست نااهل بیفتد!

«میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ پیش‌تر برایمان تعریف کرده بود که آگاهی شهروندان نسبت به مسائلی همچون «حقوق شهروندی» و «وظایف شهروندی» افزایش چشمگیری پیدا کرده و برای همین می‌بینیم که آنها نسبت به حفظ امکاناتی که در شهر و محله‌شان به وجود می‌آید حس مشارکت و همکاری بیشتری نشان می‌دهند. برای نمونه می‌توان به تعصب اهالی نسبت به پاتوق‌های محلی تازه تأسیس اشاره کرد که ساکنان دیگر اجازه نمی‌دهند این فضاها به دست نااهلش بیفتد و یا به کلونی معتادان و خلافکاران تبدیل شود.  

«جلال اعتمادی» از جوانان هم‌محله‌ای هر روز با دوستانش به پاتوق‌های محلی سر می‌زنند تا مبادا خلافکاران فرصتی برای اشغال و تصرف این فضاها پیدا کنند. آنها با مسئولان ناحیه ۵ منطقه ۱۶، کلانتری ۱۶۰ خزانه بخارایی و همچنین پایگاه‌های بسیج ارتباط و تعامل خوبی برقرار کرده‌اند تا در زمان ضروری از امکانات آنها برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌هایی که یکهو سر وکله‌شان در محله‌ها پیدا می‌شود استفاده کنند. نکته قوت این ماجرا حضور خواهران بسیجی درکنار مدیر و کارشناسان اداره اجتماعی ناحیه ۵ است تا در جمع‌آوری و انتقال بانوان معتاد متجاهر با مسئله‌ای مواجه نشوند و آنها فرصت فرار پیدا نکنند. البته شهروندان به همین کارها بسنده نمی‌کنند و با راه‌اندازی ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و... فضای پاتوق‌ها را پر شور و نشاط نگه می‌دارند.

خداحافظی با همسایه‌های مزاحم

  • تلاش برای ساماندهی و تعیین تکلیف املاک بایر و متروک

میثم صمدی، شهردارناحیه ۵ منطقه ۱۶ اطلاعات خوبی در این زمینه دراختیارمان می‌گذارد. اول اینکه سامان بخشیدن به وضعیت اراضی بایر و بدون استفاده که به تعبیر مدیران شهری با نام فضاهای بی‌دفاع شهری شناخته می‌شوند به همین راحتی نیست. گاهی این زمین‌ها مالک یا مالکان حقیقی و خصوصی دارند و شهرداری نمی‌تواند بدون اجازه آنان به این زمین‌ها رسیدگی کند؛ هر چند این قبیل کارها هزینه‌های سنگینی روی دوش شهرداری بگذارد. گاهی هم این اراضی بلاتکلیفند و مالکیت مشخصی ندارند و برای همین شهرداری می‌توانند طبق قانون و مقررات، این زمین‌ها را ساماندهی و به سرانه ضروری شهروندان اضافه کند. اما در هر صورت شهرداری برای تأمین نظر شهروندان و برآوردن نیاز آنان، با شناسایی مالکان این زمین‌ها از آنها می‌خواهند که هرچه زودتر نسبت به روشن شدن تکلیف املاکشان اقدام کنند و در صورت بی‌توجهی و عدم تمکین مالکان به اخطارها، شهرداری از طریق مراجع قضایی و با دریافت مجوز قانونی و با حضور عوامل انتظامی می‌تواند این اراضی را ساماندهی و پاکسازی کند. به عقیده صمدی ساده‌ترین روش در موضوع فضاهای بی‌دفاع شهری همکاری خود مالکان است همچنان که مدیریت محله بدون مشارکت مردم معنایی ندارد.

  • پاتوق‌های محله مرکز تعاملات اجتماعی شوند

«سمیرا ترابی» مدیر اداره اجتماعی ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۶ که برای تثبیت نظم و امنیت در پاتوق‌های محلی گشت روزانه و مستمری با حضور مأموران کلانتری ۱۶۰ خزانه بخارایی، اعضای فعال پایگاه‌های مقاومت بسیج‌ترتیب داده تأکید می‌کند که حفظ و پایداری نظم و امنیت این پاتوق‌ها چندین مرتبه از ساخت و راه‌اندازی آن مهم‌تر است. ترابی عقیده دارد که مادامی این پاتوق‌ها پابرجا می‌مانند که به مرکز تبادلات و تعاملات اجتماعی تبدیل شوند و هیچ روزنه‌ای برای نفوذ ناهنجاری و آسیب باقی نماند. وی عنوان می‌کند که می‌توان با برگزاری برنامه‌های متنوع از جمله مسابقات ورزشی، فرهنگی و اجتماعی پای همه شهروندان در گروه‌های سنی مختلف را به این نقاط باز کرد.

.

  • کانون «مو سپیدان شهر» راه‌اندازی می‌شود

مسئولان ناحیه ۵ منطقه ۱۶ قصد دارند در آینده نزدیک کانون «موسپیدان شهر» را با هدف تکریم سالمندان و همچنین بهره‌برداری از تجربه‌های گرانقدر آنان راه‌اندازی کند. البته این کانون در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و در چند سال اخیر به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و محدودیت‌های اجتماعی کمی از رونق افتاده که به نظر می‌رسد با توجه به اجرای طرح واکسیناسیون و بهبود شرایط نسبی سلامت شهروندان این کانون هم به روزهای اوج خود برگردد. «میثم صمدی» شهردار ناحیه ۵ منطقه ۱۶ از برنامه‌های متفاوت این کانون به موضوعات جالبی همچون جمع‌آوری کتابچه خاطرات سالمندان تا برگزاری لیگ‌های ورزشی برای آنان در رشته‌های شطرنج، پرتاب دارت و... اشاره می‌کند که می‌تواند باعث شور و نشاط آنان شود.

کد خبر 632974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha