مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: باد ۱۲۰روزه  موجب تغییر مسیر توفان حاره‌ای شد و استان را از گزند توفان حاره‌ای نجات داد.

شاهین

به گزارش همشهری آنلاین، توفان حاره‌ای که حدود ۲هفته‌ پیش تا ۱۲۰کیلومتری چابهار نزدیک شده و زبانه‌های آن استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود به علت تغییر مسیر، سر از کشور عمان درآورد و خسارت‌های سنگینی به آن کشور زد. گروه پایش و کارشناسان اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در طول این هفته مطالعاتی درباره تغییر مسیر این توفان انجام دادند و به عامل اصلی آن رسیدند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با همشهری آنلاین  درباره تغییر مسیر توفان حاره‌ای معروف به توفان شاهین گفت: این توفان بسیار مخرب بود. اگر این چرخند وارد استان می‌شد، می‌توانست خرابی‌ها و خسارات فراوانی به بار آورد، اما تغییر مسیر و تغییر جهت آن باعث شد تا استان از آثار تخریبی آن در امان بماند.

محسن حیدری  ادامه داد: توفان حاره‌ای شاهین یک جبهه هوای کم فشار و دلیل تغییر مسیر آن، فعالیت جبهه هوای پرفشار متاثر از بادهای ۱۲۰روزه بود. این بادها توانستند روی این توفان اثر بگذارند و مسیر آن را تغییر دهند.

رویارویی با پاییز کم بارش

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: مطالعات و پیش‌بینی‌های این سازمان نشان می‌دهد پاییز کم بارشی در راه استان است.

حیدری  با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد در سال آبی گذشته استان با ۶۰درصد کاهش بارندگی همراه بوده است، گفت: از سوی دیگر افزایش دما هوا و وزش بادهای ۱۲۰روز بر میزان تبخیر آب‌های سطحی استان افزود و همه این عوامل باعث تشدید فعالیت کانون‌ها و چشمه‌های گردو غبار دراستان شد. به همین دلیل روزهای زیادی را از سال شاهد آلودگی هوا در بسیاری از نقاط استان بوده‌ایم.

وی افزود: معمولا ما در سیستان انتظار پاییز بارشی را نداریم و به طور طبیعی بارش‌های پاییزی در استان اندک است، اما الگوهای پیش‌یابی نشان می‌دهد همان میزان اندک بارش پاییزی هم با کاهش مواجه است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان درباره وضعیت آلودگی هوا که تحت تاثیر خشکسالی و فعالیت کانون‌های گردو غبار دراستان است، اظهار کرد: دلیل عمده آلودگی هوا کاهش بارش‌ها و خشکسالی است،  زیرا بارش‌ها موجب رطوبتی شدن خاک و در نهایت سنگین‌تر شدن آن می‌شود. اما دلایل تاثیر گذار دیگر هم وجود دارد که آن دلایل هم متاثر از خشکسالی است.

حیدری ادامه داد: بستر خشک تالاب‌های هامون و جازموریان مهم‌ترین کانون‌های تولید ریزگرد و گردو غبار دراستان هستند. البته تعدادی از بیابان‌ها دیگر هم چشمه‌های فعال گردو غبار دارند. در کنار این عوامل برخی ریزگردها هم منشا خارجی دارند و از کشورهای همسایه وارد استان می‌شوند.

وی افزود: خشکسالی و کاهش بارش‌ها موجب خشکی صدرصدی تالاب جازموریان و قطع حق‌آبه هیرمند هم باعث خشک شدن هامون شده و آنها را تبدیل به کانون اصلی آلودگی هوای استان کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: از آنجا که فصل وزش بادهای ۱۲۰روزه رو به پایان است، انتظار می‌رود در فصل سرد سال با آلودگی چندانی روبه‌رو نباشیم.

وارونگی هوا زاهدان را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد

مدیرکل هواشناسی استان بیان کرد: معمولا اواخر بهار و تابستان از نظر آلودگی استان شرایط مناسبی ندارد و تنها عاملی که می‌تواند در فصل‌های پیش‌رو هوای زاهدان را تحت تاثیر قرار دهد پدیده وارونگی هواست، اما از آنجا که زاهدان شهری صنعتی نیست و صنایع آلاینده چندانی در آن متمرکز و فعال نیستند، عملا پدیده وارونگی موجب آلودگی هوای مرکز استان نمی‌شود.

کد خبر 631910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha