بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی بم بعد از گذشت 4 سال از تشکیل کمیته نجات بخشی ارگ بم، امسال اعتبار لازم را برای آواربرداری و ایمن‌سازی از محل اعتبارات ریاست‌جمهوری دریافت کرده است

«قیصریه زرتشتیان» که به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی بم شناخته می‌شود، بخشی از یک مجموعه عام‌المنفعه در شهر بم شامل 3 راسته بازار، کاروانسرا، قیصریه، حمام، آب انبار و مسجد است که تقریبا 140 سال پیش ساخته شده بود.

به گزارش میراث‌خبر، سازمان میراث فرهنگی این مجموعه را پس از پیروزی انقلاب، تحویل گرفت و سپس مرمت و احیای آن توسط هیاتی به سرپرستی حسین طیاری آغاز شد اما این طرح با وقوع زلزله 5 دی سال 82 ناکام ماند.

اسکندر مختار مدیر طرح نجات بخشی ارگ بم درباره اقدامات نجات‌بخشی مجموعه قیصریه زرتشتیان گفت: برای مرمت و ساماندهی مجموعه قیصریه امسال از محل سفرهای ریاست‌جمهوری 100 میلیون تومان اعتبار اختصاص داده شده و هم‌اکنون آواربرداری و ایمن‌سازی این مجموعه تمام شده است.

وی همچنین افزود: مجموعه قیصریه زرتشتیان یکی از مجموعه‌های بزرگ بعد از ارگ بم بوده است که در جریان زلزله ارگ بم این مجموعه به‌شدت تخریب شد.

به گفته مدیر طرح نجات‌بخشی ارگ بم، آواربرداری این مجموعه تمام و هم‌اکنون کارهای مربوط به مستند نگاری و مرمتی شروع شده است.

قیصریه زرتشتیان بین سال‌های 1277 تا 1284 هجری قمری توسط مرحوم اسماعیل خان نوری اسفندیاری ملقب به «وکیل‌الملک » حاکم خیر و سازنده کرمان، در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شد.این مجموعه پس از بیرون آمدن مردم از ارگ بم و ایجاد شهر جدید بم احداث شد.

مختاری همچنین در مورد بازسازی بازار بم با مشارکت کمیته نجات‌بخشی و ستاد بازسازی ارگ بم خاطرنشان کرد: کمیته نجات‌بخشی ارگ بم 90 درصد اقدامات اسکلت‌سازی بازار بم را انجام داده است و تاکنون برای اسکلت‌سازی بازار 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، اما قرار است کارهای مربوط به نازک‌کاری بازار از سوی کارشناسان ستاد بازسازی ارگ بم انجام شود.

وی با بیان اینکه کمیته نجات‌بخشی ارگ بم کار نظارت بر امور مرمتی بازار را بر عهده دارد، تصریح کرد: بنیاد مسکن و انقلاب مسئولیت مرمت بازار بم را برعهده گرفته است، اما برای انجام ادامه کار بازسازی، بنیاد مسکن 800 میلیون تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

مختاری درباره مرمت سایر قسمت‌های تاریخی شهر بم گفت:  مرمت و ساماندهی بیمارستان قدیمی شهر بم یکی از طرح‌های اصلی کمیته نجات بخشی است که متأسفانه تا به امروز در این زمینه چندان موفق عمل نکرده‌ایم.

به گفته مدیر کمیته نجات‌بخشی ارگ بم، در ماه گذشته وزارت مسکن و شهرسازی با فرماندار بم، مسئولان وزارت بهداشت شهرستان و ستاد بازسازی ارگ بم جلسه‌ای را برای ساماندهی این بیمارستان برگزار کرده است، اما هنوز مجری و اعتبار بازسازی بیمارستان مشخص نشده است.

مختاری معتقد است برای بازسازی بیمارستان قدیمی بم که در زلزله‌ بم70درصد آن تخریب شده است، 3 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار لازم است.

بیمارستان قدیمی بم توسط استاد طاهرزاده در دوره پهلوی اول ساخته شده و معماری این بیمارستان از شاهکارهای معماری دوران معاصر است.

کد خبر 63244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز