عاشق فوتبال بود.

محمد فقيري

همشهری آنلاین_بهاره خسروی  : فقط کافی بود از گوشه‌کناری توپی قل بخورد بیاید زیر پایش. پا به توپ می‌شد و ساعت‌ها پی آن می‌دوید. «محمد فقیری» همسایه کشتی‌گیر فرنگی‌کار ما در محله امیریه میان همه بچه‌محل‌ها و اهالی به عشق فوتبال معروف بود و اغلب روزهای هفته در بوستان رازی تمرین می‌کرد، اما یکباره سر از تشک کشتی درآورد. روزهای اول برای تمرین همچنان با کفش فوتبال رو تشک کشتی حاضر می‌شد، اما با خودش قول و قراری گذاشته بود که خیلی زود به آمادگی بدنی برسد و بتواند در تیم‌ملی کنار بزرگان جای داشته باشد و همان هم شد.

فقیری به فاصله ۲ سال‌ونیم بعد از شروع کشتی، عضو تیم‌ ملی فرنگی کشور شد و بر سکوی قهرمانی مسابقات آسیایی و جام‌جهانی جوانان ایستاد و در مسابقات جوانان سال ۲۰۰۵ لیتوانی هم از رویارویی با کشتی‌گیر رژیم صهیونیستی سرباز زد. او این روزها علاوه بر مربیگری و کشف استعدادهای ورزشی، با دغدغه کاهش آسیب‌های اجتماعی مدیریت «باشگاه ورزشی شهید یاسینی» تحت مالکیت وزارت ورزش و جوانان را برعهده دارد. به بهانه روز تربیت‌بدنی با «محمد فقیری» همسایه ورزشکارمان گفت‌وگو کردیم.  

«محمد فقیری» از کشتی‌گیران رشته فرنگی محله امیریه است. ورزشکاری که عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی در رده جوانان و جام ‌جهانی و تورنمنت‌های داخلی را در کارنامه ورزشی‌اش دارد و بارها در مسابقات انتخابی تیم‌ملی و لیگ‌های داخلی و جهانی موفق به کسب عنوان‌های قهرمان و مدال طلا شده است.

همسایه ورزشکار ما که عشق فوتبال بود و با یک ماجرای جالب سر از تشک کشتی درآورد. او با یادی از روزهای کودکی و پا به توپ شدنش در دل کوچه‌پسکوچه‌های محله‌های امیریه، قلمستان و منیریه سر صحبت را باز می‌کند: «همیشه یک توپ فوتبال زیر پایم بود و دائم در حال تمرین بودم. عضو تیم نونهالان سایپا شدم و تا پای بازی با تیم نوجوانانش هم پیش رفتم. در پست‌هافبک بازی کردم و شب و روزم به فوتبال ختم می‌شد. علاقه به کشتی برایم از یک اتفاق جالب شروع شد. دوستی داشتم به نام «صالح خالقی» که در مسابقات آسیایی رده نوجوانان، سال ۲۰۰۱‌ـ ۲۰۰۲، شرکت کرد و مقام آورد. برای تماشای بازی‌هایش به استادیوم رفتم و تماشای این مسابقه پای من را به تشک ‌کشتی باز ‌کرد. آن زمان ۱۶ سال بیشتر نداشتم.»
محمد فقیری به ورزش کشتی علاقه‌مند می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کند.  

  • مسیر ۲ سال و نیمه تا تیم‌ملی 

نخبگان ورزشی را به محله می‌آورم

محمد بعد از ورود به دنیای کشتی در باشگاه ورزشی فردوسی، واقع در چهارراه لادن، کارش را شروع می‌کند و کمی بعد در باشگاه شهید یاسینی که در حال حاضر مدیریت و اداره آن را برعهده دارد و بعد در باشگاه هفت‌تیر، زیر نظر «حسن یوسفی افشار»، تمریناتش را ادامه می‌دهد. او درباره مسیر رسیدن به موفقیت‌هایش می‌گوید: «از همان اول در کنار بچه‌های قوی و ملی‌پوش تمریناتم را شروع کردم. در ۳ ماه اول کار، در همه مسابقاتی که داخل باشگاه با حریف‌های تمرینی‌ام می‌گرفتم، پیروز میدان بودم. با خودم قرار گذاشتم تا خیلی زود به پای بچه‌های ملی‌پوش باشگاه برسم و با تمرینات و پیگیری‌های زیاد موفق شدم ظرف ۲ سال و نیم به این هدف برسم. عضو تیم‌ملی شدم و در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت کردم.»

فقیری از جمله ورزشکاران تیم ‌ملی کشتی فرنگی است که با حریفی از رژیم صهیونیستی در مسابقات جهانی روبه‌رو شد و مسابقه نداد. او در این‌باره می‌گوید: «کشور ما رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و برای همین در مقابل ورزشکاران این تیم هم نباید مسابقه داد. سال ۲۰۰۵ در مسابقات جهانی جوانان جهان قرعه بدی به من خورد و باید با این حریف مسابقه می‌دادم. من مسابقه ندادم، اما این توانایی را در خودم می‌دیدم که در تیم بزرگسالان بازی کنم و در میدان‌های بعدی موفق شوم و این اتفاق هم افتاد.»

  • کشف استعدادها و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی 

نخبگان ورزشی را به محله می‌آورم

در تمام سال‌هایی که محمد فقیری با هدف قهرمانی در باشگاه‌های منطقه تمرین می‌کرد، به این فکر می‌کرد که روزی خودش مسئولیت باشگاهی را برای کشف استعداد و کمک به دیگران به عهده بگیرد؛ موضوعی که این روزها به آن جامه عمل پوشانده است. او این روزها باشگاه ورزشی شهید یاسینی را از اداره ورزش و جوانان در محله منیریه تحویل گرفته و با هزینه‌ شخصی آن را برای تربیت قهرمانان ورزشی راه انداخته است: «این روزها سن بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرده است. به این نکته باید توجه کرد. چه دختر و چه پسر نیاز دارند در یک محیط سالم رشد و پرورش پیدا کنند و این مهم در صورت حمایت از ورزش از سوی متولیان و برنامه‌ریزان فرهنگی و اجتماعی اتفاق می‌افتد.»

فقیری با اشاره به هزینه‌های سنگین باشگاه از خیّران دعوت می‌کند تا در صورت همکاری با این مجموعه ورزشی در هر زمینه، او هم خدمات رایگان و ویژه به اهالی محل ارائه کند و از این طریق گامی مؤثر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برداشته شود و از طرفی فرصت استفاده از امکانات ورزشی برای همه شهروندان ساکن در منطقه هم فراهم شود.  

  • پیشنهاد به شهردار منطقه 

نخبگان ورزشی را به محله می‌آورم

کشف استعدادها و نخبه‌پروری در میان جوانان و نوجوانان، به‌ویژه اهالی منطقه ۱۱، یکی از اهداف مهم محمد فقیری است. او برای رسیدن به این هدف و همچنین کمک به مجموعه شهری پیشنهاد راه‌اندازی مجموعه‌های ورزشی با همراهی شهرداری منطقه را می‌دهد و در این‌باره می‌گوید: «ما آماده همکاری با شهرداری منطقه هستیم. برای مثال، اگر زمین یا فضایی مناسب در اختیارم قرار دهند، سعی می‌کنم با دعوت ورزشکاران پیشکسوت و نخبه‌های ورزشی از این فرصت استفاده کنم و در زمینه شناسایی و کشف استعدادها و نخبه‌های ورزشی که توان مالی چندانی برای ادامه ورزش کردن ندارند یا برای حفظ سلامتی جسمی و روحی‌شان نیاز به ورزش دارند، گامی بردارم تا منطقه با کمک نخبگان ورزشی سریع‌تر به توسعه‌ و آبادانی برسد.»

  • عنوان‌های قهرمانی 

نام و نام خانوادگی: محمد فقیری 
سال تولد: ۲۴/۱۰ /۱۳۶۳
محله: امیریه 
رشته ورزشی: کشتی فرنگی
وزن: ۵۵‌ کیلو 
سابقه عضویت در تیم‌ملی: در مسابقات آسیایی ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، مسابقات جام‌جهانی ۲۰۰۷ آنتالیا و ۲۰۰۸ مجارستان و ۲۰۱۰ ارمنستان و ۲۰۱۲ روسیه و عضو تیم‌ملی در مسابقات جهانی ۲۰۰۵ لیتوانی و ۲۰۱۳ مجارستان
عنوان‌های افتخار آمیز: قهرمانی ۲ دوره آسیا، مدال برنز جام‌جهانی مجارستان ۲۰۰۸ قهرمان، مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۰ ارمنستان، قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۲ روسیه، کسب مقام سوم تیمی لیگ جهانی کشتی ۲۰۱۶ مجارستان و قهرمانی کشور و تورنمنت‌های بین‌المللی

کد خبر 632293

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha