شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: روسیه نیروهای خود را به‌صورت کامل از غرب گرجستان خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام روسیه در پی توافق اخیر این کشور با اتحادیه اروپا بوده است.

نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، دوشنبه گذشته برای میانجیگری در حل بحران قفقاز به همراه سولانا و باروسو راهی مسکو و تفلیس شده بود.

براساس توافقنامه‌ای که در مسکو و تفلیس امضا شد، قرار است روسیه نیروهایش را تا 15سپتامبر از بندر پوتی خارج کند.

گزارش‌های رسانه‌های گرجستان به نقل از مقامات مسئول این کشور و شاهدان حاکی است نظامیان روسیه دیروز بندر پوتی واقع در دریای سیاه و همچنین 5پست بازرسی بین شهرهای پوتی و سناکی را ترک کردند.

تلویزیون روسیه هم نیروهای این کشور را که در حال برچیدن پست‌های بازرسی خود در شهر پوتی و سوار شدن به کامیون‌ها بودند، نشان داد. ساکنان محلی اعلام کردند  که حدود 150نظامی روس و 10دستگاه تانک در بندر پوتی مستقر شده بودند.

در پی عقب نشینی روس‌ها از غرب گرجستان، اندری نسترنکو،سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت: این امر نشان می‌دهد که روسیه به توافقات خود کاملا پایبند است.

با این حال، نیروهای روسیه به استقرارشان در منطقه حائل اطراف مناطق جدایی طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی ادامه خواهند داد. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه هیاتی را به گرجستان که شامل 200ناظر این اتحادیه خواهد بود، به‌منظور نظارت بر آتش‌بس اعزام خواهد کرد.

گفت‌وگوی فیگارو با پوتین 

ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: بهبود روابط آمریکا و روسیه در گروی تلاش‌های آمریکا در این باره است.

پوتین در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو در پاسخ به این پرسش که نظر به توافق منعقده میان روسیه و اتحادیه اروپا که طبق آن مقرر شد نظامیان روسی از امروز نهایتا ظرف مدت یک ماه از خاک گرجستان خارج شوند، چه عواملی ممکن است خروج این  نیروها را به تعویق بیندازد؟

اعلام کرد: روسیه همواره به الزامات خود پایبند است و ما قصد داریم در آینده نیز آن را انجام دهیم. روسیه مسئول شرایط و اوضاع امروز گرجستان نیست.

این دولت گرجستان است که تصمیم گرفت تهاجم نظامی به راه‌اندازد. اگر نظامیان ما در این کشور باقی مانده‌اند، فقط و فقط یک دلیل دارد و آن حمایت و حفاظت از اوستیای جنوبی است.

نخست‌وزیر روسیه در ادامه در توجیه علت امتناع کشورش از دسترسی ناظران کمکی به خاک آبخازیا و اوستیای جنوبی خاطرنشان کرد: آبخازیا و اوستیای جنوبی هم‌اکنون کشور‌های مستقل هستند. دولت‌های این کشورها باید خود با حضور ناظران بین‌المللی در خاکشان موافقت کنند.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر با این مضمون که شما در مصاحبه‌ای که در روز 28آگوست گذشته با شبکه‌ سی ان ان داشتید، فرضیه حضور غیرنظامیان آمریکایی در پشت سربازان گرجی را مطرح کردید، آیا این فرضیه را تأیید می‌کنید؟

گفت: من در این باره اصلا از سربازان آمریکایی صحبت نکردم بلکه از شهروندان آمریکایی صحبت کردم. این کاملا غیرقابل خدشه است که آمریکایی‌ها ارتش گرجستان را تسلیح کرده‌اند.

این ساختارهای آمریکایی هستند که ارتش گرجستان را آموزش دادند. از سوی دیگر زورابیشویلی، وزیر خارجه پیشین گرجستان نیز علنا این حرف را مطرح کرد.

افزایش بودجه نظامی روسیه

درگیری‌های نظامی روسیه باعث شد که بودجه نظامی این کشور به سقف بی‌سابقه 46میلیارد و 800میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، این مبلغ حدود 6میلیارد و 600میلیون دلار بیشتر از بودجه جاری نظامی این کشور است و قرار است نمایندگان مجلس دوما به بررسی این موضوع بپردازند.سرگئی ایوانف، معاون اول نخست وزیر روسیه گفت: افزایش هزینه‌های نظامی روسیه طبق دستور رئیس‌جمهوری و نخست وزیر صورت گرفت.

از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی افزایش بودجه نظامی روسیه درگیری‌های اخیر روسیه با گرجستان بر سر منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی است.

کد خبر 63255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز