معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: معمولا ممنوع‌الخروج کردن افراد که از اختیارات سازمان امور مالیاتی نیز محسوب می‌شود، با اطلاع قبلی انجام شده است.

ممنوع الخروج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمود علیزاده در پاسخ به ایراد مطرح شده از سوی رئیس دستگاه قضا مبنی بر ممنوع الخروج کردن افراد بدهکار توسط سازمان امور مالیاتی، اظهار کرد: طبق ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم اگر هر شخصی به عنوان مودی، بدهی مالیاتی داشته باشد و سقف آن از رقم مشخص شده بیشتر باشد و اقدام به پرداخت بدهی نکند، سازمان امور مالیاتی این اختیار را دارد که فرد را ممنوع الخروج کند.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای اژه‌ای نسبت به فرآیند انجام این حکم قانونی ایراداتی را مطرح کرده بودند؛ مبنی بر اینکه سازمان امور مالیاتی قبل از ممنوع الخروج کردن اشخاص، به نحو مطلوب و مقتضی به اطلاع این حکم را به اطلاع آن‌ها نمی‌رساند؛ بنابراین موضوع مورد نظر آقای اژه‌ای همین مورد بوده و نه اینکه سازمان امور مالیاتی اختیار ممنوع الخروجی افراد بدهکار را نداشته باشد.

علیزاده ادامه داد: ممنوع الخروج کردن هر شخص یعنی محرومیت از حقوق شهروندی و بنابراین فرد قبل از این حکم باید از آن مطلع باشد و آگاهی داشته باشد که بخشی از حقوق شهروندی اش از او گرفته می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان مالیاتی قبل از اجرای حکم ممنوع الخروجی، افراد را باخبر نمی‌کند، بیان کرد: ما تصور می‌کنیم که قبل از ممنوع الخروج کردن اشخاص به نحو مقتضی این موضوع را به اطلاع افراد می‌رسانیم. اما در عین حال، با فرمایشات رئیس دستگاه قضا مجددا بررسی می‌کنیم و اگر در فرآیند این کار نقصانی وجود دارد که این بخش را نا کارآمد کرده و به هر شکلی به اطلاع افراد نرسیده، برطرف کنیم.

گفتنی است؛ هفته گذشته محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه نسبت به برخی دستگاه ها از جمله سازمان امور مالیاتی و بانک ها در خصوص ممنوع الخروج کردن افرادی که به هر نحوی بدهکار محسوب می شوند، ایراداتی را مطرح کردند.

کد خبر 632646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha