روزهای پنج‌شنبه و جمعه آینده یک جبهه هوای سرد وارد استان البرز می‌شود که دما را در مناطق مرتفع و کوهستانی به ۴ تا ۷درجه زیر صفر می‌رساند.

هواشناسی

مدیرکل هواشناسی البرز اعلام کرد که با ورود توده هوای سرد به استان، دمای البرز بین ۴ تا ۷ درجه کاهش می‌یابد و به همین دلیل کشاورزان باید هشدارها را جدی بگیرند.
آرش بهاروند احمدی با بیان اینکه گذر موج ناپایدار ضعیف و سرد از اواخر هفته جاری از منطقه البرز مرکزی در ارتفاعات سبب کاهش محسوس دما و یخبندان خواهد شد، گفت: این وضعیت جوی تا اوایل هفته آینده در استان البرز استمرار دارد.
مدیرکل هواشناسی استان البرز تاکید کرد که تعویق کشت پاییزه در استان با توجه به کاهش محسوس دما، برداشت فوری کشت ذرت علوفه‌ای  و انتقال محصولات برداشت شده به انبارها، برداشت محصولات حساس باغی مانند انگور، سیب، پسته و گردو، تنظیم دمای شبانه گلخانه‌ها و تامین سوخت مناسب در سالن‌های تولیدی، گلخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کارگاه‌های پرورش قارچ، جابه‌جایی کندوهای زنبور عسل و دام‌های عشایر به مکان‌های مناسب استان ضروری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز به کشاورزان نسبت به کاهش دما و یخبندان طی روزهای آینده در این استان هشدار داد و گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان البرز، شهرستان‌ها وشهرداران باید ضمن آگاهی از وضعیت جوی اعلام شده، آمادگی لازم را برای اندیشیدن تمهیدات مورد نیاز از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی و بهداشتی (درصورت نیاز) داشته باشند.  
محمدرضا فلاح‌نژاد افزود: همکاری با نیروهای امدادی، راهداری، امورحمل ونقل جاده‌ای، پلیس راهور و عوامل مردمی استان در این زمینه مورد انتظار است.  
 

شرایط تحت کنترل است
با وجود این معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی البرز در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: انتظار سرد شدن هوای در پاییز امری طبیعی و قابل پیش‌بینی است. به همین دلیل همه چیز تحت کنترل است، اما توصیه‌های لازم به کشاورزان نسبت به سرد شدن هوا ارائه شده.
محمد تاج‌الدینی گفت: اغلب فعالیت‌های کشاورزی و زارعی استان در مناطق پایین‌دست صورت می‌گیرد که طبق پیش‌بینی‌ها افت دما در این مناطق خسارت بار نیست. همچنین گلخانه‌ها هم در مناطق یاد شده قرار دارند و به صاحبان آنها نسبت به تامین سوخت و  بازبینی وسایل گرمایشی گلخانه سفارش‌های لازم داده شده است.
وی افزود: اغلب محصولات باغی هم تابستانی هستند و حدود ۹۵درصد محصولات برداشت شده است.

عشایر به پایین دست رفتند
مدیر کل امور عشایر البرز هم در گفت و گو با همشهری آنلاین بیان کرد: اغلب عشایر استان هم دام‌های خود را به مناطق پایین‌دست و قشلاقی کوچانده‌اند و طبق گزارش‌ها عشایر و دام خاصی در ارتفاعات حضور ندارند.
علی نقدی بیان کرد: با این توصیف از طریق پیامک موضوع کاهش هوای استان به همه عشایر و دامداران منطقه اطلاع‌رسانی شده است.

کد خبر 632950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha