روستای سلیم‌آباد تنکابن با برگزاری جشن ثبت ملی روستای سفالگری، به عنوان نخستین روستای ملی سفال در مازندران معرفی شد.

جشن ثبت ملی روستای سلیم آباد تنکابن

به گزارش همشهری آنلاین، جشن ثبت ملی روستای سلیم‌آباد تنکابن به عنوان روستای ملی سفال امروز –دوشنبه ۲۶ مهر- با حضور اهالی این روستا، هنرمندان صنایع‌دستی، نماینده مردم تنکمابن، عباس‌آباد و رامسر در مجلس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و تعدادی از مسئولان شهرستانی در این روستا برگزار شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این مراسم اظهار کرد: ما از ۱۴مهر ۱۴۰۱ میزبان گردشگران و فعالان اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اکو هستیم و معتقدم غرب استان و به ویژه شهرستان تنکابن این استعداد را دارد که از ظرفیت‌های خودش در این رویداد رونمایی کند. یکی از ظرفیت‌های مهم استان و تنکابن نیز حوزه صنایع دستی است.
سیف‌الله فرزانه افزود: تولیدات صنایع دستی اگر با خلاقیت تولید شوند همواره بازار خود را دارند. حتی در شرایط تحریم که بر همه بخش‌های اقتصادی تاثیر گذاشت، صنایع دستی می‌تواند فعالیت خود را ادامه و گسترش دهد، زیرا به دلیل کاربردی بودنش تحریم‌پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: در گردشگری امروز جهان بر خلاف باور عمومی که در جامعه ما وجود دارد، جاذبه‌ها صرفا به روساخت‌هایی مانند هتل‌ها و ساختمان‌های مدرن وابسته نیستند. وزاری گردشگری کشورهای عضو اکو برای تماشای ساختمان‌های جدید به مازندران نمی‌آیند، بلکه به دنبال آشنایی با هویت و فرهنگ ما هستند و در این بین صنایع دستی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها محسوب می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به ثبت سلیم‌آباد به عنوان روستای ملی سفال خاطرنشان کرد: ضمن قدردانی از آقای محبعلی محبی و خانواده محبی که طی سال‌های اخیر برای حفظ هنر سفالگری و ترویج و گسترش آن تلاش کردند سپاسگزاریم و معتقدم با ثبت ملی این روستا که حاصل تلاش این مجموعه و پیگیری مسئولان شهرستان است، باید نگاه‌ها به آن بیشتر شود و حتی به فکر ثبت جهانی هم باشیم.
روستای سلیم‌آباد تنکابن به دلیل فعالیت همه اعضای خانواده محبی و تولید هزاران قطعه ظروف سفالی در سال و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی به دهکده سفال معروف است و اخیرا از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان روستای ملی سفال ثبت شد.

کد خبر 632765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha