چند وقتی است که «سید مرتضی روحانی» به‌عنوان شهردار جدید منطقه ۱۶ انتخاب شده و طبق دیده‌ها و شنیده‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را در دل محله‌ها آغاز کرده است.

محراب

همشهری آنلاین _ رضانیکنام: از جمله برنامه‌های روزانه و مستمر آقای شهردار که مورد استقبال اهالی نیز قرار گرفته، حضور ناشناس و گمنام در مساجد محله به وقت اقامه نمازجماعت ظهر و عصر و همصحبتی با شهروندانی است که در محله‌شان با مشکلاتی روبه‌رو هستند و می‌خواهند حرف‌شان را بی‌واسطه به گوش مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ برسانند. شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا روحانی در نخستین هفته‌های خدمتش در این منطقه به‌صورت سرزده و اتفاقی در محله‌ها حاضر شود و در مساجد پای درددل اهالی بنشیند این باشد که او رویکرد مسجدمحوری را پایه و اساس برنامه‌های خود قرار داده و به تعبیری قصد دارد با این سیاستگذاری مسیر تقویت پایگاه‌های مذهبی و معنوی در محله‌ها را بیشتر هموار کند. درگزارش پیش رو به بازدید سرزده روحانی از محله‌های جوادیه، خزانه شهید بخارایی، شهرک بعثت و شهید رجایی و همچنین دیدگاه شهروندان درباره این نوع تعاملات اجتماعی بین مسئولان و شهروندان پرداختیم.  

مساجد جزء پایگاه‌های مذهبی پرمخاطب در محله‌ها به شمار می‌روند که کارکردهای مختلفی دارند. برگزاری مراسم و برنامه‌های متنوع مذهبی در طول سال مثل جشن نیمه شعبان، ماه مبارک رمضان، سوگواری‌های محرم و صفر تا گلریزان برای آزادی زندانیان مالی جرائم غیرعمد، ویزیت پزشکی رایگان سالمندان از جمله این برنامه‌هاست. از این روست که شهردار منطقه ۱۶ بر این باور است که این مکان مقدس که به تعبیری خانه خداست می‌تواند به مرکز اصلی تعامل و تبادل نظر بین مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود.

گره‌گشایی از مشکلات محله پای محراب
محمد آزادی/ دبیر شورایاری محله جوادیه
  •  نمازگزاران مسجد سادات جوادیه  از هر دری سخن گفتند

جوادیه یکی از محله‌های قدیمی شهر تهران است که از جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همواره در کانون توجه مسئولان قرار داشته و دارد. وقتی شهردار منطقه ۱۶ تصمیم می‌گیرد نمازجماعت ظهر و عصر را در جمع نمازگزاران و شهروندان مسجد سادات جوادیه اقامه کند فکر نمی‌کرد که پس از خواندن نمازجماعت و ظرف مدت زمان چند دقیقه توسط مردم شناخته شود. «محمد آزادی» دبیر شورایاری محله جوادیه که به دلیل نزدیکی محل کارش، همیشه نمازجماعت را با اهل محل در مسجد سادات جوادیه می‌خواند، نخستین فردی است که شهردار منطقه ۱۶ را می‌شناسد و به اهالی معرفی می‌کند.

او عنوان می‌کند که در این دیدار غیرمنتظره که بدون هماهنگی قبلی برگزار شد شهروندان به نوبت در مقابل روحانی قرارگرفتند و به راحتی از مشکلات و کمبودهای محله‌شان را بیان کردند. آزادی، از رفع سدمعبر و وانتی‌های سیار و مزاحم در خیابان اصلی جوادیه به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مطرح شده با سکاندار مدیریت منطقه ۱۶ یاد می‌کند که روحانی نیز قول رفع آن را به اهالی داده است. کمبود سرانه فضای سبز، تلاش برای ایجاد کار و حرفه برای جوانان تحصیلکرده و جویای کار و افزایش امکانات ورزشی برای بانوان از دیگر مطالبی بوده که به‌طور مستقیم به اطلاع شهردار منطقه ۱۶ رسیده است.

گره‌گشایی از مشکلات محله پای محراب
سید مرتضی روحانی / شهردار منطقه16

شهردار منطقه ۱۶: تعامل با اقشار مختلف و جلب مشارکت آنها در اداره امور شهر و محله با قوت و برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد دنبال خواهد شد

گره‌گشایی از مشکلات محله پای محراب
محمود بختیاری/ دبیر شورایاری شهرک بعثت
  •  افزایش سرانه‌ها  خواسته ساکنان شهرک بعثت

یکی دیگر از دیدارهایی که شهردار منطقه ۱۶ به تازگی در شهرک بعثت انجام داده در مسجدجامع شهرک بعثت اتفاق افتاده که البته نکات جالبی دارد. سید مرتضی روحانی، وقتی به محله می‌رسد تا خودش را به جمع نمازگزاران مسجد برساند با دسته عزاداری روبه‌رو می‌شود که اهالی برای سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در محله برپا کرده بودند. حاج «محمود بختیاری» دبیر شورایاری شهرک بعثت و محله شهید بهشتی می‌گوید: «شهروندان بومی و محلی در صفوف منظم مشغول عزاداری بودند که متوجه فردی شدند که در جمع قرار گرفته بود و با سینه‌زنی کنار عزاداران می‌خواست در این برنامه شرکت کند، اما افراد غریبه بین ساکنان قدیمی شهرک بعثت که اغلب‌شان با هم نسبت فامیلی دارند خیلی زود شناسایی می‌شوند.»

وی با بیان اینکه شهردار منطقه ۱۶ چنان صمیمانه در جمع اهالی قرار گرفته بود که کسی حدس نمی‌زد او یکی از مسئولان منطقه باشد، می‌افزاید: «در این زمان «حمید نظام» فرمانده پایگاه بسیج ۲۶۵ خزانه شهید بخارایی شهردار منطقه ۱۶ را شناخت و ضمن قدردانی از حضورش در برنامه عزاداری، خواهان تداوم این نوع برنامه‌ها در محله‌ها شد.»
 بختیاری عنوان می‌کند که روحانی، پس از شرکت در مراسم عزاداری اهالی شهرک بعثت درگفت‌وگوی چهره به چهره در جریان مهم‌ترین مطالبات و معضلات ساکنان قرار گرفت. عمده‌ترین خواسته اهالی بدین شرح مطرح شد؛ ترمیم و بازسازی اصولی زمین‌های چمن مصنوعی واقع در پشت خیابان شهید مطهری و بوستان زنگنه، ایجاد امکانات مناسب برای برگزاری تمرینات و مسابقات گل کوچک در رده سنی کودکان و نوجوانان، تلاش برای توافق بین مالک و شهرداری برای واگذاری و تملک زمین بی‌استفاده واقع در خیابان یاسمن و ساخت مجموعه ورزشی چندمنظوره برای استفاده اهالی برای افزایش سرانه ورزشی و افزایش سرانه فضای سبز شهرک. گرچه هنوز چند روز از این دیدار نگذشته، اما اهالی انتظار دارند که هرچه زودتر این خواسته‌ها محقق شود.

گره‌گشایی از مشکلات محله پای محراب

  •  تلاش برای رفع آسیب‌ها در محله خزانه شهید بخارایی

محله خزانه شهید محمد بخارایی در منطقه ۱۶ ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ از فراوانی مساجد، حسینیه‌ها و نهادهای خیریه تا مشارکت خودجوش اهالی در برنامه‌های مختلف شهری، اجتماعی و... اگر به خاطر داشته باشید نخستین بار طرح کوچه‌های دوستی و رنگی در این محله اتفاق افتاد و مدیران شهرداری و همچنین اعضای شورای‌شهر ضمن بازدید از این کوچه‌ها، این اتفاق را مورد تقدیر قرار دادند. سید مرتضی روحانی که در مسجد فاطمیه محله خزانه شهید محمد بخارایی با اهالی و ساکنان دیدار داشت، یکی از آثار و برکات مشارکت و همیاری شهروندان در اداره امور شهر را رسیدن به شعار «کارمحوری و شهروندمحوری در سایه رضایت شهروندی» می‌داند و تأکید می‌کند که تعامل با اقشار مختلف و جلب مشارکت آنها در اداره امور شهر و محله با قوت و برنامه‌ریزی منسجم و کارآمد دنبال خواهد شد.
«کاظم فتحی» دبیر شورایاری محله خزانه شهید محمد بخارایی از اقدام شهردار منطقه ۱۶ در زمینه سرکشی به محله‌ها و بررسی خواسته‌ها و مشکلات اهالی تقدیر می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه به دلیل اینکه از حضور شهردار خبری نداشتم موفق به دیدار ایشان نشدم، اما از طریق این رسانه محلی برخی از مشکلاتی که ساکنان محله خزانه شهید محمد بخارایی با آن دست به گریبان هستند را به اطلاع شهردار منطقه ۱۶ می‌رسانم.

برای مثال تعیین تکلیف کارخانه تعطیل شده روغن‌نباتی قو که شهرداری برای تغییر کاربری آن می‌تواند برنامه اصولی داشته باشد تا از این طریق بخشی از سرانه‌های مورد نیاز شهروندان در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برطرف شود. یا ساماندهی بازار پرنده‌فروشی‌ها و از همه مهم‌تر روشن شدن وضعیت فعالیت ۲۳۷ باب مغازه اوقافی در موقعیت خیابان‌های شهیدان عاکفی و دردشتی که مسائل و آسیب‌های زیادی را به محله تحمیل می‌کند. دبیر شورایاری محله خزانه شهید بخارایی در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری می‌کند: «با رویکرد اصولی و جدیت شهردار منطقه ۱۶ در تحقق مطالبات مردم انتظار داریم که آسیب‌های اجتماعی این محله کاهش پیدا کند و محله خزانه شهید بخارایی به محله آرمانی و مورد نظر شهروندان نزدیک‌تر شود.»

کد خبر 632955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha