منطقه ۱۸ ویژگی‌های منحصربه فردی دارد که آن را از مناطق دیگر متمایز می‌کند. دورتادور این منطقه را بزرگراه‌هایی مثل آزادگان، آیت‌الله سعیدی، ۴۵ متری فتح و جاده قدیم کرج احاطه کرده است. نکته بعدی وجود بازارها و بازارچه‌هایی است که قدمت زیادی دارند و به دلیل تنوع کالا و خدمات توانسته نظر شهروندان سایر نقاط شهر را به این پهنه جلب کند.

تصادف در بزرگراه

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  بنابراین یکی از برنامه‌های مهمی که در حوزه معاونت حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری منطقه ۱۸ به‌طور جدی دنبال شده و می‌شود، ایمن‌سازی و روان‌سازی ترافیک، کاهش سوانح و تصادفات رانندگی و حفظ جان شهروندان است. به گواه آمار تصادفات فوتی سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، که حدود ۴۰ نفر بوده، ۱۰‌درصد کاهش داشته و طبق آن ۴ نفر کاهش مرگ در معابر منطقه ۱۸ به ثبت رسیده است. پروژه‌های ترافیکی که در این منطقه دنبال می‌شود متنوع و گسترده است و به همین منظور برای آگاهی از آن سراغ «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ رفتیم تا با جزئیات و اهمیت اجرای این برنامه‌ها آشنا شویم.  

معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۸ | آمار فوتی تصادف در بزرگراه‌ها را به صفر می‌رسانیم

پروژه‌هایی که اجرای آن در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ قرار گرفته به چند دسته تقسیم می‌شود؛ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت. اصلاح هندسی معابر، نصب وسایل و تجهیزات ایمنی در فهرست پروژه‌های کوتاه‌مدت؛ ساخت پهلوگاه در بزرگراه‌ها، راه‌اندازی پارکینگ مکانیزه جزء پروژه‌های میان‌مدت و البته ساخت پارکینگ طبقاتی و ایستگاه‌های جدید مترو در زمره پروژه‌های بلندمدت قرار دارند. «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل‌وترافیک منطقه ۱۸ تأکید می‌کند که در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه مسائل ترافیکی منطقه افتاده است.

وی با بیان اینکه نصب ۱۲ کیلومتر نیوجرسی در بزرگراه‌های پر رفت‌وآمد از جمله آزادگان برای ایمن‌سازی معابر و جلوگیری ازترد عابران پیاده از عرض گذرگاه و تأمین آرامش خاطر رانندگان عبوری انجام شده است، می‌گوید: «این نوع پروژه‌های ترافیکی نقش زیادی درکاهش تصادفات رانندگی دارد. همه تلاش ما این است که با فرهنگسازی بیشتر و افزایش آگاهی شهروندان در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی آمار فوتی‌ها و کشته‌های تصادفات بزرگراه‌ها را به صفر برسانیم.» او با اشاره به گزارش مستند پزشکی قانونی و کارشناسان راهور عنوان می‌کند که با انجام چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌ها در محدوده منطقه ۱۸ آمار تصادفات فوتی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، با ۱۰‌درصد کاهش، از ۴۰ نفر به ۳۶ نفر رسیده که البته باید تلاش کرد این آمار همچنان سیر نزولی پیدا کند.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۸ | آمار فوتی تصادف در بزرگراه‌ها را به صفر می‌رسانیم

  • پهلوگاه‌های اضطراری و کاهش تصادفات

رانندگی‌های طولانی‌مدت حتماً خستگی و خواب‌آلودگی را به همراه خواهد داشت. به نظر شما بهترین راه برای حل این مشکل چیست. «اکبر دیلمانی» از رانندگان قدیمی منطقه ۱۸ است که با خودرو سنگین کار می‌کند و مجبور است برای بردن بار به شهرهای مختلف سفر کند. او در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: «هر زمان که احساس خواب‌آلودگی کنم تلاش می‌کنم در جایی مناسب توقف کنم و پس از استراحت به راهم ادامه دهم، البته جایی که خطری نداشته باشد و باعث تصادف نشود.» احمدی‌راد درباره اقدامات انجام شده برای تأمین امنیت شهروندان می‌گوید: «از جمله کارهایی که در محدوده بزرگراه‌ها انجام شده ساخت ۴ پهلوگاه اضطراری برای توقف و استراحت رانندگان عبوری است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ ادامه می‌دهد: «طبق گزارش کارشناسان پلیس راهوردرصد بالایی از تصادفات فوتی و جرحی در بزرگراه‌ها که معمولاً شب هنگام رخ می‌دهد به علت خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان است. افرادی که ساعت‌ها در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنند و با وجود خستگی مفرط جایی برای استراحت و تجدید قوا پیدا نمی‌کنند و در یک لحظه دچار حادثه می‌شوند. با توجه به اهمیت این موضوع ۴ پهلوگاه در بزرگراه‌های منطقه ۱۸ ساخته شده که مورد استقبال رانندگان عبوری قرار گرفته است. پهلوگاه‌های اضطراری نقش زیادی در نجات جان راننده‌های جاده دارد؛ چه برای رانندگان خسته و چه برای رانندگانی که خودرویشان ناگهان دچار نقص فنی می‌شود و باید در جای مناسب توقف کنند.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۸ | آمار فوتی تصادف در بزرگراه‌ها را به صفر می‌رسانیم
«فرجاد احمدی‌راد»/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸

 معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ در سال ۱۳۹۹ میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران رتبه اول را در زمینه آموزش شهروندان از طریق فضای مجازی کسب کرد؛ آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی از موضوعات آموزشی مجازی پرمخاطب بود

  • شهروندان از آموزش مجازی استقبال کردند

 بعد از شیوع ویروس کرونا استقبال شهروندان از شبکه‌های اجتماعی روند رو به رشدی داشته است و بر همین اساس معاونت حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری منطقه ۱۸ با راه‌اندازی شبکه آموزش مجازی در کانال‌ها و گروه‌های اجتماعی در محله‌ها، ‌سراهای محله و... تلاش کرده تا آگاهی و معلومات ضروری در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی را با استفاده از این ظرفیت در اختیار شهروندان قرار دهد. احمدی‌راد با بیان اینکه شهروندان طی این مدت از آموزش‌های مجازی بهره‌مند شده‌اند، می‌افزاید: «خوشبختانه منطقه ما در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در زمینه مقدار و کیفیت برنامه‌های آموزش مجازی در جایگاه نخست ایستاده که این موفقیت را مدیون تلاش شبانه‌روزی همکاران در شبکه آموزش مجازی منطقه ۱۸ و همچنین استقبال شهروندان از این برنامه‌ها هستیم.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۸ | آمار فوتی تصادف در بزرگراه‌ها را به صفر می‌رسانیم

  •  فاز مطالعاتی ساخت پارکینگ طبقاتی

اگر این روزها از کنارگذر خیابان شهیدان بهرامی به سمت بزرگراه آیت‌الله سعیدی عبور کنید متوجه حصارکشی و استقرار کارگاه ساختمانی در زمین بزرگ ضلع شمالی ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۸ می‌شوید. اینجا قرار است یکی از پارکینگ‌های بزرگ خودرویی ۱۶ پالتی و ۱۷۶ واحدی ساخته شود و طبق پیش‌بینی‌ها با تأمین بودجه لازم تا ۲ سال آینده دراختیار شهروندان قرار گیرد. معاون حمل‌ونقل‌وترافیک شهرداری منطقه ۱۸ با اشاره به آمار بالای‌ تردد خودروها در محور خیابان شهیدان بهرامی که در جوار بازار بزرگ فروشندگان البسه و پوشاک، کیف و کفش و... قرارگرفته، می‌گوید: «وجود پارکینگ طبقاتی در نزدیکی این بازار کمک شایانی به رفع گره‌های ترافیکی و تسهیل‌ تردد خودروها خواهد کرد.» وی در ادامه از آغاز چندین طرح مطالعاتی صحبت می‌کند و می‌افزاید: «چند نقطه برای ساخت پارکینگ خودرو مکان‌یابی شده که از جمله آنها زمین مقابل دادسرای شهید مطهری درخیابان شهید آقایی(حیدری شمالی)، زمین مناسب در نزدیکی سینما تماشا و محوطه همجوار بوستان کارمند است که به‌طور حتم با اجرای این پروژه‌ها شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان خواهیم بود.»

۱۰ دستگاه اتوبوس صفر کیلومتر و استاندارد به ناوگان حمل‌ونقل عمومی منطقه ۱۸ اضافه شده است.

۸ خانه دوچرخه در محدوده منطقه ۱۸ راه‌اندازی شده که متصدیان آن بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دوچرخه را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

کد خبر 632963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha