کاسب حبیب خداست؛ وقتی مردمداری کند و حواسش به دخل و خرج همسایه‌ها باشد.

اهالي خيابان شاهد

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی :  اگر کسی توان خرید نداشته باشد رعایتش را کند و نداری‌اش را به رخ نکشد. مهربان باشد و خوش خو که آشنا و غریبه با او احساس راحتی کنند و او را امین خود بدانند. از این دسته کاسبان در شهرمان کم نداریم. حتی در زمانه‌ای که فرهنگ مردم‌دوستی شاید در بین برخی از آدم‌ها کمرنگ‌تر شده باشد. نمونه کاسبی که می‌توان گفت حبیب خداست و امین مردم، «محمدالله‌وردی» است.

مغازه‌دار خیابان شاهد. با اینکه از باز کردن مغازه سوپرمارکتش چند سالی نمی‌گذرد و از قدیمی‌های محله نیست اما توانسته خیلی خوب جای خود را در دل اهالی باز کند. همسایه‌ها دوستش دارند و خودشان او را به‌عنوان کاسب نمونه انتخاب و به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴ معرفی کرده‌اند تا از این کاسب خوشنام تقدیر شود. با او گفت‌وگو کردیم.  

مغازه سوپرمارکتی «الله وردی» تنها فروشگاه خیابان شاهد است. بزرگ نیست اما همین فضای دنج توانسته خیلی خوب پاتوق اهالی محله شود. جلو در خبری از جعبه یا چیدمان مواد خوراکی نیست چرا که‌الله‌وردی بیش از هر چیز به حقوق شهروندی اهمیت می‌دهد و دوست ندارد با سدمعبر کردن در پیاده‌رو، رفت‌وآمد را برای همسایه‌ها سخت کند. سرش شلوغ است. در هر ساعت از روز که باشد، مشتری دارد.

داخل مغازه چند مشتری به نوبت ایستاده‌اند تا کارشان راه بیفتد. تا وقتی مشتری دارد، گفت‌وگو نمی‌کند. حواسش به انجام سفارش اهالی هست. آن هم سریع و بی‌فوت وقت. هم کارشان را راه می‌اندازد و هم خبر از احوال سلامتی‌شان می‌گیرد. یک به یک. گویا برایش مهم است بیماری اصغرآقا بهبود پیدا کرده یا ماشین پسر حاج محمود درست شده است یا خیر. خلوت که می‌شود از خودش می‌گوید: «مدت زیادی نیست که در این محله مغازه سوپرمارکتی باز کرده‌ام. قبلاً در یکی از کارخانه‌های تولید محصولات لبنی به‌عنوان مسئول توزیع کار می‌کردم. آن جا که تعطیل شد سراغ کاسبی آمدم.» روی پیشخوان، یک تندیس دیده می‌شود.

«کاسب حبیب الله» طرح زیبایی است. گویا چند روز پیش آن را از سوی مسئولان شهرداری هدیه گرفته است. ‌الله‌وردی درباره‌اش می‌گوید: «معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه طرحی را اجرا کرده که اهالی کاسب نمونه محله خود را معرفی کنند. اهالی هم لطف کرده و من را انتخاب کرده بودند. هفته گذشته «مهدی اتحاد» شهردار ناحیه ۲، «مرتضی صلح میرزایی» دبیر شورایاری محله شاهد و جمعی از معتمدان محله به اینجا آمده و در حضور اهالی تندیس را اهدا کردند.» 

  • نسیه می‌دهیم حتی به شما 

حساب دفتری آقا محمد باز است

هنوز صحبت او به پایان نرسیده که یکی دو مشتری دیگر می‌آیند. یکی‌شان «حسن حاجی کریمی» همسایه قدیمی محله است. او از خوش خلقی‌الله‌وردی می‌گوید که هیچ‌گاه لبخند از روی لبهایش محو نمی‌شود. حاجی کریمی ادامه می‌دهد: «هر زمان که برای خرید می‌آییم با طیب خاطر پذیرای ماست. به‌خصوص احترام زیادی برای سالمندان قائل است.

مخالف گرانفروشی است و اگر جنسی در مغازه‌اش باشد با قیمت خرید قبل به قیمت امروز نمی‌فروشد.» در این حین پیرمردی از راه می‌رسد. چند قلم جنس برمی‌دارد و روی پیشخوان می‌گذارد. ‌الله‌وردی بی‌آن که حرفی بزند و پیرمرد شرمنده شود، قیمت آنها را در دفتری که آن جاست می‌نویسد. بعد هم مرد کاسب را دعا کرده و از مغازه خارج می‌شود. حاجی کریمی می‌گوید: «این مرد جوان برای اهالی محله بزرگی می‌کند. هوای بازنشسته‌ها را دارد. می‌داند که نیمه‌های ماه حقوق بازنشسته‌ها یا کارمندان ته می‌کشد. حساب آنها را در دفتر یادداشت می‌کند. اغلب حقوق که می‌گیرند تصفیه می‌کنند. علاوه بر آن افراد بی‌بضاعت یا بانوان سرپرست خانوار هم حساب دفتری دارند.» 

  • خدا برکت روزی‌ات را می‌دهد

مشتری مداری از صفات بارزالله‌وردی است. «پروین خوانساری» شهروند دیگری است که درباره او صحبت می‌کند و می‌گوید: «کافی است متوجه شود خانواده‌ای بضاعت مالی ندارد. به‌خصوص در این شرایط کرونا که خیلی از مردم شغل خود را از دست داده‌اند. بدون اینکه کسی متوجه شود، کمک‌شان می‌دهد. اگر نتوانند تسویه کنند به روی آنها نمی‌آورد.

خیلی از این افراد توسط اهالی به او معرفی می‌شوند.» او اساس کار خود را بر پایه اعتماد گذاشته است. برای همین اگر کسی ادعا کند توان پرداخت ندارد، پرس‌وجو نکرده و آبروی او را حفظ می‌کند. ‌الله‌وردی می‌گوید: «وقتی با مردم مدارا کنی خدا برکت روزی‌ات را می‌دهد. بعضی تصور می‌کنند اگر به کسی نسیه دهند یا ارزان بفروشند، ورشکست می‌شوند. در صورتی که اگر کاسب فقط به خودش فکر کند ممکن است درآمدی داشته باشد اما رضای خدا را دیگر نخواهد داشت.» 

  • «مهدی اتحاد»  شهردار ناحیه ۲ /طرح بازتاب خوبی دارد

حساب دفتری آقا محمد باز است


طرح «کاسب حبیب خداست» یکی از برنامه‌های کارآمد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴ است که اجرای آن در همه محله‌ها در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. به گفته «مهدی اتحاد» شهردار ناحیه ۲، این کار بین نواحی ۶‌گانه منطقه تقسیم‌بندی شده و همه محله‌ها موظف هستند کاسب نمونه خود را به معاونت اجتماعی و فرهنگی معرفی کنند.

به باور این مسئول، طرح مذکور بازتاب خیلی خوبی در بین کاسبان دارد. او می‌گوید: «با اجرای این طرح دیگر کاسبانی که فقط درآمدزایی مدنظرشان بوده به این مهم پی می‌برند که مشتری مداری چه تأثیری در کسب و کارشان دارد و نه تنها برکت روزی‌شان را افزون می‌کند بلکه دعای خیر دیگران را هم به همراه دارد. در واقع به مردمداری تشویق می‌شوند. این امر کم‌کم در بین شهروندان فرهنگسازی شده و جامعه ما به سویی پیش می‌رود که روابط مردم صمیمی‌تر خواهد شد.» 

  • مرتضی صلح میرزایی دبیر شورایاری محله شاهد /کسبه محله امتیازبندی شدند

حساب دفتری آقا محمد باز است


شورایاری در اجرای طرح «کاسب حبیب خداست» نقش مهمی را ایفا کرده است. «مرتضی صلح میرزایی» دبیر شورایاری محله شاهد در این‌باره می‌گوید: «با توجه به رویکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه برای اجرای طرح کاسب حبیب خداست، چند گزینه در نظر گرفتیم که کاسب نمونه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. در انجام این طرح شورایاری محله و اهالی کمک شایانی کردند.

یکسری افراد را شورایاری‌ها و چند نفری را هم سرای محله معرفی کرد. خصوصیات رفتاری و مشتری مداری کاسبان را امتیازبندی کردیم. دست آخر «محمدالله‌وردی» انتخاب شد. مهم‌ترین ویژگی او مردمداری‌اش است. اینکه اجناس را با قیمت مناسب ارائه می‌دهد و حتی به افراد بازنشسته و کم درآمد تخفیف می‌دهد. به باور صلح میرزایی نوع برخورد کاسب با مردم خیلی مهم است. او ادامه می‌دهد: «تقدیرنامه و تندیس و همراه با کارت هدیه تهیه کرده و با حضور جمعی از مسئولان شهری به او اهدا کردیم.» 

کد خبر 632703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha