مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

صید بیش از حد و استفاده از تجهیزات غیرمجاز، زمینه‌ساز آسیب دیدن ذخایر میگوی موجود هرمزگان می‌شود.

میگو

همشهری آنلاین-فاطمه میرزایی: استان هرمزگان با توجه به طول نوار ساحلی‌اش، برخورداری از تنوع گونه‌ای و تنوع روش‌های صید، ۴۰درصد از صید آب‌های جنوب را به‌خود اختصاص داده‌است؛ جایگاهی که با فعالیت حدود ۴هزارو ۵۰۰فروند شناور مجاز و۳۲هزار صیاد، این استان را به‌عنوان قطب صید و صیادی در کشور مطرح کرده‌است. این‌درحالی‌است که همزمان با آغاز فصل صید، دغدغه‌ها درباره ضرورت حفاظت از ذخایر موجود نیز پررنگ‌تر می‌شود؛ موضوعی که با اتخاذ تدابیری ازسوی مسئولان همراه شده‌است تا بتوان از منابع آبزیان موجود در خلیج‌فارس محافظت کرد و آن را به‌دست نسل آینده سپرد. برهمین اساس هم هست که علاوه بر وضع مقررات ویژه برای صیادی میگو، راهکارهایی مانند توسعه استخرهای پرورش میگو نیز دراستان هرمزگان مدنظر قرار گرفته‌است.

آغاز فصل صید
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از آغاز فصل صید میگو در صیدگاه‌ هرمزگان با تصویب کمیته مدیریت صید میگو شیلات هرمزگان، از دهم مهرماه خبر می‌دهد. «ابراهیم عالی‌زاده» با بیان اینکه درسال‌جاری به‌جای ۲ صیدگاه، یک صیدگاه در هرمزگان برقرار است، می‌گوید: سال‌گذشته ۲ صیدگاه؛ یکی از سیریک تا جزیره هرمز و دومی صیدگاه هرمز تا تولای قشم برقرار بود، اما امسال یک صیدگاه آن‌هم از سیریک تا تولای قشم برقرار است. وی می‌افزاید: تعیین فصل صید میگو نیز به‌عنوان یک موضوع، تخصصی با مشارکت مراجع علمی، تخصصی و پیشکسوتان و صاحب‌نظران صید و صیادی انجام می‌شود. برهمین اساس تاریخ ۱۰مهرماه مشخص شد که از همان روز صید دراین صیدگاه آغاز شده‌است.

توجه ویژه به مقررات صیادی
عالی‌زاده همچنین با تأکید بر صید و صیادی اصولی و پایدار و توجه ویژه به مقررات صیادی و استفاده از تجهیزات صید مجاز اظهار می‌کند: همکاری بیش‌از پیش جامعه صیادی، نقش مهمی درحفظ منابع آبزیان برای نسل آینده و صید پایدار خواهد داشت.  استفاده از تورهای صید نامرئی یا همان «منوفیلامنت» در فصل صید میگو مانند همه فصول صید ممنوع است. وی ادامه می‌دهد: این نوع تور صدمه‌های جبران‌ناپذیری به منابع آبزی و حتی اکوسیستم آبزیان وارد می‌کند. با این وجود، با توجه به گزارش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده ازسوی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان، امیدواریم شاهد صید خوبی در فصل صید میگوی امسال باشیم. عالی‌زاده تصریح می‌کند: صید بیش از میزان، زمینه‌ساز آسیب دیدن ذخایر میگوی موجود می‌شود و بازسازی ذخیره با دشواری انجام خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار داریم بیش‌از ۱۵۰فروند لنج صیادی میگوگیر با بیش‌از ۲ هزارنفر صیاد، در فصل صید میگوی امسال مشارکت داشته باشند.
 

ضرورت حفظ ذخایر میگو
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان درباره صید میگو در فصل صید گذشته و تاریخ پایان صید سال‌جاری نیز می‌گوید: سال‌گذشته هزارو ۵۰۰ تن میگو برداشت شد. براساس نظر مرکز تحقیقات شیلات کشور، زمان آغاز صید مصوب می‌شود و همچنین آمار صید به شکل روزانه در اختیار این مرکز قرار می‌گیرد. با توجه به ضرورت حفظ ذخایر میگو در دریا و میزان صیدهای روزانه، این مرکز اعلام می کند که چه زمانی باید صیادی تعطیل شود. بنابراین از قبل عدد معینی نداریم و میزان صید است که تاریخ پایان فصل را معین می‌کند. عالی‌زاده می‌افزاید: عرضه میگوی صید شده در استان نیز همزمان با صید، به کارخانه‌های فراوری انجام می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند سود بیشتری برای صیادان به‌همراه داشته باشد.

تولید میگوی پرورشی در هرمزگان
اینها درحالی‌است که هرمزگان از مراکز مهم تولید میگوی پرورشی کشور نیز به‌حساب می‌آید. براساس آمار منتشر شده ازسوی اداره شیلات این استان، سال‌گذشته ۲۳هزارو ۸۰۰تن میگوی پرورشی از ۵ هزارو ۷۰۰هکتار مزرعه پرورشی در هرمزگان برداشت شده‌است.  همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۸۰درصد از میگوی پرورشی استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اروپایی، روسیه و چین صادر می‌شود. بیشتر استخرهای پرورش میگو نیز در شهرستان‌های بندرلنگه، بندرعباس، قشم، سیریک، میناب و جاسک واقع شده‌است. ازسوی دیگر میگوی پرورشی هرمزگان از گونه «وانامی» است که بدون آنتی‌بیوتیک بودن، سرعت رشد بالا، مقاوم در برابر بیماری‌ها و دارا بودن استانداردهای غذایی، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. هرمزگان در چند سال اخیر رتبه نخست تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 632142

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha