حریفان او از قهرمانان صاحب‌نام کشتی جهان بودند. هریک از آنها در رقابت در وزن ۸۲ کیلوگرم سابقه‌ای طولانی داشتند و غلبه بر آنها برای «پژمان پشتام» آسان نبود، ولی این اتفاق افتاد و پشتام پشت صاحبان مدال‌های نقره و برنز جهان را به خاک رساند تا فرزندان ری در سربلندی ایران در رقابت‌های جهانی نروژ سهم بیشتری داشته باشند.

مدال جهانی

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  در طول یک قرن اخیر پشتام نخستین کشتی‌گیر اهل باقرآباد ری است که در مسابقات کشتی جهانی مدال به دست آورده است. گفت‌وگوی ما با این قهرمان باقرآبادی پیش روی شماست.

  در روزهایی که برای اعزام به مسابقات آماده می‌شدید، خبر انصراف شما از شرکت در رقابت‌ها منتشر شد. این خبر صحت داشت؟
مادرم در علاقه‌مندی من به ورزش و تحمل مشکلات مسیر قهرمانی تأثیر زیادی داشت. در نوجوانی که در کلاس‌ها و باشگاه‌های ورزشی تمرین می‌کردم، او با مهربانی مادرانه‌اش مراقب سلامتی و روحیه من بود تا با برخورد به مشکلات دلسرد و خسته نشوم. البته اوایل که به‌صورت حرفه‌ای وارد رشته کشتی شدم، مادرم راضی نبود و مرتب می‌گفت در کشتی زد و خورد وجود دارد و سلامتی‌ات به خطر می‌افتد. گوش‌هایت می‌شکند و صورتت آسیب می‌بیند. رشته اسب‌سواری را دنبال کن که تفریح و ورزشی شاد و بی‌خطر است، ولی وقتی در مسابقات آسیایی ۲۰۱۷ قهرمان شدم، مادرم خیلی خوشحال شد و پس از آن همه مسابقات من را پیگیری می‌کرد. حتی بسیاری از قهرمانان، داوران و کشتی‌گیران مطرح جهان را می‌شناخت. حدود ۸ ماه پیش از اعزام به نروژ مادرم بر اثر بیماری از دنیا رفت که ضربه روحی بزرگی برای من بود و از ادامه تمرینات و شرکت در رقابت‌ها منصرف شدم. مدتی بعد با صحبت‌های پدر و برادرم تصمیم گرفتم با شرکت در مسابقات و بالا بردن پرچم کشورمان باعث شادی روح مادرم شوم.


  این موضوع در جریان مسابقات و رویارویی شما با حریفان تأثیرگذار بود؟
پس از آنکه تصمیم گرفتم تمریناتم را ادامه دهم، اجازه ندادم ناراحتی روحی بر آمادگی من تأثیر بگذارد. رقابت‌ها برای من سنگین بود و با آنکه تازه وزنم را تغییر داده بودم، تمرینات سختی داشتم تا با شرایطی مناسب روی تشک ظاهر شوم. رقبایم از قهرمانان جهان بودند و نماینده رژیم صهیونیستی هم‌گروهی‌ام بود که در صورت رویارویی با او حتماً از ادامه رقابت‌ها انصراف می‌دادم. به لطف خدا در مرحله نخست و یک چهارم نهایی مسابقات، به خوبی توانستم رقبای خود را پشت سر بگذارم و به مرحله نیمه نهایی برسم. نماینده رژیم صهیونیستی هم پیش از نیمه نهایی حذف شد. در نیمه نهایی «برهان آکبوداک» ترک، هیچ برتری فنی به من نداشت، ولی آن روز ۳ کشتی سنگین داشتم که باعث شد ۵ بر ۲ مغلوب او شوم و به دیدار رده‌بندی بروم.


  بچه‌محل بودن شما با «حمید سوریان» در ورودتان به رشته کشتی فرنگی چقدر مؤثر بوده است؟
برادر بزرگ ترم آزادکار است و در مسابقات استانی و کشوری مختلف شرکت می‌کند. من هم از نوجوانی در کشتی آزاد تمرین می‌کردم. وقتی آوازه قهرمانی‌های حمید سوریان بلند شد، کنجکاو شدم بدانم بچه‌محل من چطور به این سطح از موفقیت رسیده و باعث سربلندی مردم شهرش شده است. چون سوریان فرنگی کار می‌کرد، من هم وارد این رشته شدم. الان هم حضور «ژنرال ۵ ستاره» ری در جمع مسئولان و کادر فنی تیم‌ملی کشتی فرنگی برای من و دیگر اعضای تیم یک غنیمت است و تأثیرگذاری حضور «محمد بنا» و «رسول خادم» را بیشتر می‌کند. صحبت‌های سوریان پیش از آغاز مسابقات باعث شد فرنگی‌کاران امید و انگیزه مضاعفی به دست آورند و برای کسب نتیجه با جان و دل تمرین کنند.


  اهالی ری قهرمانی شما را چطور جشن گرفتند؟
اهالی شهرری و به‌ویژه مردم باقرشهر همیشه با محبت خود من را شرمنده می‌کنند. در این مسابقات هم که نخستین مدال جهانی در کشتی فرنگی را از «اسلو» به باقرشهر آوردم، اهالی ری سنگ تمام گذاشتند و تعداد زیادی از آنها در فرودگاه به استقبالم آمدند. مراسم مختلفی هم در باقرشهر و شهرری برگزار کردند. همین محبت‌ها به ورزشکاران انگیزه می‌دهد که سلامتی خود را به خطر بیندازند و با وجود آسیب‌هایی مانند دیسک کمر، دیسک گردن و آسیب‌دیدگی گوش و زانو باز هم برای پیروزی و خوشحال کردن مردم تلاش کنند.


  پررنگ بودن‌منش پهلوانی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشتی‌گیران جنوب شهری است. چه عاملی باعث پرورش این‌منش در ورزشکاران جنوب شهر شده است؟
در شهرری وجود مربیان بااخلاقی مانند مرحوم «عبدالله زارع» سبب شدمنش جوانمردی در ورزشکاران ری ریشه‌دارتر شود. مربیان شهرری که اغلب از ورزشکاران و قهرمانان قدیمی ری هستند به اصول اخلاقی و رفتار جوانمردانه بیشتر از اجرای فنون کشتی اهمیت می‌دهند و کشتی‌گیران پس از پا گذاشتن به تشک کشتی می‌آموزند که برای برد و مغلوب کردن حریف نبایدمنش پهلوانی را فراموش کنند. البته در مسابقات رسمی گاهی فشار روانی و فضای مسابقه طوری است که پایبندی ورزشکاران به این اصول کمتر می‌شود ...


  امکانات رشته کشتی فرنگی در شهرری و باقرشهر را چطور می‌بینید؟
در این شهر سالن‌های ورزشی مناسبی فعالیت می‌کند و تعداد زیادی از مربیانی که به کشتی ری خدمت می‌کنند، صاحب‌نام هستند. فدراسیون کشتی هم بیشتر از گذشته به کشتی فرنگی توجه می‌کند، ولی این امکانات برای کشف و پرورش استعدادهای بالقوه کشتی ری کافی نیست و باید مسئولان به این شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

«پژمان پشتام» | مدال جهانی را از «اسلو» به «باقرشهر» آوردم

  •   افتخارات و عناوین ورزشی پژمان پشتام

 مقام سوم مسابقات جهانی اسلو ۲۰۲۱ و کسب مدال برنز در وزن ۸۲ کیلوگرم
 قهرمان مسابقات آسیایی آلماتی ۲۰۲۱ و کسب مدال طلا در وزن ۷۷ کیلوگرم
 نایب قهرمانی مسابقات آسیایی دهلی‌نو ۲۰۲۰ وکسب مدال نقره در وزن ۷۷ کیلوگرم
 قهرمانی بازی‌های آسیایی داخل سالن عشق‌آباد ۲۰۱۷ و کسب مدال طلا در وزن ۷۵ کیلوگرم
 نایب قهرمانی رقابت‌های سیزم(ارتش‌های جهان) اسکوپیه در وزن ۷۵ کیلوگرم

  • خاک ری پشتام‌ها و سوریان‌های ناشناخته بسیاری دارد

«پژمان سلطان‌مراد پشتام» تنها نماینده ری در تیم‌ملی کشتی کشور نیست و در طول دوره‌های مختلف بسیاری از فرزندان این خاک زرخیز در افتخارآفرینی‌های تیم‌ملی کشتی آزاد و فرنگی سهیم بوده‌اند. «مهدی سبزعلی» از جمله قهرمانان کشتی ری است که عنوان «آخرین طلایی سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در بازی‌های آسیایی» را در کارنامه ورزشی درخشان خود ثبت کرده است. سبزعلی معتقد است ورزشکارانی مانند سوریان و پشتام مشتی نمونه خروار هستند و استعداد قابل توجه جوانان ری در رشته کشتی را نشان می‌دهند.

او می‌گوید: «کشتی شهرری زمانی بیشترین قهرمانان را به تیم‌ ‌ملی معرفی می‌کرد. زمانی که من در تیم‌ملی عضویت داشتم، ۱۰ نفر از هم‌تیمی‌هایم بچه‌محل من و اهل ری بودند. محسن سوریان در ۴۸‌کیلوگرم، حسن شاهسون در ۵۲‌کیلوگرم، ذبیح ولی‌پوریان در ۵۷‌کیلوگرم، رضا صنعتکار و اکبر بهتویی در ۶۳‌کیلوگرم، مهدی صادق‌پور در ۶۸‌کیلوگرم، ولی اکبر در ۷۴‌کیلوگرم، مرتضی یارمتاقی در ۸۲‌کیلوگرم، محمد شربیانی در ۹۰‌کیلوگرم، مهدی شربیانی در وزن ۱۰۰‌کیلوگرم و من در وزن ۱۳۰‌کیلوگرم همگی از بچه‌های شهرری بودیم که در تیم‌ ‌ملی حضور داشتیم، اما حالا فقط تعداد انگشت‌شماری از استعدادهای شهرری این اقبال را پیدا می‌کنند که در سطح ملی دیده شوند.» سبزعلی امکانات شهرری را برای کشف و پرورش استعدادهای کشتی ری کافی نمی‌داند و می‌گوید: «اگر به ورزش این شهر به‌صورت خاص توجه شود، پشتام‌ها و سوریان‌های بسیاری به کشتی حرفه‌ای کشور معرفی می‌شوند.»

کد خبر 632960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha